DIG 3520 Digital makt og avmakt
DIG 3520 Digital makt og avmakt
Med sosiale medier har forbrukerne fått egne kanaler til å kommunisere, engasjere seg, og til å danne aksjonsgrupper for å få gjennom sin egen mening, vilje og ønsker. Mange vil hevde at digitalisering er grunnleggende demokratiserende fordi vi nå har større mulighet til å kommunisere og engasjere oss. Samtidig speiler, eller forsterker, gamle maktstrukturene seg i sosiale medier. De etablerte elitene ser ut til å forbli mektige.
På kort tid har globale internettgiganter som Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft fått stor makt over nettet. «Big Tech» legger grunnleggende premisser i medieøkonomien og utfordrer politisk styring, både i forhold til skattlegging og persondata (GDPR).
Etter kurset skal studentene ha opparbeidet bred kunnskap om:
- Hvordan digitalisering av kommunikasjonsfeltet har ført til maktforskyvninger
 - Ulike teoretiske perspektiver på maktbegrepet
 - Hvordan forbrukere og produsenter treffer sine valg og påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
 - Nettverksbygging og den politiske økonomien i delingsplattformer
 - Relevante teorier som belyser kommunikasjons- og mediemakt
 
Etter kurset skal studentene kunne:
- Finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff knyttet til virksomheters bruk av digital kommunikasjon og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
 - være i stand til å gjennomføre enkle analyser av hvordan algoritmer fungerer og hvordan de kan måle makt og påvirkning i digitale kanaler
 
Kurset tar sikte på å utfordre studentenes evne til refleksjon, argumentasjon og dybdeforståelse av sentrale elementer og teorier relatert til makt, medier, økonomi, demokrati og politikk. De skal derfor opparbeide seg:
- Forståelse av hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig og bærekraftig måte
 - Kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen digital kommunikasjon
 
Kurset er tredelt, der hver del avsluttes med et arbeid som leveres til bedømming og som teller i karaktersammendraget.
- Forbrukermakt og individuell makt: anbefalingssystemer, influencere , mobilisering, communities, regler og personvern, ytringsfrihet og ytringsetikk, idelogier og politiske agendaer
 - Mediemakt: , Maktstrukturer på økosystem-, makro-, meso- og mikronivå, forretningsetikk og samfunnsansvar, regulering og lover, monopoldannelse, oppmerksomhetsøkonomi
 - Online media bias: ekkokamre, søkemotorer, filterbobler, algoritmemakt og algoritmestrukturer, bruk og misbruk av Big Data, overvåkning, digitale skillelinjer
 
Kurset gjennomføres med 36 timer undervisning.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Ingen spesielle
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  20 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  4 Uke(r) Kommentar:  Innlevering i slutten av september Eksamenskode:  DIG 35201 Karakterskala:  Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon:  Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  20 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  8 Uke(r) Kommentar:  Innlevering i slutten av oktober Eksamenskode:  DIG 35201 Karakterskala:  Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon:  Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  60 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  72 Time(r) Kommentar:  Gjennomføres i slutten av semesteret Eksamenskode:  DIG 35201 Karakterskala:  Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon:  Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring  |  
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 36 Time(r)  | |
Forberedelse til undervisning  | 90 Time(r)  | |
Eksamen  | 74 Time(r)  | Inkludert alle tre eksamensdelene   |  
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
