MAN 5027 Prosjektledelse
MAN 5027 Prosjektledelse
Kurskode | Semester |
---|---|
MAN 5028 | 2023 Høst |
MAN 5029 | 2024 Vår |
Det å kunne lede prosjekter er blitt en viktig kompetanse. Gjennom dette programmet blir deltakerne godt rustet til å utnytte prosjekt som arbeidsform. Kurset har en ledelsesmessig og dynamisk tilnærming til bruken av prosjekt som arbeidsform og hvordan man kan legge til rette for at prosjektteamet kan prestere godt i prosjektgjennomføringen. Det betyr at vi tar for oss rammebetingelser, verktøy for prosjektgjennomføring og ikke minst ledelsesaspektene knyttet til prosjektgjennomføringen. Vi inkluderer alle typer av prosjekter (bransjer) og både smidig og mer klassisk gjennomføringsmodeller.
I løpet av fem samlinger gjennomgår vi sentrale tema som: hvordan skape et godt fundament for prosjektet (mål, business case, plan for gevinstrealisering etc.), hvordan planlegge og organisere ulike prosjekter på hensiktsmessig måte, hvordan håndtere risiko og kapitalisere på muligheter i prosjektet, hvordan håndtere interessenter effektivt og formålstjenlig, hvordan evaluere og følge opp prosjektet. Vi arbeider med hvordan vi skal legge til rette for effektiv og høyt presterende prosjektteam, kunnskapsintegrering og god samhandling mellom prosjektmedlemmene, samt en god kultur for læring i prosjektet og mellom prosjekter Sentrale aspekter ved prosjektarbeid sees i lys av samfunnsmessige utviklingstrender; som fokus på etikk, bærekraftsspørsmålet og digitalisering.
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha avansert kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelsesområdet, som håndtering av usikkerhet og komplekistet, ulike gjennomføringsmodeller, planlegging, organisering, og styring av prosjekter, samt det å legge til rette for gode prosjektteamprestasjoner
- ha inngående kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innenfor dette fagområdet
- ha avansert kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor prosjektledelsesområdet
- ha inngående kjenskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor prosjektledelsesområdet
- ha kunnskap om prosjektledelsesområdet historie og egenart
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for ferdigheter:
- kunne analysere en prosjektgruppes utvikling, legge til rette for effektivt samarbeid og utvikling av teamet
- kunne vurder prosjektet i et kost-nytte perspektiv, risiko knyttet til prosjektet, dets muligheter og dets potensial for gevinstrealisering
- kunne tilrettelegge for god prosjektoppstart og gjennomføring ved å etablere et godt fundament for prosjektet
- kunne planlegge prosjekter på hensiktsmessig vis
- kunne legge til rette for situasjonstilpasset organisering av prosjektet, fordeling av roller ansvar og myndighetkunne gjennomføre interessentanalyse og velge hensiktsmessige strategier for situasjonstilpasset interessenthandtering
- kunne følge opp og evaluere prosjektet
- kunne analysere prosjektlederstiler i ulike kontekster
- kunne analysere og bedømme organisasjoners prosjektmodenhet og utvikling i et prosjektperspektiv
- kunne sette og analysere prosjektet i et strategisk perspektiv
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for holdninger:
- kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor prosjektledelsesområdet og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor prosjektledelsesområdet
- kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter
-
kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
-
kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både m
- kunne forholde seg kritisk til fagets utvikling og fokus, bidra til nytenkning innenfor faget
- ønske å reflektere i forhold til egen gjennomføring av prosjekter, tilpasse teori og verktøy til egen praksis, strebe etter å stadig utvikle egen prosjektpraksis
- ønske å handle ansvarlig med tanke på å ta vare på og videreformidle læringserfaringer knyttet til prosjektgjennomføring
1. samling: Prosjektifisering, valg av prosjekter, gevinstvurderinger, prinsipielle avklaringer i tidligfase og oppstartsaktiviteter, valg av gjennomføringsmodell (smidig eller mer klassisk steg-port-modell).
2. samling: Planlegging på ulike nivåer av med klassiske og smidige prosjekter, håndtering av risiko og muligheter, håndtering av prosjektets interessenter
3. samling: Intern og ekstern prosjektorganisering, interorganisatoriske prosjekter, oppfølging, eierstyring og andre styringsstrukturer.
4. samling: Læring, kunnskapsintegrering, evaluering, lederskap og teamarbeid i prosjektet.
5. samling: Den prosjektorienterte virksomheten og porteføljestyring. Etiske dilemmaer, morgendagens prosjektledelse. Oppsummering og avslutning på programmet.
Kurset gjennomføres med 15 undervisningsdager på campus samt ulike digitale moduler. De digitale modulene vil kombinere ulike læringsaktiviteter, som skal gjennomføres både individuelt (f.eks. lesing, refleksjonsaktiviteter) og i grupper ((f.eks. diskusjoner, webinarer). Kombinasjonen av samlinger på campus og digitale moduler tilsvarer 150 forelesningstimer fordelt over to semestre»
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
1. samling: Prosjektifisering og prosjektets fundament, utvalg og oppstart av prosjekter
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Forståelse for hva et prosjekt er og hvorfor prosjekt kan oppfattes på forskjellig måte. Hva man bør vite før et prosjekt blir startet og under oppstart
Emneoversikt
Forskjellige perspektiver på prosjektledelse, forskjellige typer av prosjekter, Prosjektmodeller (PSO, vannfallsmodellen, stage gates, PMBOK)
Evaluering av prosjektforslag
Tilrettelegging for gevinstrealisering - prosjekt som investering
Prosjektstrategier
Interessentanalyse
Utforming av prosjektforslag og mandat (formål, mål, styringsfilosofi)
Bøker pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2018. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3. Kap. 1-3.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1. Kap. 1,3-7.
Artikler pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Utveksling av ideer til studentprosjekter; "Prosjekt-torg"
Foreløpig valg av prosjekt
Metodeinnføring
2. samling: Planlegging, håndtering av risiko og muligheter, håndtering av interessenter
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for moderne prosjektplanlegging, aktuelle planleggingsteknikker, forståelse for usikkerhet og hvordan denne kan håndteres, forståelse av interessenter og hvordan de kan håndteres
Emneoversikt
Planleggingsprinsipper i moderne prosjektarbeid
Overordnet prosjektplanlegging
Detaljplanlegging av prosjekt
Estimering av tid og ressursbruk
Usikkerhet og planlegging
Interessenter og planlegging
Bøker pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2018. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 4.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Artikler pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Presisering av problemstillinger
Datainnsamlingsmetoder
Endelig valg av studentprosjekt
3. samling: Organisering og relasjoner
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for hvordan moderne prosjektarbeid kan organiseres, ansvarsfordelingen mellom prosjekt og basisorganisasjonen, forståelse for organisasjonskulturens betydning
Emneoversikt
Organisatoriske utfordringer ved prosjektarbeidsformen
Strukturering av en prosjektorganisasjon (hierarki, byråkrati, matrise, nettverk)
Koplinger mellom prosjekt og basisorganisasjon (full, delt og null autoritet)
Roller og ansvar i prosjektarbeid
Forskjellige sentrale organiseringsprosesser (dimensjonering, etablering, rekruttering, oppstart, gjennomføring og avslutning)
Organisasjonskulturen i prosjektet, styring, eierstyring. Måling av framdrift i tid og volum, måling av kostnadsforbruk og beregning av kostnadseffektivitet
Prosjektdokumentasjon
Bøker pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2018. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 5.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 11.
Artikler pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Disposisjon og veiledning
Eventuell presentasjon av utkast
4. samling: Læring gjennom prosjektarbeid, prosjektgrupper og team, ledelse og prosjektlederrollen
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for oppfølging og kontroll med prosjektet, læring som følge av prosjektarbeidet
Prosjektintern og -ekstern kommunikasjon
Kunnskapsutvikling og kunnskapsoverføring
Prosjektkontorets rolle. Hvordan få prosjektgrupper til å fungere best mulig, teamdynamikker, ledelse og lederrollen i prosjekter
Bøker pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2018. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 6.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 8-10.
Artikler pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Arbeid med problemstillinger
Veiledning
Eventuell presentasjon av prosjektoppgaven
5. samling: Den prosjektorienterte virksomheten
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Ledelse av programmer og porteføljer, den videre utviklingen av prosjektfaget
Emneoversikt
Flerprosjektledelse, programmer og porteføljer
Prosjektmodenhet i virksomheten
Profesjonaliseringen av prosjektfaget, sertifisering, etiske dilemmaer i prosjektgjennomføring. Veien videre - ledelse og prosjektledelse
Bøker pensum for samlingen:
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 8.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 2, 14-15.
Artikler pensum for samlingen:
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven - arbeid med avslutningen
Veiledning
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 50271 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell 72 timers hjemmeeksamen, teller 40% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 50272 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 500 Time(r) | Selvstudium, arbeid med prosjektoppgave og eksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.