NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Cecilie Staude Institutt Institutt for markedsføring Semester Vår Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Norsk Innledning Siste års avsløringer rundt maktkamper i deler av varehandelen har for alvor satt bransjen i medienes søkelys. Nyhetsføljetongene om dagligvarehandelen, kjøpesentrene og leverandørene karakteriseres som journalistiske indrefilèter og bransjen er i stor grad blitt en omdømmemessig skyteskive. Nyheter berører folks lommebok og handlevaner, og inneholder klare elementer av maktmisbruk. Uten kjennskap til pressens regler og rutiner - skrevne som uskrevne - står man ofte hjelpeløs i kontakten med journalistene. Riktig valg av mediestrategi er derfor viktigere enn noensinne. Mål Kurset er et grunnleggende innføringskurs i mediestrategi, med særlig relevans til struktur, forberedelser og gjennomføring av kontakt med massemedier. Gjennom kunnskap om nyhetsmedienes troverdighet, påvirkningskraft og utbredelse, skal studentene erfare at strategisk tilnærming er avgjørende for at kommunikasjonsinnsatsen skal styrke posisjon eller salg i et marked. Studentene skal lære å definere og bygge mediestrategier gjennom kunnskap om medienes arbeidsmetodikk og nyhetsvurdering, samt bli i stand til å bruke avis-, radio- og TV-intervjuet til å kommunisere sitt budskap. Forkunnskaper Ingen særskilte. Obligatorisk litteratur Bøker: Harr, Erik. 2006. Medielobbyisme : kunsten at sætte en dagsorden. Børsen. 170. (Denne boken kan kun skaffes fra en Akademika bokhandel, eller på www.akademika.no) Kristensen, Aina L.L., Øystein Bonvik, Anders Cappelen. 2007. God PR : norsk markeds-PR i praksis. Oslo : Kommunikasjonsforaget Anbefalt litteratur Bøker: Apeland, Nils M. 2007. Det gode selskap : omdømmebygging i praksis. Høvik : Hippocampus Vinje, Finn-Erik. 2009. Skriveregler. 9. utg. Oslo : Aschehoug Øystein Bonvik og Peggy Simic Brønn. 2010. Virksomhetens Stemme. 1. utg. Gyldendal Akademiske forlag Emneoversikt
Dataverktøy Gjennomføring Gjennomføres over 36 timer, fordelt på forelesning, gruppearbeid og medietrening med kamera. 12 timer av kurset gjennomføres i samarbeide med journalist. Eksamen Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) NVH 26011 - Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen, 6 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt til eksamen. Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI