VHL 3551 Retail logistics
VHL 3551 Retail logistics
Logistikk behandler de fysiske og administrative prosesser som er knyttet til det å anskaffe, håndtere, lagre, transportere og levere ferdigvarer, råvarer og materiell, samt diskutere hvordan varer og tjenester blir tilgjengelige for sluttbrukerne.
Logistikkprosessene går på tvers av de tradisjonelle funksjonsområdene internt i bedriftene og de omfatter både leverandører og kunder. Måten prosessene gjennomføres på, har avgjørende virkning på både konkurranseevne og lønnsomhet. Som fagområde har logistikk gjennomgått en utvikling fra en situasjon der hovedfokus var reduksjon av kostnader på delområder, til helhetsbetraktninger som fremkommer ved integrering internt i bedriftene og gjennom samarbeid med leverandører og kunder.
Logistikkfaget har både et strategisk perspektiv og en kvantitativ tilnærming. Dette kurset omhandler begge sider, men legger spesielt vekt på kvantitative beregninger knyttet til lagerhold som er nødvendige innen varehandelen.
OBS!
Dette kurset er overlappende med kursene ELE 3715 Logistics and Marketing Channels (7,5 studiepoeng) og MRK 3520 Markedsføringskanaler og logistikk (7,5 studiepoeng). Man vil derfor ikke kunne få uttelling for kombinasjoner av disse kursene i en Bachelorgrad.
Etter endt kurs skal studentene:
- ha en grunnleggende innsikt i logistikkbegrepets nåværende innhold og utvikling.
- forstå begrepene logistikk og supply chain management.
- kjenne til modeller som Du Pont, totalkostnadsanalysen, ABC analyser, klassifiseringsmodeller, ulike modeller for kostnadsoptimalisering og for optimalisering i vareflyten.
Etter endt kurs skal studentene:
- kunne forklare hvordan man med et kundefokusert utgangspunkt, kombinerer økonomiske, sosiale og politiske perspektiver for å analysere den fysiske vareflyten.
- være i stand til å utføre en distribusjonsanalyse for å finne de mest effektive kanaler fra produsent til sluttkunde, utføre en lageranalyse, samt gjøre en vurdering av lokalisering av distribusjonssentre.
- vurdere riktig og kostnadseffektiv leveringsservice mellom leddene i forsyningskjeden.
Etter endt kurs skal studentene være klar over at effektive distribusjonskanaler kan komme i konflikt med målet om å verne miljøet. De skal også utvikle en etisk bevissthet knyttet til håndtering av leverandører i en innkjøpssammenheng.
- Introduksjon til logistikkbegrepet - fagets omfang og utvikling
- Leveringsservice som betydning for kunden samt utvikling av logistikk som konkurransestrategi
- Prognoser og lagerstyring
- Produksjonsstyring
- Innkjøp og leverandørsamarbeid
- Distribusjon og transportens plass i bedriften og betydning for verdikjeden.
- Logistikkens betydning for miljøet.
- Optimaliserings modeller for transport og lager
- Optimalisering av vareforsyning
- Lokalisering av distribusjonssentre
- Optimalisering av leveranser fra samme leverandør
- Optimal struktur i distribusjonskjeden for retailsystemer
- Flerlager – når er det optimalt med bruk av distribusjonssenter (grossistlager), og når er direkte distribusjon til butikkene best?
- VMI, Quick response logistics
- Logistikkutfordringer med netthandel
Kurset vil gjennomføres ved forelesninger og øvelser, totalt 45 kurstimer.
Det vil bli benyttet Excel i regneoppgavene
Higher Education Entrance Qualification
Covid-19
Due to the Covid-19 pandemic, there may be deviations in teaching and learning activities as well as exams, compared with what is described in this course description.
No particular prerequisites are required.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Invigilation Weight: 100 Grouping: Individual Support materials:
Duration: 4 Hour(s) Exam code: VHL 35511 Grading scale: ECTS Resit: Examination every semester |
Course code | Credit reduction |
---|---|
ELE 3715 | 100 |
MRK 3520 | 100 |
Kurset er overlappende med ELE 3715 Logistics and Marketing Channels og MRK 3520 Markedsføringskanaler og logistikk
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 40 Hour(s) | |
Webinar | 5 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 45 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 60 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 46 Hour(s) | |
Examination | 4 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.