ELE 3903 Prisbeslutninger
ELE 3903 Prisbeslutninger
Pris er den faktoren som i sterkest grad påvirker bedriftenes inntjening. Samtidig mangler bedrifter ansatte med formell kompetanse innenfor prisbeslutninger.
Kompetanse om prisbeslutninger gir et konkurransefortrinn på jobbmarkedet fordi det er relevant for alle type bedrifter og bransjer.
Dette kurset i prisbeslutninger leder studentene gjennom en prisbeslutningsprosess hvor de skal analysere og utvikle en prisstrategi for en selvvalgt bedrift. Bransjene de velger kan være alt fra entreprenører og oppstartsbedrifter, service og tjenester, B2B, helse og velvære, kultur og kreative aktører, globale markeder, teknologi, netthandel, delingsøkonomien, og miljø og grønne produkter, for å nevne noen. Arbeidet med prisbeslutninger gir studentene innsikt i verktøy som trengs for å jobbe systematisk, analytisk og planmessig med prisutviklingen i enhver bedrift.
Etter endt kurs skal studentene kunne utvikle en prisstrategiplan hvor de, ved hjelp av relevant teori og kunnskap, hensyntar ulike kundesegmenter, produktspesifikasjoner og bransjeforhold.
Etter endt kurs skal studentene selvstendig kunne gjennomføre en prisanalyse og inkludere dette i en komplett prisstrategiplan.
Kurset skal bevisstgjøre og utvikle studenter som viser forståelse for ansvaret man har for å unngå prismanipulasjon eller uetisk atferd innenfor prispolitikk.
- Målsettinger for prisstrategien
- VTC-analyser av prisstrategier
- Conjoint analyse og Van Westendrop-modellen
- Variasjon i betalingsviljen ut fra produktenes egenskaper
- Variasjon i betalingsviljen ut fra kundenes egenskaper
- Priskriger
- Pris som virkemiddel innenfor miljø og bærekraft
- Pristaktikk, salg og rabatter
- Priskalkulasjoner
- Prismanipulasjon og etisk prising
- Netthandel og prising i digitale markeder
Kurset gjennomføres med 40 kurstimer. Av disse er 28 timer forelesninger hvor pensum blir gjennomgått. 12 timer blir brukt på datainnsamling og Excel analyser.
Kurset evalueres med to elementer. Det første er en prosjektoppgave hvor studentene har gjennomført en komplett prisanalyse for en selvvalgt bedrift. Prosjektoppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil til 5 studenter. Vurderingen teller 100 % av karakteren i kurset.
Det andre elementet er en multimediaproduksjon hvor studentene presenterer resultatene fra prosjektoppgaven. Det kan velges mellom podkast eller videopresentasjon. Vurderingen er bestått / ikke bestått og teller 0 % av karakteren i kurset, men må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Software: Excel
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 5) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE 39031 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Multimediaproduksjon Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 5) Varighet: 1 Semester Kommentar: Studentene må levere en multimediaproduksjon (på 10 minutter) hvor de presenterer hovedfunnene i prosjektoppgaven. Det kan velges mellom podkast eller videopresentasjon. Alle i gruppen må delta aktivt i presentasjonen. Eksamen må bestås for å oppnå karakter i kurset. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ELE 39032 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 12 Time(r) | |
Innlevering(er) | 100 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 60 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.