Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Cecilie Staude

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Vår

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Siste års avsløringer rundt maktkamper i deler av varehandelen har for alvor satt bransjen i medienes søkelys. Nyhetsføljetongene om dagligvarehandelen, kjøpesentrene og leverandørene karakteriseres som journalistiske indrefilèter og bransjen er i stor grad blitt en omdømmemessig skyteskive. Nyheter berører folks lommebok og handlevaner, og inneholder klare elementer av maktmisbruk. Uten kjennskap til pressens regler og rutiner - skrevne som uskrevne - står man ofte hjelpeløs i kontakten med journalistene. Riktig valg av mediestrategi er derfor viktigere enn noensinne.

Mål
Kurset er et grunnleggende innføringskurs i mediestrategi, med særlig relevans til struktur, forberedelser og gjennomføring av kontakt med massemedier. Gjennom kunnskap om nyhetsmedienes troverdighet, påvirkningskraft og utbredelse, skal studentene erfare at strategisk tilnærming er avgjørende for at kommunikasjonsinnsatsen skal styrke posisjon eller salg i et marked. Studentene skal lære å definere og bygge mediestrategier gjennom kunnskap om medienes arbeidsmetodikk og nyhetsvurdering, samt bli i stand til å bruke avis-, radio- og TV-intervjuet til å kommunisere sitt budskap.

Forkunnskaper
Ingen særskilte.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Harr, Erik. 2006. Medielobbyisme : kunsten at sætte en dagsorden. Børsen. 170. (Denne boken kan kun skaffes fra en Akademika bokhandel, eller på www.akademika.no)
Kristensen, Aina L.L., Øystein Bonvik, Anders Cappelen. 2007. God PR : norsk markeds-PR i praksis. Oslo : Kommunikasjonsforaget


Anbefalt litteratur
Bøker:
Apeland, Nils M. 2007. Det gode selskap : omdømmebygging i praksis. Høvik : Hippocampus
Vinje, Finn-Erik. 2009. Skriveregler. 9. utg. Oslo : Aschehoug
Øystein Bonvik og Peggy Simic Brønn. 2010. Virksomhetens Stemme. 1. utg. Gyldendal Akademiske forlag


Emneoversikt
  • Varehandelen og massemediene
  • Synlighet - Tillitt - Kommunikasjon
  • Omdømmebygging og omdømmerisiko
  • Mediekontakt som strategisk virkemiddel
  • Virkemiddelstrategi, mediestrategi, og budskapsstrategi
  • Å benytte eksklusivitetsstrategien
  • Kommunikasjonskanaler og kanalvalg
  • Hva er en nyhet, og hvordan blir nyheter til?
  • Nyhetskriteriene og praktisk anvendelse av disse
  • Mediestrategier for krisehåndtering
  • Varehandelen og etiske mediemessige problemstillinger
  • Intervjusituasjonen - hvordan du kan og bør håndtere henvendelser fra media
  • Hvordan formulere og kommunisere ditt budskap
  • Hvordan vinne slaget om troverdigheten

Dataverktøy


Gjennomføring
Gjennomføres over 36 timer, fordelt på forelesning, gruppearbeid og medietrening med kamera. 12 timer av kurset gjennomføres i samarbeide med journalist.


Eksamen
Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen.

Eksamenskode(r)
NVH 26011 - Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset NVH 2601 Mediestrategi for varehandelen, 6 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Kontinuasjon
Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

Tilleggsinformasjon