MAN 5148 Lederskap og omstilling i skolen
MAN 5148 Lederskap og omstilling i skolen
MAN 5149 - først semester, hvis tre | |
MAN 5150 - midtre semester, hvis tre - første, hvis to | |
MAN 5151 - siste semester |
Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Handelshøyskolen BIs program er særlig innrettet mot forbedring av elevens læringsutbytte. Målet er å styrke elevenes læringsutbytte gjennom god pedagogisk praksis og godt samarbeid mellom lærere.
Programmet skal gi kunnskap om sentrale emner i rektors arbeidshverdag, som ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus. Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt.
Programmet vil gi studentene avansert kunnskap om:
- Skoleeffektivitet og ledelse, ulike eierstyringsmodeller for skolen, hvordan dette påvirker elevenes læringsutbytte, elevresultater på egen skole i forhold til elevgrunnlag, stabilitet og variasjon over tid
- Vitenskapelig metode som setter de i stad til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling
- Relasjonsledelse og ledelse av kunnskapsorganisasjoner
- Gjeldende juridiske rammebetingelser for skoleledere, herunder elevens rett til et godt skolemiljø, §§ 9 A-3 til 9 A -5, krenkelsesbegrepet, elevenes rett til å bli hørt, og ansettelser
Kandidaten vil etter endt program kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i skolesektorens historie, tradisjoner, og egenart.
Etter endt program kan kandidaten:
- Lede skolen i retning av en stadig mer avansert kunnskapsorganisasjon
- Vurdere den kunnskap og de data som publiseres om skoleutvikling
- Drive skolen i overensstemmelse med gjeldende lover og regler
Kandidaten skal kunne løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal kunne ha trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt.
- Rektors handlingsrom
- Skoleledelse i teori og praksis
- Eierstyring og rammebetingelser
- Effekter på elevenes læringsutbytte
- Utdanningsøkonomiske emner
- Skolens interessegrupper
- Det psykososiale arbeidsmiljøet
- Personlighet og typologi
- Evidensinformert læringsledelse
- Rektor som kapasitetsbygger
- Reformer for skoleeffektivitet
- Rektor som pedagogisk leder
- Høy-kvalitets undervisning
- Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen
- Lærende organisasjoner
- Personalutvikling for en mer effektiv skole
- Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett
- Endring av kultur og adferd
- Ledelsesteorier og lederstiler
- Rolletrygghet og legitimitet gjennom kompetanse
- Utvikling av lederferdigheter
Programmet gjennomføres over syv samlinger. I mellomperiodene benyttes nettbaserte øvelser slik at undervisningstiden blir totalt ca. 150 timer. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til totalt fire timer pr oppgave.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 60%, og hjemmeeksamen, 40%.
Hjemmeeksamen er på 72 timer, og skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
Begge evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
- Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende.
- Du har fylt 25 år.
- Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Hjemmeeksamen; teller 40% for å oppnå karakter i kurset MAN 5148 Eksamenskode: MAN 51481 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave; teller 60 % for å oppnå karakter i kurset MAN 5148 Eksamenskode: MAN 51482 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5137 | 100 |
MAN 5140 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3151 | 100 |
MAN 3176 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.