BMP 2915 Security Management
BMP 2915 Security Management
BMP 2916 | |
BMP 2917 |
Programmet søker å gi deltakerne en grundig lederutdanning med fokus på strategisk, organisatorisk og operasjonell sikkerhet og sikring i virksomheter og forvaltning. Det blir lagt vekt på en praktisk tilnærming til fagområdene, gjennom arbeid med praktiske oppgaver og vurderinger. Deltakeren skal etter endt gjennomført program ha utviklet forståelse for relasjoner mellom samfunn, virksomhet og enkeltpersoner; ha tilegnet seg kunnskaper om trusselbildet, sårbarhet og sikkerhet i et utvidet perspektiv, samt ha fått ferdigheter til å utøve helhetlig ledelse av sikkerhet i egen virksomhet.
Kandidaten har bred og inngående kunnskap om de sentrale delene av sikkerhetsledelse og kan anvende disse på viktige sikkerhets- og sikringsperspektiver for virksomheter, inklusive mål og krav for teoretisk kunnskap:
- Har gode og oppdaterte kunnskaper i sikkerhetsfagets forankring i statsforvaltningen.
Har god forståelse for samfunnets og organisasjoners trusselbilde, samt betydningen av dette for næringsliv og annen virksomhet - Har full innsikt og forståelse i forskjell mellom sikkerhetsledelse generelt og ledelse for sikring mot bevisste handlinger som har uønskede og negative konsekvenser for individ og samfunn herunder trusler etc.
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sikkerhetsfaget, og har kunnskap om hvordan du som leder skal forholde deg til gjeldende rammebetingelser for å kunne følge opp sikkerheten og operasjonalisere dette i egen organisasjon
- Har kunnskap om betydning av digitalisering, herunder big data, maskinlæring, AI og sanntidsprosessering påvirker sikkerhet og sikring, både for objektsikring og med hensyn på Cyber Security.
- Har forståelse for - og inngående kunnskaper om sikkerhetsrelaterte fagdisipliner med hovedvekt på ulike tekniske aspekter knyttet til sikkerhetsledelse, herunder Cyberproblematikk, trusler og muligheter, der det vektlegges grunnleggende forståelse og kunnskap om betydning av forebyggende aktiviteter og aksjoner for å minimalisere risiko og konsekvenser av mulige bevisste uønskede handlinger så som trusler etc. både fysiske og digitale.
- Har kunnskap om ulike metoder og verktøy for å beskytte mot utilsiktede hendelser.
- Har kunnskap om håndtering av situasjoner som krever sikkerhetsinngrep
Har teoretisk kunnskap om betydningen av sikkerhetskultur i organisasjoner
Kandidaten kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid så vel som fra gjeldende regelverk med lover og tilhørende forskrifter, og brukt på praktiske og grunnleggende problemstillinger innen sikkerhetsledelse så som:
- Kan treffe begrunnete valg i utøvelse av sikkerhetsledelse og aktiv sikring
- Kan analysere og løse oppgaver og utfordringer teoretisk så vel som praktisk
Kunne formulere mål og formål for et prosjekt eller en oppgave som krever spesiell planlegging og gjennomføring av sikkerhets- og sikringsaktiviteter - Kan gjennomføre sikkerhetsanalyser generelt og spesifikt ha profesjonell ferdighet i bruk av sentrale verktøy innen sikkerhetsfaget både til forebyggende tiltak og aksjoner ved kriser
- Har ervervet seg ferdigheter i krisehåndtering og fått erfaring med og hvordan kriser kan løses i praksis gjennom trening på cases
Behersker/ har fått trygghet i håndtering av situasjoner som vil kunne oppfattes som ubehagelige på grunn av trusler eller annen informasjon om en situasjon som krever inngrep med hensyn på sikkerhet og sikring.
- Kandidaten er i stand til kritisk tenkning om ledelse av sikkerhet og sikringsarbeid i egen virksomhet og i samfunnet for øvrig.
- Kandidaten har innsikt i hvordan krav om bærekraft ivaretas i fremtidens løsninger innen sikkerhet og sikring
- Kandidaten kan kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, både teorier, aktuelle problemstillinger og løsninger innen sikkerhet og sikringsfaget
- Kandidaten kan delta i en samfunnsfaglig debatt rundt sikkerhetsledelse og tilhørende problemstillinger
- Kandidaten kjenner til nytenkning og kan bidra til utvikling av ’beste praksis’ innenfor fagområdet sikkerhetsledelse og tilhørende fagtekniske problemstillinger innen sikkerhet og sikring
- Kandidaten kan bidra til utvikling av sikkerhetskultur for både sikkerhet og aktiv sikring i egen virksomhet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer.
Programmet består av 5 fysiske samlinger, hver på 3 dager, samt 2 virtuelle online-moduler.
De fysiske samlingene skjer ved BI Stavanger og er fordelt over 2 semestre. Temaoversikten er vist i tabellen for modulene/samlingene.
Samlinger |
Tema |
Modul1 Fysisk Samling |
Sikkerhetsledelse og lederes resultatansvar for sikkerhet og sikring
|
Modul 2 Online |
Innføring i sikkerhetsteori
|
Modul 3 Fysisk Samling |
Sikkerhetskultur og sikkerhetsperspektiv
|
Modul 4 Online |
Sikkerhetskultur i praksis
|
Modul 5 Fysisk samling |
Risikoforståelse, risikoanalyse og risikostyring
|
Modul 6 Fysisk samling |
Beredskap og beredskapsplanlegging
|
Modul 7 Fysisk samling |
Krisehåndtering, Media og krisehåndtering
|
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Higher Education Entrance Qualification
Covid-19
Due to the Covid-19 pandemic, there may be deviations in teaching and learning activities as well as exams, compared with what is described in this course description.
There are no specific prerequisites needed to be accepted to the program. The target group for the program is people from industry with working experiences.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 40 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Exam code: BMP 29151 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 60 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 2 Semester(s) Exam code: BMP 29152 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
All exams must be passed to get a grade in this course.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 105 Hour(s) | |
Webinar | 50 Hour(s) | |
Examination | 150 Hour(s) | |
Examination | 24 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 101 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 370 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 30 ECTS credit corresponds to a workload of at least 800 hours.