BIK 2945 Ledelse i teori og praksis
BIK 2945 Ledelse i teori og praksis
Ledelse i teori og praksis er et kurs som beskriver og diskuterer ledelse både i et historiske perspektiv og i perspektiver som gir forståelse for hvordan administrasjon, ledelse og lederskap beskrives og anvendes i dag. Gjennom teorier med bakgrunn i forskjellige syn på hva ledelse er, gis det innsikt i ulike kompliserte forhold ved utøvelse av lederrollen. Avslutningsvis diskuteres utfordringer for ledelse som ytterligere digitalisering, endrede ansettelsesvilkår og om det finnes en type ledelse på norsk.
Studentene skal tilegne seg innsikt i og kunnskap om hva som ligger i begrepene ledelse, lederskap og administrasjon. I dette ligger både å kjenne til det teoretiske fundamentet, dvs. kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og hvordan teori kan omgjøres i praksis. Å forstå at lederrollen er del av et komplisert samspill som innebærer at det ikke finnes en enkel løsning om hva ledelse og lederskap er, og hvordan den kan utøves. Dette krever innsikt i grunnleggende teorier, modeller og metodologiske aspekter ved ledelse.
Studentene skal kunne kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg. Relevante teorier skal kunne anvendes på virkelige og realistiske problemstillinger som gjelder ledelse og lederrollen. Studentene skal vider kunne reflektere over egen utøvelse av lederrollen.
Studentene skal kjenne til og kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.Studentene skal kunne forstå og reflektere over konsekvenser av ledelse og administrasjon i egen praksis med en helhetlig tilnærming som i tillegg til det mellommenneskelige skal ta i betrakting etiske dimensjoner som bærekraft og samfunnsansvar.
Introduksjon
Ledelse - et historisk perspektiv
Perspektiver på ledelse -
- Teoretiske plattformer
- Tradisjonelle og nyere definisjoner
- Situasjonsbestemt ledelse
- Transformasjonsledelse
Organisatoriske betingelser for ledelse
Ledelse som person og funksjon
- God og dårlig ledelse
- De ansattes syn på ledelse
Ledelsesutfordringer
- Digital ledelse
- Ny som leder
- En norsk ledelsesmodell
Kurset gjennomføres ved hjelp av flere former for undervisning fordelt på forelesninger; i klasserom og digitalt, litteraturstudier, forberedelser, studentpresentasjoner, ulike former for bruk av digitale ressurser og veiledning. Samlingene med forelesinger vil knyttes til hovedelementene i kurset. Det forventes at studentene bidrar aktivt og tar del i det som er planlagt ved semesterstart.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en 72 timers individuell hjemmeeksamen. Eksamenskode: BIK 29451 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | Deltagelse i klasseromsundervisning 28 timer |
Gruppearbeid / oppgaver | 148 Time(r) | Undervisning og andre aktiviteter utenfor klasserom: Webinarer, videoforelesinger, selvstudier, forberedelse til forelesinger, oppgaveløsning og bruk av andre online ressurser. |
Eksamen | 24 Time(r) | 72 timer hjemmeeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.