MRK 3676 Budskap og medievalg
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 3676 Budskap og medievalg Kursansvarlig Mona K Solvoll Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Utforming av reklamebudskap og valg av mediekanaler er essensielt som strategiske verktøy i en markedskommunikasjonsplan. Foruten merkevarekompetanse og forbrukerinnsikt, bygger det faglige fundamentet for kurset på mediekunnskap og kommunikasjonsteori. Sentrale spørsmål er: når, hvor og hvordan når du målgruppen mest mulig effektivt med ditt reklamebudskap og hvilke medier er mest hensiktsmessig både i forhold til målgruppens medievaner og de ulike kommunikasjonsmålene. En vesentlig del av kurset berører viktigheten av å ta gode utformingsvalg for kommunikasjonsideen i forhold til å nå et påvirkningspotensial. Læringsmål Kurset har et tosidig mål i forhold til å etablere en kritisk og konstruktiv forståelse av medieplanlegging: For det første skal studentene i løpet av kurset bli bedre egnet til å fatte beslutninger om løsninger for annonseutforminger. For det andre skal studentene utvikle forståelse for hvilke medier som egner seg best for å spre reklamebudskapet mest mulig effektivt. Studentene skal etter endt kurs ha oppnådd følgende delmål: Kunnskapsmål Etter kurset skal studentene kjenne til grunnleggende prinsipper innenfor ulike kommunikasjonsteorier for å kunne beskrive og forklare sammenhenger mellom meningspåvirknin, budskapsutforming og og kontekst. Studentene skal i tillegg kunne identifisere og beskrive ulike mediekanalers kvalitative og kvantitative egenskaper som bærere av reklamebudskap. Ferdighetsmål Studentene skal kunne anvende teori om påvirkning, kommunikasjon og kreativitet for å vurdere reklameløsninger. De skal være i stand til å definere konkrete kommunikasjonsmål, målgrupper og kontaktflater i utviklingen av en mediestrategi. I utarbeidelse av en mediestrategi skal studentene kunne hente inn informasjon om målgruppers medievaner fra aktuelle databaser (TNS Gallup, Synovate, SSB etc). Holdningsmål Gjennom kurset skal studentene øve seg på å reflektere og diskutere rundt bruken av kommersiell påvirkning. De skal samtidig trenes i å vise adferd i samsvar med gjeldende samfunnsnormer, lovverk og retningslinjer, spesielt i forhold til strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger. Forkunnskaper Studentene skal ha gjennomført andre år av Bachelorstudiet i markedskommunikasjon eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Larsen, Svein og Mona K. Solvoll. 2012. Medieplanlegging. Fagbokforlaget Annet: I tilligg til litteraturen vil det brukt aktuelle artikler / bokkapitler. Formidles via It's Learning. (ca 100 sider) Anbefalt litteratur Bøker: Altstiel, Tom, Jean Grow. 2010. Advertising creative : strategy, copy and design. 2nd ed. Sage Publications. 368 sider Sissors, Jack Z. and Roger B. Baron. 2010. Advertising media planning. 7th ed. McGraw-Hill. 496 Emneoversikt
Dataverktøy Benyttes ikke Læreprosess og tidsbruk Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, aktivisering og veiledning med praktiske oppgaver og case. Arbeidskrav En innlevering med presentasjon: 5-6 siders analyse av et reklamebudskap. Må bruke min. 5 kilder i analysen som inkluderer minst 1 bok, 1 avis, to nettkilder og 1 tidsskriftartikkel. I tillegg til analysen skal studenten forberede en 7-9 minutters power point presentasjon av analysen som skal presenteres for klassen. Må godkjennes for å kunne ta eksamen. Innleveringen/ presentasjonen kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter og må vurderes til godkjent for å kunne levere eksamen.
Arbeidskrav Innleveringen/ presentasjonen kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter og må vurderes til godkjent for å kunne levere eksamen. Se ytterligere informasjon under læreprosess. Eksamen En fagoppgave over to (2) uker som kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3 studenter). Teller 100 % av karakteren. Arbeidskravet må ha blitt godkjent for å få lov til å levere fagoppgaven. Eksamenskode(r) MRK 36761 - Fagoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 3676 Budskap og medievalg, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke levere avsluttende prosjektoppgave. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som har fått godkjent arbeidskravet, men som ikke består prosjektoppgaven, må ta ny prosjektoppgaven ved senere gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI