Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

BØK 1113 Økonomistyring - KONTINUASJONSEKSAMEN

BØK 1113 Økonomistyring - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kurskode: 
BØK 1113
Institutt: 
Regnskap, revisjon og foretaksøkonomi
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Knut Eikre Larsen
Emnenavn på engelsk: 
Managerial Accounting - RE-SIT EXAM
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Felleskurs
Semester: 
2023 Høst
2024 Vår
Aktiv status: 
Kontinuasjonseksamen
Studienivå: 
Bachelor
Resit exam semesters: 
2023 Høst
2024 Vår
Kontinuasjonsinformasjon

Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2022. Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2023 og våren 2024. Det vil ikke være krav til godkjent arbeidskrav for å kunne avlegge kontinuasjonseksamen når kurset er faset ut.

Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Kjernen i det bedriftsøkonomiske fagområdet dekker økonomistyring (= inntekts- og kostnadsanalyse, driftsregnskap, budsjettering og kontroll), finans (= investering og finansiering), finansregnskap og regnskapsanalyse.

Målsettingen med dette første kurset innen det bedriftsøkonomiske fagområdet er å gi studentene grunnleggende basiskunnskaper og ferdigheter, slik at de kan delta i diskusjoner om bedriftsøkonomiske problemstillinger, gjennomføre enkle bedriftsøkonomiske analyser, fatte bedriftsøkonomisk sett riktige beslutninger og kommunisere resultatet av analysene på en forståelig måte.

Kurset tar utgangspunkt i flerperiodisk investeringsanalyse. Ved å betrakte hovedaktivitetene i en bedrift som ledd i et investeringsprosjekt som går over flere perioder, understrekes viktigheten av at alle økonomiske virkninger av prosjektet blir tatt i betraktning og at man tenker langsiktig (til prosjektet blir avsluttet).

Etter gjennomgangen av det helhetlige og langsiktige perspektivet som finans gir, tar kurset for seg utvalgte problemstillinger som gir mer detaljert kunnskap om og forståelse for biter som er viktig for mer kortsiktig økonomisk styring og kontroll. Denne innfallsvinkelen til det bedriftsøkonomiske fagområdet gjør at det blir enklere å forstå delemner som inngår i fagområdet når man vet hvorfor de tas opp og hvordan de passer inn i helheten.

Kunnskapsmål

Etter endt kurs skal studentene kunne forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger (med verktøy menes sammenhenger, metoder, teknikker, modeller, teorier o.l. som brukes innen fagområdet).

  • Eksempler på begreper som skal kunne forklares:
    Faste kostnader, variable kostnader, sunk cost, alternativprinsippet/-kost, nåverdi, sluttverdi, resultatregnskap, salgsbudsjett, annuitet, dekningsbidrag, totalkapitalens rentabilitet, kortsiktig gjeld og kontantstrøm.
  • Eksempler fra verktøykassa:
    Dekningsbidragskalkyler, selvkostkalkyler, resultatregnskap, likviditetsbudsjett, investeringsbudsjett, nullpunktsomsetning, optimal tilpasning og forholdstall.
Ferdighetsmål

Etter endt kurs skal studentene kunne (a) anvende tilegnede kunnskaper (dvs. begreper og verktøy) i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, (b) skille mellom relevant og irrelevant informasjon, og (c) gi skriftlige svar på spørsmål som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer.

Eksempler:

  • Når verktøyet er oppgitt, kunne anvende verktøyet på en korrekt måte
  • Ut fra enkel situasjonsbeskrivelse, velge riktig verktøy og anvende verktøyet korrekt
  • Ut fra mer uoversiktlige situasjonsbeskrivelser, kunne finne frem til relevant informasjon, koble dette med riktig verktøy og anvende verktøyet korrekt

Siden den bedriftsøkonomiske verktøykassen er allmenngyldig, vil ferdighets-målene også være relevante i internasjonale settinger.

Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studentene kunne stille kritiske spørsmål til og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og på denne måte kunne bidra til å sikre lønnsom og bærekraftig forretnings-virksomhet.

Kursets innhold

Kurset består av fire delemner:

Delemne 1: Regnskap

  • Finansregnskapets hovedrapporter (resultatregnskapet og balansen)
  • Balanseligningen (grunnleggende regnskapssammenhenger)
  • Transaksjoner (virkning på resultatregnskap og balanse)
  • Grunnleggende regnskapsprinsipper (inklusive avskrivninger og periodisering generelt)
  • Grunnleggende regnskapsanalyse (likviditet, soliditet, rentabilitet og effektivitet)

Delemne 2: Kostnads- og inntektsanalyse

  • Kostnadsteori (inklusive variable og faste kostnader, direkte og indirekte kostnader)
  • Kostnadsfordeling (inklusive kostnadsobjekt, kostnadssted og tilleggskalkulasjon)
  • Kalkulasjon (inklusive selvkost- og bidragskalkyler)
  • Nullpunktsanalyser (inklusive sikkerhetsmargin)
  • Kortsiktige beslutningsproblemer (inklusive spesialordre, kampanjer og outsourcing)

Delemne 3: Budsjettering

  • Resultatbudsjett
  • Balansebudsjett
  • Likviditetsbudsjett
  • Budsjettering av arbeidskapital

Delemne 4: Introduksjon til investering og finansiering

  • Introduksjon til bruk av finanskalkulator
  • Pengenes tidsverdi (forlengs og baklengs renteregning)
  • Måling av lønnsomhet (nåverdi, internrente og tilbakebetaling)
  • Budsjettering av kontantstrøm (inklusive arbeidskapitalbehov)
  • Lånefinansiering (serielån, annuitetslån og kassekreditt)
  • Effektiv renteberegning
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres ved en kombinasjon av forelesninger, foreleserledet oppgavegjennomgang, digitale læringselementer og selvstudier (lesing av litteratur og øvelser/oppgaver med og uten obligatoriske innlevering). I løpet av kurset skal hver student løse og levere 10 obligatoriske arbeidskrav. Innleveringene skal skje elektronisk via It's Learning.

Undervisningen vil bestå av forelesninger over deler av pensum og gjennomgang av oppgaver. De delene av pensum som ikke blir dekket gjennom forelesninger eller ved foreleserledet gjennomgang av oppgaver, forutsettes det at studentene arbeider med på egenhånd. Det forutsettes også at studentene stiller forberedt til timene (dvs. at studentene har lest pensum, utnyttet eventuelle digitale læringselementer og løst oppgaver før forelesningene starter).

Det anbefales at kursdeltakerne bruker regneark i forbindelse med løsning av oppgaver der regneark er hensiktsmessig (for eksempel i forbindelse med regnskapsanalyse og budsjettering).

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Tilleggsinformasjon

Kontinuasjon

Når kurset er faset ut vil det vil ikke være krav til godkjent arbeidskrav for å kunne avlegge kontinuasjonseksamen.

Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Forbehold

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Forkunnskapskrav

Det stilles ingen spesielle forkunnskapskrav.

EksamenskategoriVektingTilsynVarighetGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
BØK11131
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern sensor
Kontinuasjon:
-
100Nei5 Time(r)Individuell Hjemmeeksamen
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Individuell
Varighet:5 Time(r)
Kommentar:Hjemmeeksamen
Eksamenskode:BØK11131
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:-
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
57 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
113 Time(r)
Eksamen
30 Time(r)
Inklusive forberedelser til eksamen
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.