BIK 2945 Ledelse i teori og praksis
BIK 2945 Ledelse i teori og praksis
Ledelse er et begrep vi omgir oss med i dagligtale, det er dermed et begrep de fleste har et forhold til eller en mening om. Mange har tatt på seg en oppgave eller en rolle hvor det inngår ledelse og mange har blitt ledet.
Ledelse i teori og praksis er et kurs som beskriver og diskuterer ledelse både i et historiske perspektiv og i perspektiver som gir forståelse for hvordan administrasjon og ledelse beskrives og i anvendes i dag. Gjennom teorier med utspring i forskjellige syn på hva ledelse er gis det innsikt i ulike kompliserte forhold ved utøvelse av lederrollen. Avslutningsvis diskuteres utfordringer for ledelse som ytterligere digitalisering, endrede ansettelsesvilkår og innovative bransjer, for eksempel opplevelsesindustrien.
Studentene skal tilegne seg innsikt i og kunnskap om hva som ligger i begreper som administrasjon og ledelse. I dette ligger både å kjenne til det teoretiske fundamentet og hvordan teori kan omgjøres i praksis. Å forstå at lederrollen er del av et komplisert samspill som innebærer at det ikke finnes en enkel løsning om hva ledelse er og hvordan den kan utøves. Dette krever innsikt i grunnleggende teorier, modeller og metodologiske aspekter ved ledelse.
Studentene skal kunne analysere situasjoner og anvende relevante modeller og teorier om ledelse på selvvalgte og utdelte oppgaver og case. Relevante teorier skal kunne anvendes på virkelige og realistiske problemstillinger som gjelder ledelse og lederrollen.
Studentene skal kunne forstå og reflektere over konsekvenser av ledelse og administrasjon i egen praksis med en helhetlig tilnærming som i tillegg til det mellommenneskelige skal ta i betrakting etiske dimensjoner som bærekraft og samfunnsansvar.
Introduksjon
- Ledelse - et historisk perspektiv
Perspektiver på ledelse -
- Teoretiske plattformer
- Tradisjonelle og nyere definisjoner
- Situasjonsbestemt ledelse
- Transformasjonsledelse
Organisatoriske betingelser for ledelse
Ledelse som person og funksjon
- God og dårlig ledelse
- De ansattes syn på ledelse
Ledelsesutfordringer
- Digital ledelse
- Ledelse i opplevelsesindustrien
- Ny som leder
- En norsk ledelsesmodell
- Kjønn og ledelse
Kurset gjennomføres ved hjelp av flere former for undervisning fordelt på forelesninger, litteraturstudier, forberedelser, studentpresentasjoner, ulike former for bruk av digitale ressurser og veiledning. Det vil være samlinger med forelesinger knyttet til hovedelementene i kurset, digitale læringsressurser og veiledning. Det forventes at studentene bidrar aktivt og tar del i det som er planlagt ved semesterstart.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en 72 timers individuell hjemmeeksamen. Eksamenskode: BIK 29451 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | Deltagelse i klasseromsundervisning (24 - 28 timer) |
Gruppearbeid / oppgaver | 148 Time(r) | Undervisning og andre aktiviteter utenfor klasserom. Webinar/online ressurser/ selvstudier/ diskusjon/veiledning og oppgaveløsning (148 - 152 timer). |
Eksamen | 24 Time(r) | 72 timer hjemmeeksamen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.