BIN 2803 Ledelse i små- og mellomstore virksomheter

BIN 2803 Ledelse i små- og mellomstore virksomheter

Kurskode: 
BIN 2803
Institutt: 
Ledelse og organisasjon
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Øyvind Lund Martinsen
Kursnavn på engelsk: 
Management in small and medium-sized organizations
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Spesialkurs
Semester: 
2019 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Ledere i mellomstore bedrifter, i mindre forretningsenheter i større kjeder, eller i selvstyrte, mindre enheter i større foretak, har mange, varierte, sammensatte og krevende lederutfordringer. Dette kurset skal derfor gi ledere fra slike enheter brede og resultatorienterte kunnskaper og ferdigheter innen ledelse og HR. Deltakerne skal bl.a. lære om moderne ledelse, om ansettelse av nye medarbeidere, motivasjon, kreativ tenkning, konfliktløsning mm. Som del av kurset gjennomføres lederevalueringer utarbeidet av kursansvarlig. Målsettingen er å bedre ledernes forståelse av lederkravene, forbedre lederferdigheter ut fra teorier om moderne ledelse, samt å øke ferdigheter innen nærliggende tematikk.

Kunnskapsmål

Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne forklare begreper som er sentrale i moderne ledelsesforskning. Deltakerne skal også tilegne seg kunnskaper om egen ledelse og om hvordan de kan forbedre egen ledelse basert på moderne ledelsesforskning. Eksempler på begreper som skal tilegnes er lederstil, transformasjonsledelse, selvledelse, ledelse og administrasjon, jobbintervju, læring og opplæring, motivasjon.

 

Ferdighetsmål

Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne anvende kunnskaper om moderne ledelse i egen ledelse. Dette innebærer at lederne skal få økte ferdigheter i endringsorientert ledelse, resultatorientert ledelse og i relasjonsorientert ledelse. Deltakerne skal kunne gjennomføre adekvate jobbintervjuer, kunne bidra til konstruktiv konfliktløsning og kunne lære egne medarbeidere hvordan de kan lede seg selv.

Holdningsmål

Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, eget arbeid og sentrale forutsetninger og antakelser innen det ledelsesfaglige området.

Kursets innhold

Rekkefølgen på moduler og tema kan tilpasses ved behov.
Del 1: Introduksjon

Lesing:
Perspektiver, Kap: 1-7
Kap. Om Personlighet fra kompendium

Dag 1:
Bli kjent med de andre kursdeltakerne.
Kunnskaper om effektiv ledelse – hva vet vi om dette etter 100 års forskning?
Analyse av lederkravene i egen virksomhet.

Dag 2.
Kunnskaper om og analyse av egne forutsetninger for effektiv ledelse (personlige preferanser og tilbøyeligheter).
Kunnskaper om og analyse av egen ledelsesutøvelse ( 360
graders vurderinger).
Utvikling av egen handlingsplan for det videre kunnskaps- og utviklingsarbeidet.

Del 2: Trening i utviklingsorientert ledelse.
Lesing:
Perspektiver, Kap: 8-15
Kap. Om Motivasjon fra kompendium

Dag 1.
Selvledelse som metode for målrettet endring.
Trening i endring, inspirasjon og visjon.
Trening i mål og resultatorientering.
Arbeid med cases.

Dag 2.
Trening i relasjonsferdigheter: Å utvikle gjennom å lære andre selvledelse.
Kunnskaper om motivasjon; hva motiverer en selv og medarbeidere?
Arbeid med cases.
Betydningen av å gjennomføre riktige ansettelser. Jobbintervjuet.

Del 3: Den daglige lederjobben.
Lesing:
Resten av kompendiet (Konflikt, Stress, kreativitet), samt repetisjon av pensum med tanke på eksamensforberedelse.

Dag 1.
Konfliktløsning. Stressmestring.

Dag 2.
Kreativ problemløsning i dagliglivet.
Avslutning og Oppsummering.
Eksamensforberedelser.

Læreprosess og tidsbruk

Kurset gjennomføres med 42 kurstimer (6 kursdager à 7 timer), som består av forelesninger, diskusjon, øvelser og refleksjon. Til hver forelesning forventes det at studentene stiller forberedt i samsvar med informasjon gitt av foreleser. Egenaktivitetene (arbeid med cases mellom samlingene), arbeid med pensum, undervisning, og fagoppgave tilsvarer et timeforbruk på ca 200 timer.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Forkunnskapskrav

Det kreves ingen spesielle forkunnskaper i ledelse, men interesse for faget er nødvendige.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
90
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Kommentar: 
Studentene evalueres ved en 72 timers hjemmeeksamen som teller 90% samt 2 innleveringer som hver teller 5%. Totalt 100%.

Eksamen består av en hjemmeeksamen (72 timer) som tidfestes etter siste samling. Besvarelsen på denne hjemmeeksamen skal være på inntil 15 sider, og skal løses individuelt. Spesifikke krav til hjemmeeksamen vil bli gitt. Lærebok, utdelt materiale, artikkelsamling, og 360 graders rapport er viktig materiell for eksamen. Innleveringene er etter første samling 1 (max 1 side) og etter andre samling (max 3 sider).
Eksamenskode: 
BIN 28031
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
5
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Innleveringene er etter første samling 1 (max 1 side) og etter andre samling (max 3 sider).
Eksamenskode: 
BIN 28031
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
5
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Innleveringene er etter første samling 1 (max 1 side) og etter andre samling (max 3 sider).
Eksamenskode: 
BIN 28031
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamensorganisering: 
Prosessevaluering
Karakterskala: 
ECTS
Total vekting: 
100
Sum arbeidsinnsats: 
0

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.