PRK 3522 Skrivetrening for PR
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
PRK 3522 Skrivetrening for PR Kursansvarlig Tor Bang Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning For å lykkes som profesjonell PR-utøver må man forstå prinsipper for god skriftlig kommunikasjon. I tillegg må man beherske reportasjer, søk etter informasjon, redigering og produksjon på en overbevisende måte. Som yrkesutøver innen PR må man også ha god forståelse for hvilke ferdigheter som kreves for å kunne samarbeide med og bygge relasjoner til journalister på vegne av egen organisasjon. I dette kurset undervises i kunsten å skrive overbevisende og troverdig, noe som vil være verdifull kompetanse for alle som søker ansettelse innen PR og kommunikasjon – fra kunst og kultur til politikk. Kurset gir også studentene innsikt i medierelasjoner. Kurset dekker alle former for skriving i PR-sammenheng i ulike kanaler; inkludert pressemeldinger, offentlige kunngjøringer, forespørsler fra magasiner, tv- og radiointervjuer, notater om medieomtale, medieberedskap, tips og henvendelser til media, portrettintervjuer, pressemeldinger til næringslivs- og fagpressen, nyhetsbrev, bakgrunnsstoff og presentasjoner. Digitale og nye sosiale medier vil også bli tatt opp. Studenter med gode resultater vil kunne dra på jobbintervjuer med vissheten om at de har hatt en yrkesmessig relevant erfaring med alle typer skriving som kreves i en PR-jobb. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål:
Forkunnskaper Gjennomført kurset ”Introduksjon til PR” Obligatorisk litteratur Bøker: Bonvik, Øystein ; med Peggy S. Brønn. 2010. Virksomhetens stemme : digital, trykket eller fremført - tekst som informerer og inspirerer. Gyldendal akademisk Kjendsli, Veslemøy. 2008. Rett på sak! : lærebok i praktisk journalistikk. IJ-forlaget Anbefalt litteratur Bøker: Cappelen, Anders W. 1998. Bruk pressen : håndbok i hvordan din bedrift kan få positiv medieomtale og unngå negativ oppmerksomhet. 2. utg. InfoFokus Harr, Erik. 2006. Medielobbyisme : kunsten at sætte en dagsorden. Børsen Emneoversikt Skriftlig kommunikasjonsroller i en virksomhet Å gi virksomheten en stemme
Skriftlig mediekontakt og medierelasjoner
Skriftlig kommunikasjon i egne kanaler – interne målgrupper
Skriftlig kommunikasjon i egne kanaler – eksterne målgrupper
Direkte oppfølging
Infrastruktur
De spesielle anledningene
Juss og etikk
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset vil hovedsakelig bestå av forelesninger med vekt på skriveøvelser for studentene. Kurset vil også kunne benytte rollespill som en måte å forstå medierelasjoner på. Studentene forventes å ta med sine egne PC’er (eller Mac’er) til undervisningen.
Eksamen Karakter i kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting: 1) 60 %: eksempler på skriftlige arbeider levert i en individuell mappe 2) 40 %: en tretimers skriftlig eksamen Begge eksamenselementene må bestås for å bestå kurset. Eksamenskode(r) PRK 35221 - Mappevurdering, teller 60 % av endelig karakter i kurset PRK 3522, 7,5 studiepoeng PRK 35222 - Skriftlig eksamen, teller 40 % av endelig karakter i kurset PRK 3522 7,5 studiepoeng Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt til skriftlig eksamen. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI