RLS 9929 Bacheloroppgave i reiselivsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
RLS 9929 Bacheloroppgave i reiselivsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Sølvi Lyngnes Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Mål Målet med bacheloroppgaven er å anvende pensum i studiet på en konkret problemstilling fra reiselivsnæringen. Oppgaven skal ha forankring i en bedrift eller organisasjon i reiselivet, og sikte mot å frembringe forslag til løsninger på nærmere definerte problem. Forkunnskaper Oppgaven bygger på studiets faglige innhold. Obligatorisk litteratur Bøker: Troye, Sigurd Villads og Kjell Grønhaug. 1993. Utredningsmetodikk : hvordan skrive en utredning til glede for både deg selv og andre. 3. utg. Oslo : Tano Annet: Obligatorisk litteratur fra studiet vil ikke være tilstrekkelig. Studentene har selv ansvar for å søke etter utfyllende litteratur Anbefalt litteratur Bøker: Ghauri, Pervez N. and Kjell Grønhaug. 2009. Research methods in business studies : a practical guide. 4th ed. Harlow : Financial Times Prentice Hall Selnes, Fred. 1999. Markedsundersøkelser. 4. utg. Oslo : Tano Aschehoug Stene, Morten. 2003. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. 2. utg. Oslo : Kolle Forlag Emneoversikt Oppgaven kan skrives innenfor alle fag- og bransjeområder relatert til studiet. Følgende krav stilles til valg av oppgave: Oppgaven skal være forankret i en bedrift eller organisasjon som jobber med reiseliv. Det skal være mulig å formulere en konkret problemstilling som skal løses med tanke på at den inngår i en helhetlig prosess, fra problemforståelse, datainnsamling, analyse, til strategi, plan eller tiltak. Anvendelse av stoff fra flere fagområder vil i alle tilfeller være påkrevet. Oppgaven skal inneholde innsamling av et sett primærdata i forbindelse med analysen. Aktuelle tiltak skal være økonomisk fundert. Dataverktøy For oppgaver med kvantitative primærdata vil det være naturlig å benytte SPSS eller andre relevante program for dataanalyse. Søk etter informasjon i databaser og på Internett vil være sentralt i alle oppgaver. Gjennomføring Forelesninger i oppgaveskriving og metode, seminar og veiledning av oppgaven er kursets undervisningsformer. Problemstilling for bacheloroppgaven er selvvalgt, men problemstilling og teorivalg skal godkjennes av kursansvarlig. Oppgaven løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Det anbefales at flere går sammen om å løse et felles prosjektarbeid. Studentene skal fylle ut et registreringsskjema hvor faglig interessefelt oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Undervisningen består av en felles del på inntil 20 timer som gir innføring i oppgaveskriving og metode (12 timer) og flere seminar for å utarbeide prosjektbeskrivelse. Seminarene organiseres av veileder med ca 8 timer pr. 4 oppgaver. Muntlige presentasjoner inngår som en del av seminarene. I tillegg får studentene inntil 5 timer individuell veiledning pr. oppgave. Eksamen Studenter som ikke har levert prosjektbeskrivelse og deltatt på seminarene kan bli innkalt til muntlig forsvar av den ferdige oppgaven. Oppgaven vil bli bedømt med vekt på følgende kritérier i uprioritert rekkefølge: - Problemdefinisjon og problemforståelse - Faglig integrasjon - Struktur og disposisjon - Teorivalg og teorianvendelse - Metodevalg og metodeanvendelse - Presentasjon, tolkning og diskusjon av resultater - Originalitet, kreativitet og selvstendighet i forslag til tiltak - Bruk av kilder og referanser Eksamenskode(r) RLS 99291 Bacheloroppgave i reiseliv, teller 100% for å oppnå karakter i kurset RLS 9929, 15 studiepeong. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI