BIK 2914 Coaching, selvledelse og emosjonell intelligens
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2914 Coaching, selvledelse og emosjonell intelligens Kursansvarlig Morten Emil Berg Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst; Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes. Individet har store ressurser og talenter, men greier ikke å utvikle sitt potensiale alene. Mange ødelegger for seg selv gjennom "negativt selvsnakk". Individ og team trenger gode hjelpere som kan bidra til å identifisere og utvikle talent og styrker. Den tradisjonelle ordre og kontroll-ledelse må erstattes av nye former for ledelse. Dette er et prosessorientert kurs der vekt legges på å utvikle en coachende væremåte. Kurset er praktisk og handlingsorientert. Det bygges bro over det såkalte "knowing-doing gapet” for å oppnå resultater. Læringsmål Kunnskapsmål Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
Ferdighetsmål 1. Bruke strukturerte metoder i coaching for å hjelpe seg selv og andre til å lykkes 2. Benytte selvledelse/superledelse til å lede seg selv, samt til å lede medarbeidere til å lede seg selv 3. Bruke indre motivasjon, samt videreutvikle selvtillit, selvfølelse og mestringstro 4. Bruke coachens "verktøykasse", f.eks. aktiv lytting, forløsende spørsmål, intuisjon, tilbakemelding og NLP 5. Danne et godt nettverk for videre utvikling og læring Holdningsmål
Ved gjennomføringen av læreprosessen vil vi legge vekt på å utvikle et åpent, direkte og støttende miljø. Læreprosessen vil delvis foregå i smågrupper, der de 5 - 6 medlemmene i hver gruppe vil fungere som coacher og mentorer for hverandre. Forkunnskaper Deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse. Obligatorisk litteratur Bøker: Berg, Morten Emil. 2006. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 2. utg. Universitetsforlaget Wennberg, Bodil. 2001. EQ : emosjonell intelligens i livet og på jobben. NKS-Forlaget Anbefalt litteratur Bøker: Cox, Elaine,Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage Palmer, Stephen and Alison Whybrow, eds. 2007. Handbook of coaching psychology : a guide for practitioners. Routledge Emneoversikt Coaching: Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes
Å sette agendaen: Utfordringer og muligheter vi står overfor
Coaching-fundamentet
Basismetoder i coaching
Coaching-metode
Spesialiseringer i coaching
Emosjonell intelligens (EQ)
Superledelse/selvledelse: Å lede individet til å lede seg
Utvikling av ferdigheter i coaching
Praktisk trening i coaching
Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Det legges vekt på å utvikle et godt og støttende læremiljø. Treningen foregår delvis i smågrupper med 5 medlemmer, der deltakerne også fungerer som coacher og hjelpere for hverandre. Kurset arrangeres normalt over tre samlinger av 2 dager, men kan også gjennomføres som vanlig kveldsundervisning, totalt 42 timer. BI Nettstudier I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes nettbaserte undervisningsplattform i kombinasjon med samlinger. Her publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen. Eksamen Fem timers skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) BIK 29141 - Skriftlig eksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 2914, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI