VHL 3681 Kundemøtet - salg og kundebehandling i detaljhandel - KONTINUASJONSEKSAMEN
VHL 3681 Kundemøtet - salg og kundebehandling i detaljhandel - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2016. Kontinuasjon tilbys høsten 2017 og siste gang våren 2018. Kurset hadde arbeidskrav, dette kravet utgår når kurset er faset ut. Det kreves ikke arbeidskrav for å avlegge eksamen.
Salgsopplevelsen i detaljhandelen spiller en overordnet rolle for at kundene skal føle seg velkomne, få lyst til å handle og til å komme tilbake til butikken. Samtidig skal butikkselgeren i praksis realisere bedriftens omsetnings mål og forstå sin rolle som merkebygger. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning.
Målet med kurset er å gi deltakerne kompetanse til å forstå og gjennomføre optimale salgsprosesser i butikk. I læringsprosessen skal studentene få forståelse for at møtet med kunden er det mest kostbare og samtidig den mest virkningsfulle form for markedsføring.
- Studentene skal tilegne seg forståelse av hvordan selge på en kundevennlig og imøtekommende måte som sikrer et positivt resultat for både kunde og butikk.
- Studenten tilegne seg kompetanse for å kunne sette opp en treningsplan for seg selv og kollegaer til forbedring av kundemøtet
- Studenten skal etter kurset kunne gjennomføre vellykkede kundesamtaler som skaper tilfredse kunder og optimerer salget i butikken de jobber i.
- Kundesamtalen står i sentrum for kundemøtet og studenten skal ha fått innsikt i og utprøvd hvordan gjennomføre en positiv kundedialog.
- Studenten skal være i stand til sammen med kollegaer å anvende den interaktive metode for vellykkede kundemøter i praksis.
- Studenten skal kunne sette opp en treningsplan for seg selv og kollegaer til forbedring av kundemøtet
- Studenten skal forstå at som selger er man både uunnværlig for bedriften, og samtidig en aktiv bygger av bedriftens omdømme overfor eksisterende og nye kunder. At den personlige fremtreden er viktig for resultatet og det neste salg.
- Studenten skal ha utviklet en kritisk - konstruktiv holdning til begrepet personlig salg.
- Studenten skal ha utviklet god forståelse for den etiske side av salg i butikk.
- Introduksjon til kundemøtet, profesjonell salg i butikk, til treningsprogrammet og arbeidskrav
- Tematisk forelesningsplan:
Nå dine salgsmål
- Nå dine salgsmål
- Salgsyrket i butikk
- Innsatsfaktorer som påvirker salget
- Møtet med kunden
- Verbal og nonverbal kommunikasjon
Påvirkning
- Gjensidighet
- Konsistens
- Sosiale bevis
- Sympati
- Autoritet
- Knapphet
Nå dine salgsmål - fortsatt
- Salgsprosessen
- Kjøpsprosessen
- Butikksalg
- Kundebehandling
- Personlig service
- Kundeklager
- Struktur i salgsarbeidet
- Etikk i salg
- Personlig utvikling og trening
- Oppgaver: Mystery shopping gruppesamarbeid
- Treningsplaner
- Medstudentvurdering
For å fremme læring mellom studentene instrueres og dokumenteres en medstudentvurdering et student-hjelper-student-system, hvor studentene på kollegial vis oppfordres til systematisk å gi tilbakemelding på atferd i kundemøtet. Medstudentvurderingen går på skift mellom studentene slik at alle får prøvd seg om de vil. Ordningen er en god forberedelse til utviklingen av en formell treningsplan se læreprosess.)
Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid.
(Kurset hadde arbeidskrav høsten 2016.)
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra Forbrukeratferd, Markedsføringsledelse, Omdømmebygging i varehandelen, Retail II Butikkledelse eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Eksamenskode: VHL36811 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 24 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | Oppgaveløsning – ”mystery shopping” og trening med storyboard |
Innlevering(er) | 18 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 78 Time(r) | |
Eksamen | 4 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.