PRK 3661 Tekstforfatterkurs
PRK 3661 Tekstforfatterkurs
For å lykkes som aktør i PR og markedskommunikasjon, må man forstå prinsipper for god skriftlig kommunikasjon. Et dårlig skriftspråk svekker organisasjonens troverdighet utad, men også internt, spesielt for den som har skrevet teksten. Gode tekster, på sin side, starter med et godt forarbeid gjennom målrettet research, kartlegging og planlegging. Utformingen baseres på slik kunnskap, og tilpasses sjanger, modelleser og formål. I tillegg til å være godt skrevet, skal teksten også være korrekt med utgangspunkt i norsk standard.
Kunnskap tilegnet i dette kurset er verdifull og overførbar kompetanse til alt arbeid som forutsetter kommunikasjonsferdigheter.
- Mestre alle faser av skriveprosessen, helt fra idé og research til språkvask
- Kunne orientere seg i et sjangerlandskap i endring
- Forstå hvordan egen tekst oppfattes av andre
- Identifisere sjangerkonvensjoner
- Utforme sjangersterke tekster
- Beherske godt språk (i henhold til norsk standard)
- Identifisere leser
- Finne, forme og vinkle stoff
- Gi en organisasjon troverdighet gjennom godt tekstarbeid
- Forstå skribentens etiske forpliktelser
- Utøve etisk dømmekraft
- Rolleforståelse knyttet til organisasjonens interne og eksterne hensyn
Skriftlig kommunikasjonsroller i en virksomhet
Å gi virksomheten en stemme
- Utgangspunktet for virksomhetens stemme
- Hvem har ansvaret for å gi, utvikle og vedlikeholde virksomhetens stemme?
- Hvordan man skal velge de formatene som passer virksomheten best
- Spørsmål og svar, Budskap, Virksomhetsinformasjon, Faktaark
- Virksomhetspresentasjon
Skriftlig mediekontakt
- Pressemeldingen
- Bakgrunnsnotatet
- Kronikk, leserinnlegg og tilsvar
- E-postkorrespondanse med journalist (det skriftlige intervjuet)
- Taler
Skriftlig kommunikasjon i egne kanaler eksterne målgrupper
- Hjemmesider
- Kundeaviser
- Årsrapporter
- Brosjyrer og andre publikasjoner
- Virksomhetsannonsering
- White papers
- Foredrag, innlegg og taler
Direkte oppfølging
- Enkeltpersoner, interesseorganisasjoner eller andre opinionsgrupper
- Myndighetsorgan, leserinnlegg, bloggkommentarer etc.
- Høringsuttalelser
De spesielle anledningene
- Kriser, konflikter, restruktureringer og andre situasjoner som krever spesiell varsomhet i
- Børsmeldinger, resultatvarsler
Juss og etikk
- Lovverket man må ta høyde for når man skriver
- Redaktøransvar og forhold til etiske retningslinjer
- Å klage på redaksjonelt innhold
- Å bygge forhold til journalister
Kurset vil hovedsakelig bestå av forelesninger med vekt på skriveøvelser for studentene. Studentene forventes å ta med sine egne PC-er (eller Mac-er) til undervisningen. Undervisningen bygger på pensumlitteraturen for kurset, selv om det først og fremst leggs vekst på praktisk skrivetrening i gjennomføringen. Undervisningen organiseres i hele seminardager a seks timer, og gjennomføres som et intensivkurs på en uke.
Kurset har for øvrig obligatorisk oppmøte, og det kreves 70 % oppmøte og aktiv deltakelse i de 36 timene avsatt til forelesninger og øvelser. Faglærer vil føre lister over tilstedeværelse og melde status til fagansvarlig før eksamen. Faglærer forbeholder seg retten til å sette sammen grupper til utveksling av studentarbeider.
Gjennomført kursene PR, og Anvendt retorikk.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: PRK36611 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern sensor med tilsynssensor Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring | 100 | Nei | 1 Semester | Individuell | Karakter i kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting: Gjennom kurset utarbeider kandidatene flere tekster og velger ut tre av dem til en mappe som danner vurderingsgrunnlaget for karakteren. Mappen er eneste vurdering og teller 100 % av karakteren i kurset. |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 56 Time(r) | Fagfellevurdering. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 82 Time(r) | Selvstudium / hjemmearbeid - skriveoppgaver |
Eksamen | 26 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.