SFU 2989 Prosjektledelse og samspill

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

SFU 2989 Prosjektledelse og samspill


Kursansvarlig
Erling S Andersen, Geir Thompson

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset kan gi fritak for BIK 6600 og BIK 6601 og kan sammen med BIK 6510 utgjøre Bachelorprogrammet: Prosjektledelse inn mot graden Bachelor of Management.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:

  • ha grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelse, knyttet til ledelse, planlegging, organisering, gjennomføring, oppfølging og avslutning av prosjekt
  • ha kunnskap om grunnleggende begreper innenfor prosjektledelse
  • kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor prosjektledelse
  • ha grunnleggende kunnskaper om situasjonsbestemt ledelse og selvledelse og de sentrale motivasjonsteorier

Ferdighetsmål
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
  • kunne formulere formål og mål for et prosjekt
  • kunne planlegge et prosjekt med hjelp av milepælplan
  • kunne organisere et prosjekt med bruk av ansvarskart og fordeling av roller, ansvar og myndighet
  • kunne skrive en resonnerende tekst om et prosjekt
  • kunne anvende verktøy for å lykkes med teamutvikling
  • kunne anvende intervensjonsteknikker

Holdningsmål
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
  • kunne kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet
  • kunne bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
  • ha en ydmykhet overfor kompleksiteten ved prosjektarbeid
  • ha en forståelse for betydningen av teamutvikling

Forkunnskaper
Det kreves ingen formelle forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S. og Eva Schwencke. 2012. Prosjektarbeid : en veiledning for studenter. 4. utg. NKI-Forlaget
Andersen, Erling S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget
Andreassen, Kjell Schou og Cato Wadel. 1989. Ledelse, teamarbeid og teamutvikling i fotball og arbeidsliv. SEEK
Berg, Morten Emil, Øyvind Martinsen og Geir Thompson. 1998. Ledelse, kompetanse og omstilling. Universitetsforlaget
Jessen, Svein Arne. 2008. Prosjektledelse trinn for trinn : en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter (SMPer). 2. utg. Universitetsforlaget


Anbefalt litteratur
Bøker:
Eriksen, Thomas Hylland ... [et al.], red. 2003. Selvledelse : menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. Gyldendal akademisk

Emneoversikt
Prosjektkonseptet, overordnet planlegging og lederstrategier
  • De viktigste kjennetegnene ved et prosjekt
  • Prosjektets livssyklus
  • Krav til prosjektmål
  • Overordnet planlegging og organisering
  • Strategier prosjektledere kan anvende
  • Konseptene situasjonsbestemt ledelse og selvledelse
  • Sentrale motivasjonelle teorier

Prosjektplan, gjennomføring og teknikker for bygging av gode prosjektteam
  • Utvikling av gode prosjektteam
  • Innsikt i gruppedynamikk
  • Nettverksplanlegging
  • Styring, kontrollprinsipper og kontrollmetoder
  • Konsekvensanalyser og nyttekostnadsanalyser
  • Rapportering og kommunikasjon i prosjekter

Prosjektorganisering, internasjonal prosjektledelse, intervensjonsteknikker og prosesskontroll
  • Prosjektets forhold til linjen
  • Forskjellige typer av prosjektorganisasjonsformer
  • Ansvar og myndighet for de forskjellige rollene i prosjektarbeidet
  • Trender i finansbransjen: mestringsstrategi og konsekvenser for prosjektlederrollen
  • Inngrepsverktøy for å lykkes med teamutviklingsprosesser
  • Anvendelse av intervensjonsteknikker

Dataverktøy
Ingen spesifiserte dataverktøy er påkrevet.

Læreprosess og tidsbruk
Normert studietid er ett semester på deltid. Det tilbys fire studiesamlinger à to dager. Foruten forelesninger vil gruppearbeid bli brukt for å skape dialog og utdype enkelte temaer. Kurset tilbys kun bedriftsinternt.

Det er fire innsendingsoppgaver i løpet av kurset, inkludert prosjektoppgave. Tre av disse utgjør delinnleveringer til prosjektoppgaven. I tillegg er det to telefonveiledninger med lærer.

Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele kursperioden. Prosjektoppgaven er en viktig læringssituasjon, som innebærer at man tilrettelegger for at studentene skal anvende det de lærer i programmet. Tema for prosjektoppgaven hentes fra egen organisasjon hvor man kan belyse hvordan prosjekter blir gjennomført herunder organisering av prosjekter, relasjonen mellom ledere og medarbeidere, prosjektlederrollen, risikovurderinger i prosjektet osv. Prosjektoppgaven vil slik sett være et nyttig verktøy for å bedre organisasjonens måte å gjennomføre prosjekter. Man vil få en innføring i relevante metoder og analyseteknikker som kan benyttes i prosjektoppgaven. Dette vil bli fulgt opp gjennom regelemessig konsultasjon med faglig veileder. Besvarelsen utarbeides individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre deltakere.


Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet
Timebruk
Deltakelse på forelesninger (fire samlinger á to dager)
64
Arbeid med prosjektoppgave inkl. tre delinnleveringer og veiledning
131
Selvstudium pensum og forberedelse til samlinger
200
Eksamen
5
Anbefalt tidsbruk totalt
400


    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fem timers skriftlig, individuell eksamen.

    Eksamenskode(r)
    SFU 29891 - skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset SFU 2989 Prosjektledelse og samspill, 15 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

    Tilleggsinformasjon