SFU 2989 Prosjektledelse og samspill
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
SFU 2989 Prosjektledelse og samspill Kursansvarlig Erling S Andersen, Geir Thompson Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset kan gi fritak for BIK 6600 og BIK 6601 og kan sammen med BIK 6510 utgjøre Bachelorprogrammet: Prosjektledelse inn mot graden Bachelor of Management. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
Ferdighetsmål Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
Holdningsmål Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
Forkunnskaper Det kreves ingen formelle forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Andersen, Erling S. og Eva Schwencke. 2012. Prosjektarbeid : en veiledning for studenter. 4. utg. NKI-Forlaget Andersen, Erling S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget Andreassen, Kjell Schou og Cato Wadel. 1989. Ledelse, teamarbeid og teamutvikling i fotball og arbeidsliv. SEEK Berg, Morten Emil, Øyvind Martinsen og Geir Thompson. 1998. Ledelse, kompetanse og omstilling. Universitetsforlaget Jessen, Svein Arne. 2008. Prosjektledelse trinn for trinn : en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter (SMPer). 2. utg. Universitetsforlaget Anbefalt litteratur Bøker: Eriksen, Thomas Hylland ... [et al.], red. 2003. Selvledelse : menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. Gyldendal akademisk Emneoversikt Prosjektkonseptet, overordnet planlegging og lederstrategier
Prosjektplan, gjennomføring og teknikker for bygging av gode prosjektteam
Prosjektorganisering, internasjonal prosjektledelse, intervensjonsteknikker og prosesskontroll
Dataverktøy Ingen spesifiserte dataverktøy er påkrevet. Læreprosess og tidsbruk Normert studietid er ett semester på deltid. Det tilbys fire studiesamlinger à to dager. Foruten forelesninger vil gruppearbeid bli brukt for å skape dialog og utdype enkelte temaer. Kurset tilbys kun bedriftsinternt. Det er fire innsendingsoppgaver i løpet av kurset, inkludert prosjektoppgave. Tre av disse utgjør delinnleveringer til prosjektoppgaven. I tillegg er det to telefonveiledninger med lærer. Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele kursperioden. Prosjektoppgaven er en viktig læringssituasjon, som innebærer at man tilrettelegger for at studentene skal anvende det de lærer i programmet. Tema for prosjektoppgaven hentes fra egen organisasjon hvor man kan belyse hvordan prosjekter blir gjennomført herunder organisering av prosjekter, relasjonen mellom ledere og medarbeidere, prosjektlederrollen, risikovurderinger i prosjektet osv. Prosjektoppgaven vil slik sett være et nyttig verktøy for å bedre organisasjonens måte å gjennomføre prosjekter. Man vil få en innføring i relevante metoder og analyseteknikker som kan benyttes i prosjektoppgaven. Dette vil bli fulgt opp gjennom regelemessig konsultasjon med faglig veileder. Besvarelsen utarbeides individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre deltakere. Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers skriftlig, individuell eksamen. Eksamenskode(r) SFU 29891 - skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset SFU 2989 Prosjektledelse og samspill, 15 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI