JUR 3608 Jus III
JUR 3608 Jus III
Kurset fokuserer på ulike offentligrettslige reguleringer av markedet, samt den privatrettslige konkurransebeskyttelse og bedriftenens forhold til menneskerettigheter. Kurset er inndelt i fire emner:
- Markedsrett og immaterialrett
 - Konkurranserett
 - Økonomisk kriminalitet
 - Menneskerettigheter
 
Kurset er lagt opp til problembasert læring. Undervisningen er derfor lagt opp med både tradisjonelle forelesninger og seminarundervisning. Etter at tema for seminaret er introdusert, arbeider studentene med oppgaver i kollokviegrupper. Oppgavene gjennomgås deretter i samlet gruppe.
I løpet av kurset skal studentene:
- Kjenne til sentrale regler i markedsretten som beskytter forbrukernes kollektive interesser
 - Kjenne de ulike beskyttelsesformer og regler for inngrep i immaterielle rettigheter
 - Ha opparbeidet god forståelse for markedsrettslige regler som skal beskytte næringslivets interesser
 - Ha opparbeidet seg god forståelse for den konkurranserettslige regulering av næringslivet
 - Kjenne til den spesielle strafferetten og de alminnelige strafferettslige prinsipper
 - Ha tilegnet seg kunnskap om de strafferettslige reglene om formuesforbrytelser, særlig de økonomiske forbrytelser i skatteretten
 - Ha tilegnet seg en oversikt over menneskerettighetene som del av norsk rett og folkeretten
 - Forstå hvordan menneskerettighetene inngår i bedriftenes samfunnsansvar
 
Kunnskapsmål:
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne identifisere og analysere immaterialrettslige og markedsrettslige problemstillinger og redegjøre for de juridiske spørsmålene knyttet til disse fagområdene.
 - Kunne redegjøre for konkurranselovens sentrale bestemmelser og sammenhengen med de EU-rettslige regler.
 - Kunne redegjøre for de spesielle strafferettslige prinsipper knyttet til formuesforbrytelser og skal kunne vurdere om en handling en straffbar formuesforbrytelse.
 - Kunne identifisere en menneskerettslig problemstilling og finne relevante kilder
 - Vite hvordan og når man rettslig kan forfølge menneskerettslige problemstillinger
 
Etter endt kurs forventes studentene:
- Å ha utviklet evnen til å se de etiske sidene av konkurranse- og markedsrettslige problemstillinger.
 - Å kunne vurdere innholdet i begreper som "god markedsføringsskikk" og "god forretningsskikk" i næringslivet.
 - Å ha en bevisst holdning til de etiske avveininger i anvendelsen av straffebud, samt mulighetene for forebyggelse av kriminelle handlinger mot foretak.
 - Å kunne se sammenhengen mellom adferdsnormene og samfunnets behov for kriminalisering.
 - Forstå hvordan menneskerettighetsjussen er en metajuridisk problemstilling som kan komme inn veldig mange steder
 - Innse at en inflatering av menneskerettighetsjussen kan medføre at dens kjerne devalueres
 - Å kjenne til den gråsonen som ligger utenfor de klart definerte regler og de etiske prinsipper som er etablert ved rettslige standarder i lovgivningen, samt ha en bevisst holdning til hvordan dette kan løses i praksis.
 
Markedsrett og immaterialrett
- Varemerkerett, firmarett, designrett, patentrett og opphavsrett
 - Forholdet mellom immaterialrett og markedsføringsrett
 - Markedsføringslovens regler for beskyttelse av forbrukere
 - Markedsføringslovens beskyttelse av næringsdrivendes interesser
 - God markedsføringsskikk
 - Håndheving av markedsføringslovens bestemmelser
 
Konkurranserett
- Forbud og inngrep i den konkurranserettslige regulering
 - Privatrettslige virkninger av konkurranseregler
 - Opplysningsplikt og sanksjoner
 - Konkurranseloven og konkurransetilsynets kompetanse
 - EØS-avtalens konkurranseregler
 
Økonomisk kriminalitet
- Generell strafferett
 - Særtrekk ved økonomisk kriminalitet
 - Utroskap, korrupsjon og påvirkningshandel
 - Lovbrudd vedrørende regnskap, skatt og avgift
 - Heleri og hvitvasking
 - Kreditorvern
 
Menneskerettigheter
- Menneskerettigheter
 - Omfanget av menneskerettigheter
 - Norske grunnlovsbestemmelser og internasjonale konvensjoner
 - Norske bedrifter og menneskerettigheter
 
Kurset gjennomføres med 81 undervisningstimer som består av forelesninger og seminarer fordelt på de fire delemnene.
Forelesningene består av ordinær undervisning i auditoriet. På seminarene organiseres studentene i kollokviegrupper for diskusjon og oppgaveløsning. Oppgavene som studentene har arbeidet med i kollokviegrupper gjennomgås i plenum. Det forutsettes at studentene deltar aktivt på seminarene. Det gis to til tre frivillige innleveringsoppgaver i kurset. Studentene får antydet karakternivå og individuelle tilbakemeldinger på disse innleveringsoppgavene.
 
JUR 3420 Forretningsjus eller JUR 3631 Markedsrett og etikk eller tilsvarende.
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting:  100 Gruppering:  Individuell Hjelpemidler:  
 Varighet:  6 Time(r) Eksamenskode:  JUR36081 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 42 Time(r)  | |
Annet i klasserom  | 39 Time(r)  | Seminarer.  |  
Forberedelse til undervisning  | 85 Time(r)  | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser  | 154 Time(r)  | |
Gruppearbeid / oppgaver  | 74 Time(r)  | |
Eksamen  | 6 Time(r)  | 
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.
