BST 3210 Digital markedsføring
BST 3210 Digital markedsføring
Markedsføring er i endring. Kundenes beslutningsreiser skaper nye digitale kontaktpunkter både online, i sosiale medier og gjennom mobile løsninger. Ny teknologi gir markedsførere tilgang på nye virkemidler, og skaper nye utfordringer. Dette kurset gir en grunnleggende innføring i digital markedsføring, digital strategi, operativ implementering av digitale virkemidler i markedsføringen, digitale mediekanaler og analyse av effekter. Målet er at studentene skal få en oversikt over hva digitalisering betyr for markeder og samfunnsutvikling og forstå hva digital markedsføring handler om, men også være i stand til i praksis å planlegge, gjennomføre og analysere digitale markedsføringstiltak. Kurset har som mål både å gi kunnskap om digital markedsføring samt grunnleggende ferdigheter.
Studenten kan:
- forklare kjernebegreper som er knyttet til digital markedsføring
- beskrive ulike digitale kanaler med sine fordeler og ulemper
- vise til ulike typer av digitalt innhold
- kritisk diskutere digital markedsføring opp mot tradisjonell markedsføring
- identifisere trender og faktorer som påvirker digital markedsføring
- nyttiggjøre relevant teori, nøkkelkonsepter og prinsipper i utviklingen av digital markedsføring, kommunikasjon og strategi
- planlegge, igangsette og analysere digitale strategier og tiltak
- identifisere oppståtte utfordringer og foreslå optimaliseringer for å møte utfordringene som oppstår i digital markedsføringspraksis
- evaluere effektiviteten ved implementert digital markedsføringsinnsats og foreslå utbedringer ut fra analysen
- dokumentere hvilke kilder og teori som benyttes i utvikling av digital markedsføring og digitale kampanjer
- samarbeide med andre
- aktivt presentere tilegnet kunnskap og erfaringer
Studentene skal gjennomføre flere praktiske seminarer knyttet til utvikling av bilde- og videomateriale, med mål om å starte sin egen Instagram / TikTok / Snapchat-kampanje.
Viktige emner i kurset inkluderer:
• AI og machine learning
• Big data og dens innvirkning på kundeopplevelsen
• Digital markedsføringskanaler; sosiale medier, mobil, tale- og bildesøk, reklame, e-postmarkedsføring, visning osv.
• Mikro- og makroperspektiv på digital markedsføring - digital kundereise, co-creation, brukergenerert innhold, konkurransedyktige arenaer og samfunnsendringer som påvirker markeder og markedsføring
• Digital strategi - hvordan man planlegger og implementerer en digital kampanje
• Digital historiefortelling og sensorisk markedsføring; hvordan man kan engasjere kunden digitalt; nye segmenteringsstrategier
• Lag digitalt innhold ved å forstå hvordan bilder, video og innhold påvirker forbrukeren
• Analyse og evaluering - effekter av digital markedsføring, samt etikk og dataintegritet
Kurset gjennomføres som klasseundervisning, diskusjonsoppgaver og workshops med praktiske øvelser. En del av kurset vil bli tatt opp på video, med en quiz som følger med hver video. Undervisningsspråket vil være både norsk og engelsk.
Studentene forventes å lage en digital kampanje, og forventes å ha tilgang til kamera- og videoverktøy.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Grunnleggende kjennskap til Markedsføringsledelse og evt. Forbrukeratferd.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 1 Semester Kommentar: Informasjon om obligatoriske og valgbare aktiviteter som skal leveres digitalt vil bli gitt i starten av kurset. Eksamenskode: BST32103 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | Veiledning |
Forberedelse til undervisning | 100 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 219 Time(r) | Film (og rediger) en Instagram / TikTok / Snapchat-kampanje, gjennomfør en taktisk digital markedsføring og analyse, utfør oppgaver under leksjoner og workshops. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.