DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
| DIG 3421 - Høstsemester | |
| DIG 3422 - Vårsemester | 
Kurset består av fire deler: digital engasjement, digital kommunikasjon, merkevarebygging og krisekommunikasjon. Det er forankret i teorier om markedskommunikasjon, overtalelse, påvirkningsmuligheter og effekter. Engasjement kan være både positiv og negativt. Sentrale tema er hvordan engasjement kobles til viral kommunikasjon, budskap og merkevarer. Et viktig mål i kurset er at studentene skal kunne analysere og bruk digitale medier i praksis.
- Analysere og diskutere bruken av digitale medier, både på individnivå, gruppenivå og samfunnsnivå.
 - Beskrive kjerneteorier knyttet til kommunikasjon og merkevarer.
 - Kritisk diskutere påvirkningsmuligheter i og effekter av kommunikasjon.
 
- Nyttiggjøre relevant teori, nøkkelkonsepter og prinsipper for å forstå digital kommunikasjon, merkevarebygging og engasjement (positivt og negativt)
 - Analysere digitalt engasjement via sosiale mediekanaler og
 - Evaluere effektiviteten av kommunikasjonsinnsats
 
- Beherske god kildebruk og referanseteknikk
 - Samarbeide med andre og aktivt dele tilegnet kunnskap
 - Benytte digitale kommunikasjonsplattformer
 - Holde en presentasjon og gi tilbakemelding på andres arbeid
 
Del 1 - Digital engasjement
- Digital historieforteller med bruk av audiovisuelle virkemidler
 - Prinsipper for god skriftlig og visuell kommunikasjon
 - Teamarbeid; design og grafisk arbeid i praksis
 - Introduksjon til kommunikasjonsstrategi og taktiske virkemidler, eks. «influencers»
 - Etisk dømmekraft
 
Del 2 - Digital kommunikasjon
- Ulike former for kommunikasjon
 - Relasjoner til interessegrupper
 - Omdømme og samfunnsansvar
 - Funksjoner og verktøy innen kommunikasjon, samt målemetoder
 - Teorier om påvirkning og overtalelse
 
Del 3 - Merkevarebygging
- Funksjoner og verktøy innen markedskommunikasjon
 - Aktivisme og brukeropplevelser, identitet og kultur
 - Publikums informasjonsbehandling og beslutningsprosesser
 - Modeller for holdninger og adferd, tillit og lojalitet
 - Effektiv kommunikasjon og målinger
 
Del 4 - Krisekommunikasjon
- Negativ engasjement
 - «Issue management», grunnleggende teorier
 - Utvikle strategier og planer for effektiv bruk av digitale medier før, under og etter krisen
 
Workshops, seminargrupper, forelesninger i klasserom, gjesteforelesere, studentpresentasjoner, nettbaserte læringsaktiviter, praktiske oppgaver knyttet til digitale, sosiale plattformer.
Ingen
| Vurderinger | 
|---|
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Gruppering:  Gruppe (2 - 4) Varighet:  2 Måned(er) Kommentar:  Utlevering ved semesterstart og innlevering medio oktober. Nærmere informasjon vil bli gitt ved studiestart. (Høst) Eksamenskode:  DIG 34201 Karakterskala:  Bestått/ikke bestått Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting:  40 Gruppering:  Individuell Hjelpemidler:  
 Varighet:  3 Time(r) Kommentar:  (Høst) Eksamenskode:  DIG 34202 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  40 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet:  12 Uke(r) Kommentar:  Prosjektoppgave deles ut ved semesterstart (Vår) Eksamenskode:  DIG 34203 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen ved neste kursgjennomføring  |  
Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Skriftlig innlevering Vekting:  20 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet:  2 Uke(r) Kommentar:  Analyse/diskusjon av et praktisk case knyttet til krisekommunikasjon. (Vår) Alle eksamenselementene må bestås for å bestå i kurset. Det er mulig å kontinuere i hvert av eksamenselementene. Eksamenskode:  DIG 34204 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen ved neste kursgjennomføring  |  
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
Undervisning  | 39 Time(r)  | Høst (Del 1 18 timer og del 2 21 timer)  |  
Forberedelse til undervisning  | 40 Time(r)  | Høst  |  
Gruppearbeid / oppgaver  | 60 Time(r)  | Høst - inkludert arbeid med presentasjon  |  
Eksamen  | 25 Time(r)  | Høst - Eksamen inkludert forberedelse  |  
Studentenes eget arbeid med læringsressurser  | 56 Time(r)  | Høst- og vår - Lese litteratur  |  
Undervisning  | 40 Time(r)  | Vår  |  
Forberedelse til undervisning  | 40 Time(r)  | Vår  |  
Gruppearbeid / oppgaver  | 60 Time(r)  | Vår  |  
Eksamen  | 40 Time(r)  | Vår - Arbeid med 2 innleveringer  |  
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.
