Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

ORG 3601 Organisasjoner i samfunnet

ORG 3601 Organisasjoner i samfunnet

Kurskode: 
ORG 3601
Institutt: 
Ledelse og organisasjon
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Øivind Hagen
Kari Einarsen
Kursnavn på engelsk: 
Organizations in Society
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse - Programkurs
Semester: 
2026 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Organisasjoner spiller en sentral rolle i en stadig mer kompleks økonomi. Organisasjoner tar opp i seg overordnede verdier og normer i samfunnet, samtidig som de også påvirker og former det samfunnet de er en del av. En måte å fange kompleksiteten på er å beskrive utviklingen som et resultat av ulike trender som hver for seg og i samspill utgjør organisasjoners omgivelser. Utviklingstrendene som vektlegges her er – globalisering og økonomisk liberalisering, - fremvekst av en stadig mer kommunikativ økonomi, - bærekraft, - digitalisering, og - diskontinuitet og endringssjokk.

Hensikten med dette kurset er å forstå organisasjoners nøkkelrolle i en kompleks verden, å presentere begrep og teorier som gjør organisasjoner i stand til å orientere seg i kompleksiteten, og å belyse hvordan menneskelige ressurser i organisasjoner kan utvikles i lys av sentrale utviklingstrender.

Kunnskapsmål

Etter endt kurs skal studentene:

  • Kjenne til hvilken sentral rolle organisasjoner spiller i dagens samfunn.
  • Kjenne til sentrale begrep i organisasjonsteorien som tematiserer forholdet mellom organisasjon og samfunn.
  • Ha opparbeidet seg kjennskap til hvordan organisasjoner tar opp i seg og gjenspeiler verdier i samfunnet.
  • Kjenne til organisasjoners rolle som instrument for både endring og stabilitet i samfunnet.
  • Ha kunnskap om hvordan menneskelige ressurser kan ivaretas og utvikles i moderne organisasjoner.
  • Kjenne til hvordan HR kan bidra til organisasjonsutvikling og strategisk ressursstyring gjennom planlegging på overordnet nivå.
Ferdighetsmål

Etter endt kurs skal studentene kunne:

  • Redegjøre for hvilke utfordringer sentrale utviklingstrender gir dagens organisasjoner.
  • Redegjøre for sammenhengen mellom ulike utviklingstrender.
  • Anvende organisasjonsteori for å tilpasse organisasjoner til dagens utfordringer.
  • Delta i diskusjoner om organisasjoners rolle i- og bidrag til samfunnet.
  • Reflektere kritisk over hvordan organisasjoners arbeid med å utvikle sine menneskelige ressurser påvirkes av utviklingstrender.
Generell kompetanse
  • Utvikle evne til å se organisasjoners rolle i samfunnet i et historisk og globalt perspektiv.
  • Utvikle bevissthet om hvordan organisasjoner kan og bør bidra til den overordnede samfunnsutviklingen.
  • Utvikle bevissthet om sammenhengen mellom sentrale utviklingstrender som globalisering, den kommunikative økonomien, bærekraft, digitalisering og diskontinuitet/endringssjokk.
  • Utvikle bevissthet om organisasjoner som en endringskraft for en overordnet samfunnsutvikling.
Kursets innhold

1. Hvordan forstå omgivelser

  • Trender:
    • Globalisering
    • Den kommunikative økonomien
    • Bærekraft
    • Digitalisering
    • Diskontinuitet/endringssjokk

2. Hvordan forstå forholdet organisasjon og omgivelser

  • Utvalgte organisasjonsteoretiske tema

3. Hvordan forvalte menneskelige ressurser i moderne organisasjoner

  • Dynamikken mellom HRM, organisasjon og omgivelser
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Første halvdel av kurset gjennomføres med forelesninger og seminar på utviklingstrender, organisasjonsteori og grunnperspektiv på HRM. Delen avsluttes med flervalgseksamens for å teste studentens breddekunnskap.

Andre halvdel er mer prosessorientert og består av prosjektoppgaveseminar og veiledningsaktiviteter knyttet til prosjektoppgaveeksamen. Delen avsluttes med innlevering av prosjektoppgaven.

Flervalgsekseksamen vektes med 35%, mens prosjektoppgaven teller 65%.

Studenten får tilbud om å skrive en kort prosjektskisse på oppgaven som en del av forberedelse til veiledning. Hensikten med både prosjektskisse og veiledning er å kvalitetssikre oppstart og gjennomføring av prosjektoppgavearbeidet. 

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

Litteraturen introduserer de fem utviklingstrendene, men går i begrenset grad i dybden på dem. I prosjektoppgaven forventes det at studenten/e selv søker etter og anvender litteratur som er relevant for- og utdyper trenden/e, og relaterer dette til caseorganisasjon og problemstilling for oppgaven. I beskrivelser av trender er det større aksept for bruk av populærvitenskapelig publikasjoner enn på kursets øvrige tema. I tilleggspensum er det noen forslag til litteratur som utdyper hver av de fem trendene. 

Forkunnskapskrav

ORG 3403 Organisasjonsatferd og ledelse eller tilsvarende kunnskaper.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Skoleeksamen
Vurderingsform: 
Strukturert test
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
35
Gruppering: 
Individuell
Hjelpemidler: 
  • Ingen hjelpemidler
Varighet: 
1 Time(r)
Kommentar: 
Multiple choice test hvor studenten vil testes i kursets pensumlitteratur. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamenskode: 
ORG 36011
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen hvert semester
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
65
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Semesteroppgave skal være på maksimum 5000 ord, eksklusive forside, innholdsfortegnelse, referanseliste og attachement. Det vil bli kjørt plagieringskontroll av oppgavene. Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.
Eksamenskode: 
ORG 36012
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen hvert semester
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
20 Time(r)
Forelesninger på kursets hovedtema
Undervisning
10 Time(r)
Forelesninger/seminar - Hvordan skrive en god oppgave
Seminargrupper
10 Time(r)
Presentasjoner fra studentene av prosjektoppgaven og idedugnad/veiledning på prosjektoppgaven
Innlevering(er)
80 Time(r)
Arbeid med prosjektoppgave
Eksamen
20 Time(r)
Flervalgeksamen og forberedelse til denne
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
60 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste