MRK 2602 Visuell kommunikasjon og design - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 2602 Visuell kommunikasjon og design - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Birgit H Jevnaker Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset introduserer studentene til visuell kommunikasjon og designbasert utviklingsarbeid. Design dreier seg her om en visuell og karakterskapende prosjektering av en tjeneste/kulturprodukt, samt det å designe "pakken" rundt som kan bidra til å bygge et utvidet produkt og en annerledes og bedre brukeropplevelse. Det å medvirke til kreativ design og en god brukerorientering krever ny kompetanse for å kunne utforske og utnytte mulighetene til en verdiskapende bruk av design i utviklingsteam, og videre i markedet og i formidlingen av prosjekt og tjenester. Vi drøfter også ledelsesutfordringer og designs innovative rolle som er i forandring med digitale medier og en ny tverrfaglighet med behov for gjentatt skaping og medskaping med andre. Prosjektlederen, mellomlederen, markedsføreren og kulturprodusenten mfl. står overfor utfordringen med både å nyskape, binde sammen og opprettholde eller evt. avvikle kultur- og forretningsprosjekt på en god måte. Mål Å gi studentene en første, grunnleggende innføring og forståelse av designutvikling og visuell kommunikasjon i utvikling av tjenester, produkter og opplevelsesbaserte tilbud. Kurset har videre til hensikt å øve studenten i kreative samarbeid med andre. Arbeidsmål. Gjennom prosjektarbeid, forelesninger, veiledning, presentasjoner mv. forberedes og øves studentene i å bruke design og visuell kommunikasjon som ressurs i utvikling av en kreativ, realiserbar idé. I prosjektgrupper arbeides det med ideutvikling og integrering av relevant kunnskap og praksisforståelse av den sammenhengen ideen potensielt kan gjennomføres i. Dette skjer gjennom både design- og managementorienterte oppgaver i samband med utvikling av kreative prosjekt (se under). Målet er å forberede studentene til å forstå potensial og kunne gjøre bruk av kreative designtilnærminger i ledelse, kultur- og markedsføringsøyemed og fornyelsesprosjekt. Videre gi studentene grunnlag for å fungere tverrfaglig konstruktivt i samarbeid med andre personer, funksjoner og faggrupper involvert i visuell kommunikasjon og fornyelse/nyskaping av organiserte tilbud. Læringsmål. Etter kurset bør studenten
Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for kurset utover det som kreves for å studere på det aktuelle bachelornivået. Obligatorisk litteratur Bøker: Bergström, Bo. 2008. Essentials of visual communication. Laurence King. 240 s Jevnaker, Birgit H og Farstad, Per. 2010. Design i praksis. Designledelse og innovasjon. Oslo: Universitetsforlaget Rybakken, Bjørn. 2004. Visuell identitet. Oslo : Astrakt forlag Artikler: Jevnaker, Birgit H. Utdelt materiale Anbefalt litteratur Bøker: Farstad, Per. 2008. Industridesign. 2. utg. Oslo : Universitetsforlaget Lerdahl, Erik. 2007. Slagkraft : håndbok i idèutvikling. Oslo : Gyldendal Akademisk Mollerup, Per. 1998. Marks of excellence : the history and taxonomy of trademarks. Rev. ed. London : Phaidon. Anbefalt Olins, Wally. 1989. Corporate identity : making business strategy visible through design. London : Thames and Hudson. Boken er anbefalt men vanskelig å få tak i (out of print), Olins har imidlertid gitt ut flere bøker innen branding, med stoff som også er relevant. Annet: Anbefalt litteratur opplyses ved kursstart. Her er noen tips: Emneoversikt Kurset tar bl.a. opp disse emnene:
Dataverktøy Vanlig internettbaserte. Dataverktøy utover vanlig internettbaserte benyttes ikke i dette kurset om ikke annen beskjed gis ved kursstart. Gjennomføring Kurset består av 36 kurstimer. Gjennomføringen av kurset kan skje i samarbeid med kurset Ledelse av kreative prosjekter (og/eller evt. entreprenørskapskurs). Det innebærer da et felles opplegg på forelesningssiden og eksamenssiden, som det vil informeres detaljert om i forelesningsdisposisjonen. Kurset består av forelesninger, gjesteforelesninger, besøk ved andre institusjoner, samarbeid med eksterne aktører, felles presentasjoner av prosjektoppgaver, spørsmål og svar-runder og dialoger. Pga til dels prosessorientert og visuelt illustrert case undervisning forventes at studentene er tilstede og deltar aktivt på forelesningene som starter vanligvis primo januar (arrangeres ofte intensivt). Det forventes videre at studentene samtidig deltar aktivt i gruppearbeid med prosjektoppgaven under hele perioden kurset varer. Det siste omfatter forberedte presentasjoner av eget og gruppens arbeid. Vanligvis organiseres minst tre gruppebaserte presentasjoner der alle grupper og gruppemedlemmer forventes å være til stede. Hvis kurset tilbys som enkeltstående kurs, utgår krav om samarbeid med andre kurs og eksterne aktører. Eksamen Prosjektoppgave, kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter og ha et omfang på 25-30 sider. Eksamenskode(r) MRK 26021 - Prosjektoppgave som teller 100% i kurset MRK 2602 Visuell kommunikasjon og design - 6 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI