BIK 2908 Rekruttering og onboarding
BIK 2908 Rekruttering og onboarding
Å ansette de riktige medarbeiderne er viktig for enhver virksomhet. Feilansettelser er svært kostbart, derfor er det viktig å benytte gode og treffsikre metoder i rekruttering og utvalg. Det er en godt dokumentert sammenheng mellom gode rekrutteringsmetoder og økonomisk gevinst for en virksomhet. Dette kurset gir blant annet en innføring i hvordan du kan øke kvaliteten på jobbintervjuene, samt kombinere ulike utvalgsmetoder, herunder psykologiske tester, for derved å gjøre bedre ansettelser. Kurset fokuserer på hele rekrutteringsprosessen, fra jobbanalysen til den riktige medarbeideren er i arbeid. Dette inkluderer å designe et onboardingsprogram basert på informasjonen du har innhentet om jobben og de nyansatte kandidatene. Kurset gjennomgår også teorier om personlighet og intelligens, da dette er viktig kunnskap for å kunne vurdere kandidaters egnethet for en stilling.
Like viktig som ansettelsen er de nyansattes organisasjonssosialisering i onboardingsprosessen. Kunnskap om den nyansattes læringsprosesser, tilretteleggelse for læring, kunnskapsdeling i etablert praksis, tilgang til og utvikling av eksplisitt og taus kunnskap, formell og uformell læring, verktøy og opplæringsplaner, ansvarliggjøring av ledere, kolleger og den nyansattes selv blir derfor en avgjørende del av dette kurset. Målet er å følge hele rekrutteringsprosessen fra jobbanalysen til onboarding.
Kurset kan søkes godkjent av Det Norske Veritas og gir, etter nærmere retningslinjer, grunnlag for å søke om sertifisering i henhold til DNVs standard for rekrutteringspersonell.
Kurset gir:
- En innføring i ulike seleksjonsmetoder, deres nytteverdi og effektivitet. Det vil bli lagt vekt på intervjuet som arbeidsredskap og hvilke krav organisasjoner må stille til bruk av psykologiske tester.
- Teorier om personlighet, intelligens og kreativitet vil være nødvendig bakgrunnskunnskap for bruk av testene, sammen med etiske betraktninger tilknyttet utvalgsprosessen.
- Gi deltakerne økt forståelse av de krav og forventninger organisasjonen står overfor når det gjelder tilretteleggelse for formelle og uformelle læringsprosesser og læringsarenaer i organisasjonen.
- Deltakerne vil få nødvendig i kunnskap om etablerte kollegaers betydning for nyansatte, hvordan uformelle gruppering i stor grad kan være styrende for den nyansattes kunnskapsutvikling og hvordan teorier og forskning innenfor selvledelse og kunnskapsledelse kan gi optimale løsninger for de nyansattes organisasjonssosialisering.
- Kunne bidra til at deltakerne gjennomfører effektive og pålitelige rekrutteringsprosesser, samt å tilrettelegge for de nyansattes læringsprosesser.
Etter endt kurs skal deltakerne kunne utarbeide en stillings- og kravbeskrivelse, samt utarbeide, planlegge og gjennomføre en effektiv og pålitelig rekrutteringsprosess. De skal også kunne utarbeide en opplæringsplan for nyansatte medarbeidere og tilrettelegge for deres læringsprosesser.
I løpet av kurset skal deltakerne:
- Gjennomføre strukturerte og situasjonelle jobbintervjuer
- Gjøre en nytte-kostnadsanalyse av egne ansettelser
- Kvalitetssikre et jobbintervju
- Skille mellom gode og dårlige psykologiske tester
- Tilrettelegge for gode trenings- og opplæringsopplegg for nyansattes læringsprosesser
Kurset skal bidra til at deltakerne har et reflektert og realistisk syn på treffsikkerhet i rektrutteringsprosessen. De skal kunne gjennomføre en god rekrutteringprosess og læringsprosess på en rettferdig måte samt at de skal ha et bevisst forhold til individuelle forskjeller, etiske problemstillinger og andre forhold det må tas hensyn til.
- Ulike utvalgsmetoder, deres effektivitet og nytteverdi
- Jobbanalysen - fundamentet for utvalgsprosessen
- Jobb-intervjuet
- Psykologiske grunnbegreper for rekruttering og læring
- Krav til og oversikt over psykologitester
- Læring i organisasjoner - formell og uformell
- Taus og eksplisitt kunnskap
- Organisasjonssosialisering: nyansattes læringsprosesser
- Kunnskapsdeling og tillit - tilgang til viktige kunnskapskilder
- Formelle og uformelle sosiale fellesskap for læring og kunnskapsutvikling
- Etablerte kollegaer som coacher, mentorer og rollemodeller
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Kurset har en variert undervisningsform der de fysiske samlingene brukes til forelesninger og aktiv involvering av studentene. Dette skjer i form av variert bruk av f.eks. løsning av case, gruppeundervisning mv. I tillegg kommer litteraturstudier, forberedelser til samlingene, og ulike former for digitale læringsressurser.
Kurset avsluttes med en 3 timers skriftlig skoleeksamen, som teller 100% av karakteren.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Dette kurset inngår i fordypningen «HRM og arbeidsrett» som består av tre selvstendige kurs. Etter fullført og bestått eksamen i alle tre kurs godkjennes programmet som 30 studiepoeng fordypning inn i Bachelor of Management-graden.
Følgende kurs inngår i fordypningen «HRM og arbeidsrett»:
BIK 2964 Human Resource Management, 15sp
BIK 2908 Rekruttering og onboarding 7,5sp
BIK 2930 Arbeidsrett: Lover og reguleringer, 7,5sp
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en 3 timers skriftlig skoleeksamen. Eksamenskode: BIK 29081 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 169 Time(r) | Undervisning og andre aktiviteter utenfor klasserom: Webinarer, videoforelesinger, selvstudier, forberedelse til forelesinger, oppgaveløsning og bruk av andre online ressurser. |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.