DIG 3520 Digital makt og avmakt
DIG 3520 Digital makt og avmakt
Med sosiale medier har forbrukerne fått egne kanaler til å kommunisere, engasjere seg, og til å danne aksjonsgrupper for å få gjennom sin egen mening, vilje og ønsker. Mange vil hevde at digitalisering er grunnleggende demokratiserende fordi vi nå har større mulighet til å kommunisere og engasjere oss. Samtidig speiler, eller forsterker, gamle maktstrukturene seg i sosiale medier. De etablerte elitene ser ut til å forbli mektige.
På kort tid har globale internettgiganter som Alphabet (Google-sfæren), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), Amazon, Apple og Microsoft fått stor makt over nettet. «Big Tech» legger grunnleggende premisser i medieøkonomien og utfordrer politisk styring, både i forhold til skattlegging og persondata (GDPR).
Etter kurset skal studentene ha opparbeidet bred kunnskap om:
- Hvordan digitalisering av kommunikasjonsfeltet har ført til maktforskyvninger
- Ulike teoretiske perspektiver på maktbegrepet
- Hvordan forbrukere og produsenter treffer sine valg og påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
- Nettverksbygging og den politiske økonomien i delingsplattformer
- Relevante teorier som belyser kommunikasjons- og mediemakt
Etter kurset skal studentene kunne:
- Finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til virksomheters bruk av digital kommunikasjon og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- være i stand til å gjennomføre enkle analyser av hvordan algoritmer fungerer og hvordan de kan måle makt og påvirkning i digitale kanaler
Kurset tar sikte på å utfordre studentenes evne til refleksjon, argumentasjon og dybdeforståelse av sentrale elementer og teorier relatert til makt, medier, økonomi, demokrati og politikk. De skal derfor opparbeide seg:
- Forståelse av hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig og bærekraftig måte
- Kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen digital kommunikasjon
Kurset er tredelt.
- Forbrukermakt og individuell makt: anbefalingssystemer, influencere, mobilisering, communities, regler og personvern, ytringsfrihet og ytringsetikk, idelogier og politiske agendaer
- Mediemakt: Maktstrukturer på økosystem-, makro-, meso- og mikronivå, forretningsetikk og samfunnsansvar, regulering og lover, monopoldannelse, oppmerksomhetsøkonomi
- Online media bias: ekkokamre, søkemotorer, filterbobler, algoritmemakt og algoritmestrukturer, bruk og misbruk av Big Data, overvåkning, digitale skillelinjer
Kurset gjennomføres med 30 timer undervisning.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen spesielle
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 72 Time(r) Eksamenskode: DIG 35201 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 70 Time(r) | Jobbe med oppgaver og asynkront materiale |
Eksamen | 25 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.