ELE 3667 Internship i egen oppstartsbedrift
ELE 3667 Internship i egen oppstartsbedrift
Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 3668 Bacheloroppgave i Entreprenørskap (15 studiepoeng) utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Gjelder for studenter på Bachelor i økonomi og administrasjon, Bachelor i markedsføringsledelse, Bachelor i Creative Industries Management og Bachelor i Retail Management. Dette kurset kan også benyttes som valgkurs på 3. år for andre bachelorstudier ved BI.
Hensikten med kurset er å gi studentene mulighet til å kombinere arbeid med å skalere en egen oppstartsbedrift, med veiledning fram mot en akademisk oppgave med selvvalgt pensum mot slutten av semesteret. Studentene får anledning til å bruke teorier og modeller de har lært til å løse konkrete arbeidsoppgaver i egen bedrift, og dermed oppleve relevansen av sin akademiske kunnskap. Samtidig øver vi i dette kurset på aktiv anvendelse av refleksjon og læring på en systematisk måte. Studentene blir dermed mer bevisst egne handlinger og mønstre samt at dialogen med de andre studentene i kurset øker læringsutbyttet for den enkelte.
Vi setter krav til at bedriften er registrert og vurderer hver enkelt søknad individuelt.
- Kjenne til egen virksomhet, bransje og kontekst
- Ha oversikt over de formelle ledelses- og styringssystemer i egen virksomhet
- Forstå hvordan uformelle spilleregler og bedriftskultur former arbeidshverdagen
- Kunne anvende vekstmetodikken til MIT REAP, Bill Aulet
- Kunne definere og forhandle frem en realistisk og utviklende arbeidsplan i egen virksomhet
- Kunne fremskaffe, bruke og formidle relevant informasjon, teori og modeller både skriftlig og muntlig
- Vise evne til å løse problemer i arbeidssituasjonen
- Vise respekt for kompleksiteten i næringsvirksomhet.
- Vise selvstendighet og ansvarlighet
- Vise evne til å reflektere over egen utvikling som profesjonell fagperson
- Internshipfasene tilpasset egen virksomhet
- Læringskontrakt og arbeidsplan med deg selv
- Om bedrifter og virksomheter, arbeidsoppgavene
- Problemstilling, pensum og prosjektoppgave
- Å bli profesjonell i sitt fag
- Bruk av teori
- Refleksjonsverktøy
I egen bedrift: 240 timer
Arbeidsoppgavene defineres og settes opp i oppstarten, inkludert tid til grunnlagsarbeid med prosjektoppgaven. Gjennomføres i løpet av semesteret, i form av to dagers arbeid (a 8 timer) pr. uke fra semesterstart og til etter siste samling. Arbeidet skal utføres innenfor en ramme på 15 uker fra semesterstart. Arbeidet er ubetalt og vekten skal legges på interns læring.
På skole: 160 timer
- Kick-off med interns og kursteamet
- 6-8 obligatoriske studentsamlinger og 1 prosjektoppgaveveiledning.
- It's learning-innleveringer/formasjon.
- Litteratursøk og skriving av prosjektoppgave (individuell).
- Forberede muntlig presentasjon.
Endelig karakter i kurset er et resultat av løpende vurdering av flere eksamenskomponenter, prosessevaluering, i løpet av kursets gjennomføringssemester/e. Hver eksamenskomponent poengvurderes på en skala fra 0-100. Komponentene blir deretter vektet sammen i henhold til informasjonen i kursbeskrivelsen, som så fører frem til endelig bokstavkarakter. Studenter som ikke oppnår poeng i ett eller flere av eksamenskomponentene vil få en lavere karakter eller kan stryke i kurset. Detaljert informasjon om poengsystemet og hvilke bokstavkarakterer de gir vil bli opplyst ved kursstart.
Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene, som hovedregel, gjennomføres på nytt ved neste kursgjennomføring.
Det er maks 60 plasser på kurset.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Søkeren må ha registrert et eget foretak i foretaksregisteret og gjerne ha omsetning i dette. kandidater med en idé, eller ønske om å starte virksomhet vil ikke kunne søke. Det vil bli gjort en helhetlig vurdering av alle søknadsgrunnlag; søknad, motivasjonsbrev og CV. Motivasjonsbrevet skal gi en faglig begrunnelse for relevans av arbeidsoppgaver og forventede mål.
Kurset tilbys bare på norsk. Studentene må beherske norsk muntlig og skriftlig.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE 36671 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Aktivitet Vurderingsform: Presentasjon Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 20 Minutt(er) Eksamenskode: ELE 36671 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | Kursopplegget har 4 samlinger a 6 timer. De seks timene er fordelt på tre timer med gruppe og veileder, og tre timer forelesning. |
Bedriftsbesøk og/eller studietur | 240 Time(r) | Student har 240 i bedrift. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 136 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.
Oppgaven skal skrives individuelt. Følgende vedlegg må være med:
- Referanseliste til minimum 350 siders pensum.
Studenten er selv ansvarlig for å velge pensum, og det anbefales å velge litteratur fra avlagte kurs. Det valgte pensum skal fremgå av referanselisten som vedlegges besvarelsen.
- Signert sluttattest fra bedriften om oppnådde mål ihht. læringsavtalen.