DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
DIG 3421 - Høstsemester | |
DIG 3422 - Vårsemester |
Kurset består av fire deler: digital engasjement, digital kommunikasjon, merkevarebygging og krisekommunikasjon. Det er forankret i teorier om markedskommunikasjon, overtalelse, påvirkningsmuligheter og effekter. Engasjement kan være både positiv og negativt. Sentrale tema er hvordan engasjement kobles til viral kommunikasjon, budskap og merkevarer. Et viktig mål i kurset er at studentene skal kunne analysere og bruk digitale medier i praksis.
- Analysere og diskutere bruken av digitale medier, både på individnivå, gruppenivå og samfunnsnivå.
- Beskrive kjerneteorier knyttet til kommunikasjon og merkevarer.
- Kritisk diskutere påvirkningsmuligheter i og effekter av kommunikasjon.
- Nyttiggjøre relevant teori, nøkkelkonsepter og prinsipper for å forstå digital kommunikasjon, merkevarebygging og engasjement (positivt og negativt)
- Analysere digitalt engasjement via sosiale mediekanaler og
- Evaluere effektiviteten av kommunikasjonsinnsats
- Beherske god kildebruk og referanseteknikk
- Samarbeide med andre og aktivt dele tilegnet kunnskap
- Benytte digitale kommunikasjonsplattformer
- Holde en presentasjon og gi tilbakemelding på andres arbeid
Del 1 - Digital engasjement
- Digital historieforteller med bruk av audiovisuelle virkemidler
- Prinsipper for god skriftlig og visuell kommunikasjon
- Teamarbeid; design og grafisk arbeid i praksis
- Introduksjon til kommunikasjonsstrategi og taktiske virkemidler, eks. «influencers»
- Etisk dømmekraft
Del 2 - Digital kommunikasjon
- Ulike former for kommunikasjon
- Relasjoner til interessegrupper
- Omdømme og samfunnsansvar
- Funksjoner og verktøy innen kommunikasjon, samt målemetoder
- Teorier om påvirkning og overtalelse
Del 3 - Merkevarebygging
- Funksjoner og verktøy innen markedskommunikasjon
- Aktivisme og brukeropplevelser, identitet og kultur
- Publikums informasjonsbehandling og beslutningsprosesser
- Modeller for holdninger og adferd, tillit og lojalitet
- Effektiv kommunikasjon og målinger
Del 4 - Krisekommunikasjon
- Negativ engasjement
- «Issue management», grunnleggende teorier
- Utvikle strategier og planer for effektiv bruk av digitale medier før, under og etter krisen
Workshops, seminargrupper, forelesninger i klasserom, gjesteforelesere, studentpresentasjoner, nettbaserte læringsaktiviter, praktiske oppgaver knyttet til digitale, sosiale plattformer.
Ingen
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: DIG 34201 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Sensorordning: Intern sensor med tilsynssensor Kontinuasjon: Eksamen hvert semester | 0 | Nei | 2 Måned(er) | Gruppe (2 - 4) | Utlevering ved semesterstart og innlevering medio oktober. Nærmere informasjon vil bli gitt ved studiestart. (Høst) | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: DIG 34202 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern sensor med tilsynssensor Kontinuasjon: Eksamen hvert semester | 40 | Ja | 3 Time(r) |
| Individuell | (Høst) |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: DIG 34203 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern sensor med tilsynssensor Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring | 40 | Nei | 12 Uke(r) | Gruppe/Individuell (1 - 4) | Prosjektoppgave deles ut ved semesterstart (Vår) | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: DIG 34204 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern sensor med tilsynssensor Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring | 20 | Nei | 2 Uke(r) | Gruppe/Individuell (1 - 4) | Analyse/diskusjon av et praktisk case knyttet til krisekommunikasjon. (Vår) Alle eksamenselementene må bestås for å bestå i kurset. Det er mulig å kontinuere i hvert av eksamenselementene. |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | Høst (Del 1 18 timer og del 2 21 timer) |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Høst |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Høst - inkludert arbeid med presentasjon |
Eksamen | 25 Time(r) | Høst - Eksamen inkludert forberedelse |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 56 Time(r) | Høst- og vår - Lese litteratur |
Undervisning | 40 Time(r) | Vår |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Vår |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Vår |
Eksamen | 40 Time(r) | Vår - Arbeid med 2 innleveringer |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.