MET 3460 Critical Thinking
MET 3460 Critical Thinking
Å tenke på en kritisk og vitenskapelig måte har også alltid vært en grunnlagsferdighet innen filosofi, psykologi, økonomi, matematikk og statsvitenskap. Dette kurset i skal gi hver kandidat en grunnleggende innføring i hvordan påstander skal adresseres og evalueres i henhold til logiske og vitenskapelige prinsipper. Faget skal sikre en grunnleggende vitenskapelig dannelse, men også gi kandidatene konkrete ferdigheter for å bedre kunne evaluere påstander åpent, kritisk og vitenskapelig. På denne måten vil kandidatene stille sterkere i møte med et forretningsliv preget av både rasjonalitet og åpenbar uvitenskapelighet.
- Basale prinsipper for vitenskapelig og kritisk tenkning
- Kjennskap til elementær logikk
- Forståelse av tilfeldigheter og sannsynlighet
- Forståelse av Bayes Teorem
- Kunnskap om rasjonell aktør teori og forventet nytte
- Kunnskap om Statistisk Beslutningsteori og Spillteori
- Kunnskap om kausale sammenhenger og korrelasjoner
- Kunnskap om vanlige logiske og statistiske feilslutninger
- Evnen til å evaluere påstander etter logiske og vitenskapelige kriterier
- Evnen til å bruke Bayesiansk tekning til å hensynta grunnfrekvens ved estimering av sannsynlighet
- Evnen til å bruke Bayesiansk tenkning til å oppdatere antakelser ved tilføring av ny informasjon
- Kunne se når feilslutninger treffes fordi kausale antakelser utledes fra korrelasjonsdata
- Kunne forvente det mest sannsynlige utfallet i enkle spill, i henhold til Spillteori
- Gjenkjenne egne og andres kognitive feilslutninger som leder til uvitenskapelig tenkning
- Forstå viktigheten av rasjonell og vitenskapelig tenkning i alle disipliner
- Møte enhver ny påstand med åpenhet og nysgjerrighet, men også stille krav til vitenskapelig og logisk etterrettelighet
- Erkjenne sårbarheten ved menneskets rasjonelle evner, og risikoen dette medfører på samfunnsnivå
- Ydmykhet på egen rasjonalitets vegne, erkjennelse av egne skjevheter i bedømming
- Hva er rasjonalitet – og hvor rasjonelle er mennesker?
- Hvorfor våre bedømminger ofte avviker fra rasjonelle ideal
- Logikk og kritisk tenkning
- Probabilitet og tilfeldighet
- Oppdatering av antakelser ved ny kunnskap – Baysiansk tenkning
- Rasjonell aktør teori og forventet nytte
- Signal deteksjon teori og Statistisk Beslutningsteori
- Spillteori
- Korrelasjon og kausalitet
- Vanlige logiske og statistiske feilslutninger
- Viktigheten av kritisk og vitenskapelig tenkning i fremtiden
Læringsaktiviteten i kurset vil i hovedsak være å gå på forelesning og lese pensum. Ettersom fagets natur forutsetter refleksjon, dialog og argumentering er det nødvendig med lengre og mer varierte undervisningsdager. Det legges derfor opp til 7 forelesninger, hver på 4-timer, totalt 28 timer. I tillegg kommer to synkrone webinar på en time hver, et ved kursets begynnelse og et ved kursets slutt.
I tillegg til synkrone og asynkrone læringsressurser vil et digitalt oppgavehefte være tilgjengelig for kjøp via mobilapplikasjonen Pugg. Dette er et frivillig læringsverktøy.
No specific prerequisites are required.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Invigilation Weight: 100 Grouping: Individual Support materials:
Duration: 4 Hour(s) Exam code: MET 34601 Grading scale: ECTS Resit: Examination every semester |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 30 Hour(s) | |
Digital resources
| 15 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 70 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 76 Hour(s) | |
Individual problem solving | 5 Hour(s) | |
Examination | 4 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.