Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

BTH 2014 Bacheloroppgave - Reiselivsledelse/Tourism Management

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

BTH 2014 Bacheloroppgave - Reiselivsledelse/Tourism Management


Kursansvarlig
Sølvi Lyngnes

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid der studentene skal vise at de kan anvende pensum på en konkret problemstilling fra reiselivsnæringen og sikte mot å frembringe forslag til løsninger på nærmere definerte problem

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal forstå hvordan man gjennomfører et selvstendig utredningsarbeid innen et bestemt tidsrom Studentene skal ha tilegnet seg begreper, teorier og metoder fra fagene i studiet og spesialiseringen i reiseliv, kunne se sammenhenger mellom fagene, og se valg av løsninger og forventede konsekvenser. Studentene skal forstå hva som skal til for å fylle vitenskapelige krav til form og innhold.

Ferdighetsmål
Studentene skal kunne formulere en konkret problemstilling som skal løses med tanke på at den inngår i en helhetlig prosess fra problemforståelse, datainnsamling og analyser, til strategi, plan eller tiltak. Anvendelse av stoff fra flere fagområder vil i alle tilfeller være påkrevet. Studentene skal også ha tilegnet seg ferdigheter i innsamling av ett sett primærdata og analysere disse med dertil aktuelle hjelpemidler.


Holdningsmål
Gjennom arbeid med oppgaven skal studentene ha tilegnet seg innsikt i hvordan kunnskap blir til gjennom forskning og utredning, og ha tilegnet seg et etisk og kritisk forhold til bruk av kilder, data og informanter og dermed bruk av referanser i egne og andres arbeid.

Forkunnskaper
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende og BST 2013 Tourism management- Reiselivsledelse

Obligatorisk litteratur

Anbefalt litteratur
Bøker:
Gripsrud, Geir, Ulf Henning Olsson og Ragnhild Silkoset. 2010. Metode og dataanalyse : beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP. 2. utg. Høgskoleforlaget. Fra MET. 2123 Faktoranalyse ikke pensum
Troye, Sigurd Villads, Kjell Grønhaug. 1993. Utredningsmetodikk : hvordan skrive en utredning til glede for både deg selv og andre. 3. utg. TANO


Emneoversikt
Oppgaven kan skrives innenfor fag- og bransjeområder relatert til spesialiseringen. Følgende krav stilles til valg av oppgave: Oppgaven bør ha forankring i en bedrift eller en reiselivsorganisasjon eller en destinasjon. Det skal formuleres en konkret problemstilling som skal inngå i en helhetlig prosess, fra problemforståelse, datainnsamling og analyse, til strategi, plan eller tiltak. Anvendelse av stoff fra flere fagområder vil i alle tilfeller være påkrevet. Oppgaven skal inneholde innsamling av et sett primærdata i forbindelse med analysen.

Dataverktøy
Det er naturlig å bruke et statistikkverktøy ved analyse av kvantitative data

Læreprosess og tidsbruk
Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning.
Studentene skal fylle ut et registreringsskjema hvor det valgte tema oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Kurset gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning. Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.

Undervisningen omfatter 4 seminarer. Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller lever inn materiale på forhånd.

Det tilbys inntil 3 timer individuell veiledning for hver studentgruppe. Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring

Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i introduksjonsforelesning
2
Deltakelse i bibliotekets informasjon
2
Forberedelse til seminarer
40
Deltakelse i seminarer, 4 x 2 timer
8
Arbeid med oppgaven
345
Individuell veiledning
3
Anbefalt tidsbruk totalt
400



    Eksamen
    Kurset avsluttes med innlevering av en Bacheloroppgave. Evaluering av bacheloroppgaven teller 100 %. Oppgaven kan besvares individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Det anbefales at oppgaven løses i grupper.

    Oppgaven skal være på maks. 40 sider. Oppgaven vil bli bedømt med vekt på følgende kritérier i uprioritert rekkefølge:
    Problemdefinisjon og problemforståelse
    Faglig integrasjon
    Struktur og disposisjon
    Teorivalg og teorianvendelse
    Metodevalg og metodeanvendelse
    Presentasjon, tolkning og diskusjon av resultater
    Originalitet, kreativitet og selvstendighet i forslag til tiltak
    Bruk av kilder og referanser


    Eksamenskode(r)
    BTH 20141 Bacheloroppgave i Tourism Management -Reiselivsledelse, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BTH 2014, 15 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt.

    Kontinuasjon
    Ved neste gjennomføring av kurset.

    Tilleggsinformasjon