BIK 2958 Leadership in times of continuous change
BIK 2958 Leadership in times of continuous change
Ledelse har sjelden vært mer komplekst enn i dag. Verden opplever uforutsigbare endringer knyttet til klimakrise, samfunnsmessige utfordringer, pandemier, globalisering, rask teknologisk utvikling og tilhørende økonomisk ustabilitet. Ledere og organisasjoner må håndtere endring hele tiden - på nye måter, med nye tilnærminger og verktøy, under nye forutsetninger og under tidspress. For å møte denne situasjonen kan mange ledere ha behov for å utvikle bedre forståelse av ledelse og oppdatere sin kunnskap. I dette kurset vil du tilegne deg kunnskap og lære hvordan håndtere en økende kompleksitet og konstant hyppig endring.
-
Etter gjennomført kurs skal studentene;
- Ha tilegnet seg forskningsbasert kunnskap om nyere ledelsestilnærminger for endring som det bestående
- Ha innsikter om ledelsestilnærminger som styrker evnen til å stå i endringsprosesser
- Ha utviklet forskningsbasert kunnskap om strategiske endringsprosesser og endringsledelse
- Ha fått innsikt i hvordan endringskapasitet kan bygges eller nedbrytes gjennom kontinuerlige endringsprosesser
- Forskningsbasert kunnskap om hvordan storytelling bidrar til å skape mening i endringsprosesser
- Grunnleggende innsikt i narrative strukturer
- Kunne lede effektivt når omgivelser og organisasjonen er i konstant endring
- Kunne lede seg selv og andre på en tilpasningsdyktig og smidig måte
- Kunne anvende prinsipper om effektiv storytelling til å skape mening rundt endring
- Kunne analysere endringsutfordringer
- Kunne analysere organisasjonens evne til å gjennomføre kontinuerlige endringer
- Tilegne seg en tolerant, aksepterende og utprøvende holdning til endring
- Utvikle en bevissthet til etiske dilemmaer i forholdet mellom mening og sannhet
- Utvikle en reflektert holdning og forståelse av kompleksiteten i endringsprosesser
Del 1 - Å navigere i endring:
Her vil studentene lære hvordan de kan navigere seg selv og andre når endring er det stabile. De vil få innsikter i nyere teorier om ledelse som tar utgangspunkt i at ledelse er en kollektiv prosess, såkalt Samledelse, om kompleksitetsledelse, tilstedeværende ledelse, estetisk og i-kroppen ledelse.
Del 2 - Å utvikle endringskapasitet
Her vil studentene lære hvordan organisasjoner kan utvikle evne og kapasitet til å møte endrede omgivelser som fordrer stadige omstillings- og endringsprosesser. Det vil handle om hvordan organisasjoner kan bygge opp evne og kapasitet for endring.
Del 3 - Å skape mening rundt endring:
Her vil studentene lære seg storytelling som verktøy, for å skape mening rundt omstillings- og endringsprosesser. Historier engasjerer og påvirker oss gjennom å spille på følelsene våre, og vi bruker dem – bevisst eller ubevisst – til å forstå omgivelsene våre. Derfor er storytelling spesielt godt egnet for å gi mening til endringer vi enten initierer selv eller forsøker å tilpasse oss til.
Kurset gjennomføres ved felles online samlinger beskrevet i Short Learning Module-kursrekken, Ledelse i endring.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Kurset er en del av SLM-kursserien, Ledelse under konstant endring, som består av kursene SLM 2007 Å navigere i endring, SLM 2008 Å bygge endringskapasitet og SLM 2008 Å skape mening rundt endring. Kursene er basert på kurset BIK 2958 Ledelse under konstant endring, Dersom du har gjennomført tre kurs i denne kursserien, og oppfyller opptakskravene for å ta eksamen på BI, kan du avlegge en eksamen innen denne kursserien, som totalt gir 7,5 studiepoeng.
Higher Education Entrance Qualification.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Exam code: BIK 29581 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Webinar | 27 Hour(s) | |
Teaching | 3 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 75 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 71 Hour(s) | |
Examination | 24 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.