BIK 2479 Sustainability in credit and lending for corporate advisors

BIK 2479 Sustainability in credit and lending for corporate advisors

Course code: 
BIK 2479
Department: 
Finance
Credits: 
7.5
Course coordinator: 
Kjell Jørgensen
Geir Høidal Bjønnes
Knut Bergo
Course name in Norwegian: 
Bærekraft i kreditt og utlån for bedriftsrådgivere
Product category: 
Executive
Portfolio: 
Executive - Special Course
Semester: 
2025 Spring
Active status: 
Active
Level of study: 
Bachelor
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Finansnæringen har et stort ansvar og vil være en nødvendig og viktig sektor for å få til et bærekraftig samfunn. Finansnæringen opererer innenfor et juridisk rammeverk som stadig er i utvikling for nettopp å legge til rette for en omstilling til et bærekraftig samfunn. Dette kurset gir innsikt i hvordan det juridiske rammeverket og finansnæringen i større og større grad legger til rette for overgangen til et bærekraftig samfunn. Det fokuseres på hands-on kompetanse med praktiske problemstillinger som skal løses i fellesskap. I den grad det er mulig forsøker vi i kurset også å se på utvikling i rammeverk og metoder for implementering som kommer.

Det legges vekt på rådgiverens rolle når det gjelder hvordan bærekraft og bærekraftrisiko kan påvirke investeringsbeslutninger i egenkapital og kreditt. Rådgiveren skal kunne forstå hvordan finansnæringen kan bistå kunden med omstilling til en mer bærekraftig virksomhet.

Learning outcomes - Knowledge

Etter gjennomført kurs skal studentene:

  • Tilegne seg grunnleggende kunnskaper om de aktuelle reglenes formål og hovedinnhold.
  • Forstå hva som menes med dobbel vesentlighet ut fra intensjon og regelverk.
  • Forstå hvordan en slik analyse kan integreres i bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
  • Forstå hva som menes med Grønne obligasjoner og hvordan disse prises.
  • Forstå hva som menes med Sustainability linked financing
  • Forstå hva som er vesentlig ESG-risiko ved kredittvurdering og prising av denne risikoen.
  • Forstå hvordan vesentlig ESG-risiko kan integreres i kredittvurderinger og lån.
  • Forstå hvordan man kan bistå kunder med omstilling og evaluering av omstillingsplaner.
Learning outcomes - Skills

Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til å:

  • Ha oversikt over reglene og kunne finne frem til og forstå dem.  Det forventes ikke at studentene får forståelse av juridisk metode for tolking av reglene.
  • Utvikle en dobbelt vesentlighetsanalyse i praksis med utgangspunkt i ulike næringer og/eller forretningsmodeller.
  • Vise hvordan læringen fra vesentlighetsanalysen kan brukes til å påvirke bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
  • Kunne diskutere ulike aspekter rundt grønne obligasjoner med kunder.
  • Kunne diskutere ulike aspekter rundt Sustainability linked financing med kunder.
  • Kunne vurdere vesentlig ESG-risiko ved kredittvurdering og prising av denne risikoen.
  • Kunne vurdere hvordan vesentlig ESG-risiko kan integreres i kredittvurderinger og lån.
  • Kunne bistå kunder med omstilling og evaluering av omstillingsplaner.
General Competence

Studentene skal få forståelse for de økologiske og sosiale utfordringene som motiverer bærekraftsretten og samspillet og motspillet mellom økonomi, juss, politikk og etikk på feltet. Videre skal studentene utvikle en kritisk sans til eksisterende forretningspraksis og modeller. I tillegg skal studentene forstå hvordan juridiske rammevilkår og finansfaget kan bidra til en mer effektiv omstilling til et bærekraftig samfunn. 

Course content

Dette kurset er tredelt:

Del I: Rettslige rammebetingelser

I denne delen skal studentene jobbe med:

  • Å få oversikt over EUs regelverk for bærekraft inkludert:
  • Kort introduksjon til ETS/CBAM
  • Klassifiseringsreglene - definisjonene av bærekraft i Taksonomiforordningen med delegerte rettsakter, med særlig fokus på fast eiendom
  • Oversikt over rapporteringsreglene i CSRD/ESRS og norsk regnskapslov - direkte og indirekte betydning
  • Handlingskrav og ansvarsregler - kort introduksjon til OECD Guidelines for MNE, Åpenhetsloven og CSDDD, samt EU-direktivene om energieffektivitet i bygninger

Studentene jobber med praktiske case (blant annet eiendom).

Del II: Vesentlighetsanalyse

I denne delen skal studentene jobbe med:

  • Dobbel vesentlighet:
    • Hvordan kan en slik vesentlighetsanalyse gjennomføres i praksis.
    • Jobbe med eksempler fra ulike næringer og/eller forretningsmodeller (for eksempel eiendom).
    • Integrering av vesentlighetsanalysen i bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
  • Å reflektere rundt intensjonen og formålet med hvordan en grundig vesentlighetsanalyse legger rammene for alt bærekraftsarbeid i banken og hos kundene.

Studentene jobber med praktiske case (blant annet eiendom).

Del III: Rådgiving og risiko

I denne delen skal studentene jobbe med:

  • Bærekraftsregler rettet mot bankenes formidling av lån.
  • Regelverk for Grønne obligasjoner.
  • Grønne Lån og Sustainability linked financing.
  • Regulering av bærekraft i rammebetingelsene for kredittinstitusjoner (CRD     VI og CRR II).
  • Vesentlig ESG-risiko ved kredittvurdering og prising av denne risikoen.
  • Hvordan vesentlig ESG-risiko kan integreres i kredittvurderinger og lån.
  • Bistå kunder med omstilling og evaluering av omstillingsplaner.

Studentene jobber med ulike case (blant annet eiendom) som gjør dem i stand til å vurdere bærekraftsrisiko ved kredittvurdering og lån til selskaper med ulike bærekraftsprofiler.

Teaching and learning activities

Kurset gjennomføres ved felles webinarer samt aktiviteter online. Undervisningen som foregår online kan bestå av podcaster, videoer, simuleringer, oppgaver og andre digitale læringselementer.  Eksamensformen, med innleveringer underveis inngår også i læringsaktivitetene.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Software tools
No specified computer-based tools are required.
Qualifications

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Required prerequisite knowledge

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Portfolio Assessment PDF
Exam/hand-in semester: 
First Semester
Weight: 
100
Grouping: 
Individual
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
BIK 24791
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination when next scheduled course
Type of Assessment: 
Ordinary examination
Total weight: 
100
Student workload
ActivityDurationComment
Teaching
45 Hour(s)
Prepare for teaching
30 Hour(s)
Student's own work with learning resources
75 Hour(s)
Eksamen er organisert som en mappevurdering. Til sammen vil det være tre innleveringer. Den siste leveringen vil være den endelige besvarelsen som blir sensurert.
Examination
75 Hour(s)
Sum workload: 
225

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.