MRK 2603 Mediestrategi - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 2603 Mediestrategi - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Even Johan Lanseng Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Norsk Innledning Mål Kursets hovedmål er å øke studentenes kunnskaper om mediekanalers egnethet som bærer av markedskommunikasjon for næringslivet. Kurset vil gi en grundig innføring i ulike mediekanalers kvalitative og kvantitative egenskaper. Med den grunnkunnskapen har kurset som formål å bidra til økt forståelse for reklame og medievalg som et strategisk verktøy i kampen om kunder. Kurset fokuserer også på den høye endringstakten i mediebildet og hvordan det nødvendigvis virker inn på reklamekjøperes strategiske og taktiske valg. Forkunnskaper Studentene må ha grunnleggende forståelse fra kursene MRK 9710 Medier og kommunikasjon og MRK 2531 Markedskommunikasjon eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Belch, George E. and Michael A. Belch. 2009. Advertising and promotion : an integrated marketing communications perspective. 8th ed. Boston, Mass. : McGraw-Hill/Irwin. 6, 10-13, 15. Nyeng, Frode. 2002. Etikk og økonomi : en innføring. Oslo : Abstrakt forlag. Kapittel 4: Markedet som sosial praksis Ottesen, Otto. 2005. Strategisk ledelse av virksomhetens markedskommunikasjon : et helhetssyn for økt lønnsomhet. København : Handelshøjskolens forlag ; Oslo : Universitetsforlaget. Kapittel 13: Utvikling av mediestrategien: Oppgave, medier og medieegenskaper Artikler: Carlin, Ira. 2005. A Vision of Media Planning in 2010. Journal of advertising research. Volume 45, issue 1. 2-4 Koi, Hanjun. 2005. Internet uses and gratifications. Journal of advertising. Volume 34, issue 2. 57-70 McQuarrie, Edward F. 2005. Indirect persuasion in advertising. Journal of advertising. Volume 34, issue 2. 7-20 Plummer, Joseph T. 2005. Why look into Media Planning. Journal of advertising research. Volume 45, issue 1 Putrevu, Sanjay. 2004. Communicating with the sexes. Journal of advertising. Volume 33, issue 3. 51-62 Tauder, Arthur R. 2005. Getting ready for the next generation of marketing communication. Journal of advertising research. Volume 45, issue 1. 5-8 Vernette, Éric. 2004. Targeting Women's Clothing Fashion. Opinion Leaders in Media Planning: An Application for Magazines.. Journal of advertising research. Volume 44, issue 1. 90-107 (Alle artiklene kan lastes ned fra bibliotekets elektroniske tidsskriftssamling) Anbefalt litteratur Bøker: Blindheim, Trond, Gorm Kunøe og Beathe Stangeland. 2001. Utendørsreklame. Oslo : ScanForum Helgesen, Thorolf og Terje Gaustad. 2002. Medieøkonomi : strategier, markedsføring, medierettigheter. Nesbyen : Stølen Aalberg, Toril og Eiri Elvestad. 2005. Mediesosiologi. Oslo : Samlaget Emneoversikt
Dataverktøy Microsoft Office Word. Gjennomføring Forelesninger 36 timer. Første halvdel av kurset består av en teoretisk gjennomgang av hoveddelene av pensum. Etter første halvdel av forelesningsrekken vil studentene møte gjesteforelesere som er praktikere i markedet. Eksamen Eksamen består av en fagoppgave over to uker. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Eksamenskode(r) MRK 26031 Fagoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 2603 Mediestrategi, 6 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler. Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI