BIK 3120 Sustainable Finance

BIK 3120 Sustainable Finance

Course code: 
BIK 3120
Department: 
Finance
Credits: 
7.5
Course coordinator: 
Kjell Jørgensen
Geir Høidal Bjønnes
Course name in Norwegian: 
Bærekraftig finans
Product category: 
Executive
Portfolio: 
Executive - Special Course
Semester: 
2025 Spring
Active status: 
Active
Level of study: 
Bachelor
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Samfunnet står overfor store globale miljø- og klimautfordringer. Samtidig ser vi stadige brudd på menneskerettigheter og lite etiske forretningsmodeller. Tradisjonelle økonomiske modeller tar utgangspunkt i kapital og arbeidskraft som knappe ressurser, mens dagens situasjon viser at det også er knapphet på naturgitte økologiske ressurser. Framtidens økonomiske modeller må derfor inkorporere knapphet i disse for at de skal være nyttige redskaper som bærekraftige beslutningsmodeller. Dette gjelder også finansielle modeller. Et sentralt utgangspunkt for dette er en grundig vesentlighetsanalyse.

Hvordan kan selskaper i større grad internalisere sitt avtrykk i samfunnet? Hvordan kan Eierstyring (Corporate Governance) tilpasses nye krav til bærekraft? Hvordan kan langsiktige institusjonelle eiere bidra til at selskapet når langsiktige bærekraftsmål? Hvordan kan banker og andre finansielle aktører påvirke strategivalg og forretningsmodeller – herunder sirkulære forretningsmodeller? Hvordan kan bærekraft integreres i prising og risikostyring av lån, aksjer og finansielle instrumenter? Hvordan synliggjøre mål, status og utvikling gjennom integrert rapportering?

Learning outcomes - Knowledge

Etter gjennomført kurs skal studentene;

  • Forstå de utfordringene vårt samfunn står overfor, fremveksten av fagområdet bærekraftig utvikling, og hvordan økonomi og finans spiller en viktig rolle som en sentral del av løsningen.
  • Forstå definisjoner av ulike bærekraftsbegreper.
  • Forstå hvordan og hvorfor tradisjonelle økonomiske modeller må oppdateres.  
  • Kunne anvende vesentlighetsanalyse og bærekraftstrategi for relevante forretningsmodeller og markeder.
  • Forstå hva en eksternalitet er, hvordan den kan internaliseres og regulative myndigheters rolle.
  • Forstå hvordan et selskaps Eierstyring (Corporate Governance) kan bidra til å nå bærekraftsmålene.
  • Forstå betydningen bærekraftsmål har for strategivalg og forretningsmodeller.
  • Forstå betingelsene for langsiktig verdiskaping, og forskjellen mellom tradisjonelle og alternative prestasjonsmål.
  • Forstå hvordan ESG (ESG: Environmental, Social and Governance) kan integreres på en fullverdig måte.
  • Forstå barrierene og insentivene ved bærekraftige utlån.
  • Forstå hvordan man kan synliggjøre mål, status og utvikling gjennom integrert rapportering.
  • Forstå kriteriene for grønne økonomiske aktiviteter som definert i EU- taksonomien.
  • Forstå grunnleggende prising av ulike finansielle verdipapirer der bærekraft og bærekraftsrisiko eksplisitt tas hensyn til.
  • Forstå utfordringene med finansiering av sirkulære forretningsmodeller.
Learning outcomes - Skills

Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til å:

  • Bidra til å sette fokus på forståelse og utvikling av bærekraft i egen og andre bedrifter.
  • Vurdere selskapers Eierstyring og hvordan denne bidrar til å nå bærekraftsmålene.
  • Vurdere selskapers strategivalg og forretningsmodeller, og graden av bærekraft i disse.
  • Vurdere betingelsene for langsiktig verdiskaping, og kunne anvende tradisjonelle og alternative prestasjonsmål.
  • Anvende oppdaterte finansielle modeller for å vurdere finansielle instrumenter (som for eksempel aksjer, obligasjoner, lån og forsikring).
General Competence

Studentene skal utvikle en kritisk sans til eksisterende forretningspraksis og modeller. I tillegg skal studentene forstå hvordan finansfaget kan bidra til en mer effektiv omstilling til et bærekraftig samfunn. .

Course content

Del I: Bærekraft og Finans  

I denne delen skal studentene jobbe med:

  • Grunnleggende forståelse av ulike bærekraftsbegreper.
  • Tradisjonelle økonomiske modeller og hvordan disse må oppdateres – det finansielle systemets rolle. Fra "finance as usual" til bærekraftig finans 3.0.
  • Vesentlighetsanalyse og Bærekraftstrategi for relevante forretningsmodeller og markeder.

 

Studentene jobber med praktiske case. 

 

Del II: Forretningsmodeller og ESG-risiko

I denne delen jobber vi med:

  • Hvordan et selskaps Eierstyring (Corporate Governance) kan bidra til å nå bærekraftsmålene.
  • Betydningen av hvordan vesentlige bærekraftsutfordringer påvirker strategivalg og forretningsmodeller.
  • Hvordan man kan synliggjøre mål, status og utvikling gjennom integrert rapportering.
  • ESG-risiko og hvordan slik risiko påvirker underliggende eksponeringer.
  • Hvordan reguleringskrav kan påvirke finansforetakenes forretningsmodeller og praksis.

 

Studentene jobber med praktiske case, blant annet sirkulære forretningsmodeller.

 

Del III: Finansiering, Prising og Risikostyring av Bærekraft

I denne delen jobber studentene med:

 

  • Kriteriene for grønne økonomiske aktiviteter som definert i EU- taksonomien.
  • Prisingsmodeller.
  • Prising av ulike finansielle verdipapirer der bærekraft og bærekraftsrisiko eksplisitt tas hensyn til.
  • Finansiering av sirkulære forretningsmodeller.

 

Studentene jobber med praktiske case.

Teaching and learning activities

In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
 

Software tools
Software defined under the section "Teaching and learning activities".
Qualifications

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Required prerequisite knowledge

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Portfolio Assessment other than PDF
Exam/hand-in semester: 
First Semester
Weight: 
100
Grouping: 
Individual
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
BIK 31201
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination when next scheduled course
Type of Assessment: 
Ordinary examination
Total weight: 
100
Student workload
ActivityDurationComment
Teaching
45 Hour(s)
Prepare for teaching
30 Hour(s)
Student's own work with learning resources
50 Hour(s)
Examination
75 Hour(s)
Sum workload: 
200

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.