BIK 2925 Bruk av psykologiske tester i arbeidslivet
BIK 2925 Bruk av psykologiske tester i arbeidslivet
Kurset gir deltakerne en grunnleggende innføring i hvordan tester kan brukes i arbeidslivet, både innen utvelgelse og utvikling. Det gis en innføring i nødvendige statistiske begreper og metoder. Ulike seleksjonsmetoder og deres pålitelighet blir gjennomgått. Som en bakgrunn for å forstå og forutsi menneskelig atferd, vil det bli gitt en innføring i de mest sentrale tilnærminger til personlighet og intelligens. Kurset vil også ta for seg bruk av tester i praksis, samt belyse de etiske sidene ved testbruk. Bestått kurs vil grunnlag for å melde seg opp til sertifiseringseksamen hos Det Norske Veritas som bruker av arbeidspsykologiske tester.
Kurset skal bidra til at deltakerne bruker arbeidspsykologiske tester på en kompetent og forsvarlig måte. I tillegg til studiepoeng fra BI vil deltakere som består kurset vil også få utstedt kompetansesertifikat fra Det Norske Veritas.
Etter endt kurs skal deltakerne kunne forklare sentrale statistiske begreper og metoder innenfor testpsykologien. Deltakerne skal også ha grunnleggende kjennskap til sentrale teorier innen personlighet og intelligens, samt hvordan dette kan måles. De skal også kjenne til forutsetninger for kompetent testbruk, samt hvilke krav som bør stilles til psykologiske tester som benyttes i arbeidslivet.
Etter endt kurs skal deltakerne kunne anvende arbeidspsykologiske tester på en riktig og rettferdig måte. Deltakerne skal også være i stand til å gjennomføre en god tilbakelesningssamtale. Videre skal de være i stand til å skille gode psykologiske tester i fra mindre gode tester.
Etter kurset skal deltakerne ha et reflektert forhold til bruk av psykologiske tester i arbeidslivet. De skal kunne gjøre riktige avveininger slik at testing kan utføres på en rettferdig måte. Deltakerne skal også kunne stille kritiske spørsmål til testleverandører og andre, samt at de skal kunne rådgi kunder/egen virksomhet når det gjelder valg av og bruk av psykologiske tester i arbeidslivet.
Grunnleggende statistiske begreper og metoder innen rekruttering og utvalg
Frekvensfordeling
Standardiserte skårer
Korrelasjon
Målefeil og reliabilitet
Krav til psykologiske tester
Reliabilitet
Validitet
Normering og tilpasning
Individuelle forskjeller
Intelligens
Personlighet
Motivasjon
Måling av menneskelige egenskaper og ferdigheter
Intelligens- og ferdighetstester
Normative, ipsative og kvasi ipsative tester
Personlighetstester
Motivasjonstester
360 graders evaluering
Rekrutteringsprosessen
Jobbanalyse
Utvalgsmetoder
Testens plass i rekrutteringsprosessen
Oversikt over psykologiske tester
Tolking av atferd baser på testresultater
Tilbakemelding på testresultater
Bruk av tester i personalutvelgelse
Bruk av tester i utviklingsarbeid
Testing i praksis
Administrasjon av testing
Etikk ved bruk av psykologiske tester
Ivaretakelse av testtakeren rettigheter
Oppbevaring og lagring av testmateriell
Generell studiekompetanse
Deltakerne bør ha kjennskap til rekrutteringsprosessen, for eksempel med bakgrunn fra BIK 2500 Rekruttering, intervjuteknikk og nyansattes læringsprosesser, eller gjennom erfaring fra fagområdet. Det en fordel om deltakerne har noe erfaring med bruk av psykologiske tester.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen og en praktisk prøve på ca 30 minutter der man skal gi en tolkning og en tilbakemelding ut fra et resultat fra et profilverktøy. Eksamenskode: BIK 29251 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Aktivitet Vurderingsform: Muntlig eksamen Gruppering: Individuell Varighet: 30 Minutt(er) Eksamenskode: BIK 29252 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.