MRK 3682 Kampanjeutvikling
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 3682 Kampanjeutvikling Kursansvarlig Elisabeth Falck Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Endringer om maktbalansen mot brukerne og nye mediekanaler gjør at vi nå kan snakke om en overgang til en ny tid som innebærer at markedskommunikasjonsfaget har fått nye fasetter. Dette innebærer at det fremover blir en større utfordring å velge metodikk og måter å formidle innhold og budskap på fra hele virksomheten for å oppnå en dialog med kundene. Det handler om løsningsorientert markedskommunikasjon, om integrering og parallellitet som sikrer et godt samspill mellom alle kommunikasjons og marketingdisipliner der man ivaretar hele marketingmixen og alle tiltak - fra strategi til måloppnåelse. Kurset i kampanjeutvikling bygger på analytisk og praktisk kunnskap om bruk av integrert markedskommunikasjon for å skape lønnsomme relasjoner mellom mennesker, merker, produkter og virksomheter. Gjennom kurset skal studentene utvikle en integrert markedskommunikasjonskampanje for en kunde, samt lage en formell kampanjepresentasjon som skal presenteres skriftlig og muntlig for en jury på BI. Læringsmål Kunnskapsmål Etter endt kurs skal studentene ha forståelse for at effektive kampanjer handler om å ta et helhetsansvar for virksomhetens kommunikasjons- og markedsføringsbehov. Dette innebærer kunnskap innen følgende hovedområder:
Ferdighetsmål Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap med sentrale metoder, analyser og arbeidsprosedyrer i forbindelse med planlegging, implementering og kontroll av en integrert kommunikasjonskampanje. Dette innebærer ferdigheter knyttet til:
Holdningsmål Etter endt kurs skal studentene forstå at endringshastigheten dagens ledere må imøtegå krever bred forståelse av markedsføring, kommunikasjon og teknologi.
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som prosessundervisning med klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid, individuell- og felles veiledning. Kurset gjennomføres over 45 timer fordelt på forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, individuell- og gruppeveiledning. Gruppearbeidet er knyttet til at studentene skal utarbeide en kommunikasjonskampanje for en reell oppdragsgiver. Det endelige kampanjeforslaget skal presenteres skriftlig og muntlig for en jury avslutningsvis i kurset. Studentene må arbeide i grupper med tre til fire (3 - 4) studenter pr. gruppe. Foreleserne vil fungere som veiledere for de ulike gruppene gjennom hele kurset. Tidsbruk fordeler seg som følger:
Eksamen Karakter i kurset baserer seg på prosessevaluering med følgende elementer; en skriftlig prosjektoppgave, som i dette tilfellet er selve kampanjeforslaget, som også skal presenteres muntlig for en jury bestående av interne og eksterne personer. Det skriftlige kampanjeforslaget teller 70 % av endelig karakter, den muntlige presentasjonen teller 30 % av endelig karakter i kurset - til sammen 100 % av endelig karakter i kurset. Prosjektoppgaven utleveres ved oppstart av kurset. Muntlig presentasjon og innlevering av skriftlig prosjektoppgave gjennomføres ved avslutning av kurset. Eksamenskode(r) MRK 36821 – Prosesseksamen som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 3682 Kampanjeutvikling, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI