Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

VHL 3552 Retail I: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

VHL 3552 Retail I: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Robert Ingvaldsen

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Riktige veivalg mot styrket konkurransekraft, attraktive innkjøpssteder og bedre bunnlinje krever kvalifiserte beslutningstakere. God tverrfaglig og analytisk forståelse for aktuelle problemstillinger med tilhørende handlingsrom aktualiseres i dette kurset.

Retail 1 er det første av to kurs innenfor retailing. I sentrum står konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen. Påbyggingskurset Retail 2 omhandler Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg kunnskaper og etablere god innsikt innenfor følgende områder:

  • Næringens begrepsapparat, strukturelle trekk og dynamikk, herunder ulike detaljistbransjer, omsetningsformer, profiler, lokaliseringsformater og eierstrukturer
  • Forbrukeradferd, herunder kundens mentale prosesser og adferd før, under og etter kjøp, kjøpstrinn og salgstrinn
  • Markedsstrategier og konkurransefortrinn basert på strategiske målgrupper og interne prosesser som konsept- og formatutvikling, økonomistyring, vareforsyning og strategisk fokus på menneskelige ressurser
  • Markedsstrategier og konkurransefortrinn basert på strategiske målgrupper og eksterne forhold som markedskommunikasjon, samt relasjons- og lojalitetsprogrammer
  • Ulike lokaliseringsformater og alternativer, disses prinsipper, virkemåter og dynamikk, herunder ledelse og oppbygging
  • Forutsetninger for god lokalisering i ulike detaljistbransjer, formater og konsepter
  • Utvalg av varer og tjenester med vekt på viktige forutsetninger og beslutningsgrunnlag som, sortimentslinjer og –prinsipper, bransjeglidning, kategoristyring, vareplassering og forbrukerens målkategorier
  • Viktige forhold knyttet opp mot leverandørvalg og innkjøpsplanlegging
  • Aktuelle pris- og kommunikasjonsaspekter med betydning for detaljistens kundetilstrømning og profilbygging

Ferdighetsmål
Kursets ferdighetsmål tar primært utgangspunkt i etablering av en detaljist i forbrukermarkedet, sekundært vedlikehold av en eksisterende detaljists konkurransekraft i sitt marked.

Studentene skal etter endt kurs kunne gjennomføre relevante analyser med tanke på:
  • Valg av markedsstrategi, herunder valg av markedssegment(er), strategisk posisjon og konkurransefortrinn
  • Valg av optimal lokalisering
  • Utvikling og vedlikehold av et selgende sortiment

Holdningsmål:
Holdningsmålene for Retail 1 og Retail 2 er sammenfallende og omfatter:
  • Kandidaten skal underveis og etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
  • Studentene skal oppmuntres til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
  • Øke bevissthet for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill og derigjennom understrekes betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder

Forkunnskaper
Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. Kapittel 1- 6 og 11
Levy, Michael, Barton A. Weitz, Dhruv Grewal. 2014. Retailing management. 9th ed. McGraw-Hill Education. Kapittel 1- 15


Artikkelsamling:
Fredriksen, Jan Ivar. Aktuelle artikler m.v. som publiseres under tilhørende temaer i itslearning

Anbefalt litteratur

Tidsskrift:
Bransjetidsskrifter. Kjedemagasinet, Daglivarehandelen, Tekstilforum m.v.

Emneoversikt
Bransjen
  • Detaljistbransjer, butikkformater, eierstrukturer og kjeder
  • Shopping- og opplevelsesrelatert detaljhandel
  • Convenience retailing (servicehandel)
  • Multichannel retailing (flerkanalshandel)
  • Spesialiserte detaljistbransjer
  • Lokaliseringsformater (handleområder, senterformater, varehusparker)

Forbrukeren, behov og adferd
  • Den nye kunden
  • Forbrukeradferd med vekt på kjøps- og bruksadferd i detaljhandelen
  • Segmenter og kundeprofiler i nye retailformater

Konkurransefortrinn
  • Markedsstrategier,
  • Etablering og utvikling av og konkurransefortrinn med vekt på konseptutvikling, innovasjon og nye løsninger
  • Etablering og utvikling av konkurransefortrinn basert på menneskelige ressurser (strategisk HRM), kunderelasjoner og relasjonsmarkedsføring (CRM), effektive vareforsyningssystemer (SCM) samt kalkulasjon og pris

Lokaliserings- og stedsvalg
  • Kriterier for valg av ulike lokaliseringsformater
  • Handelssentra, kjøpesentra, formater og styringsmodeller
  • Kvantitative analyser av demografi og markedsforhold

Sortimentsopplevelsen
  • Selgende sortiment, utvalg av varer og tjenester
  • Bransjeglidning, lønnsomhet og tilpasning til forbrukers mentale målkategorier
  • Etablering og vedlikehold av ulike sortimentslinjer, innkjøpsplanleggingssystemer og leverandørvalg
  • Space Management
  • Category Management
  • Prisopplevelsen
  • Markedskommunikasjon med vekt på profilbygging og salgsfremming

Dataverktøy
Studentene trenger tilgang til internett.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav
Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre 2 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.

Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i forelesning
36
Foreberedelse til forelesningene
33
Oppgaveløsning og gruppearbeid
65
Kollokvier og medstudentveiledning
26
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser
40
Anbefalt tidsbruk totalt
200

    Arbeidskrav
    Arbeidskrav utgår fordi kurset ikke tilbys lenger, mao ikke et krav ved kontinuasjon 2016/17.

    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen.

    Eksamenskode(r)
    VHL 35521 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3552 Retail I, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler er tillatt

    Kontinuasjon
    Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2015. Det tilbys kontinuasjon høsten 2016 og siste gang våren 2017.

    Tilleggsinformasjon