VHL 3552 Retail I: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
VHL 3552 Retail I: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen Kursansvarlig Jan Ivar Fredriksen Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Riktige veivalg mot styrket konkurransekraft, attraktive innkjøpssteder og bedre bunnlinje krever kvalifiserte beslutningstakere. God tverrfaglig og analytisk forståelse for aktuelle problemstillinger med tilhørende handlingsrom aktualiseres i dette kurset. Retail 1 er det første av to kurs innenfor retailing. I sentrum står konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen. Påbyggingskurset Retail 2 omhandler Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal tilegne seg kunnskaper og etablere god innsikt innenfor følgende områder:
Ferdighetsmål Kursets ferdighetsmål tar primært utgangspunkt i etablering av en detaljist i forbrukermarkedet, sekundært vedlikehold av en eksisterende detaljists konkurransekraft i sitt marked. Studentene skal etter endt kurs kunne gjennomføre relevante analyser med tanke på:
Holdningsmål: Holdningsmålene for Retail 1 og Retail 2 er sammenfallende og omfatter:
Forkunnskaper Grunnleggende kurs innen markedsføring og bedriftsøkonomi. Obligatorisk litteratur Bøker: Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. Kapittel 1- 6 og 11 Levy, Michael, Barton A. Weitz. 2012. Retailing management. 8th ed. McGraw-Hill/Irwin. Kapittel 1- 15 Anbefalt litteratur Tidsskrift: Bransjetidsskrifter. Kjedemagasinet, Daglivarehandelen, Tekstilforum m.v. Emneoversikt Bransjen Detaljistbransjer, butikkformater, eierstrukturer og kjeder Shopping- og opplevelsesrelatert detaljhandel Convenience retailing (servicehandel) Multichannel retailing (flerkanalshandel) Spesialiserte detaljistbransjer Lokaliseringsformater (handleområder, senterformater, varehusparker) Forbrukeren, behov og adferd Den nye kunden Forbrukeradferd med vekt på kjøps- og bruksadferd i detaljhandelen Segmenter og kundeprofiler i nye retailformater Konkurransefortrinn Markedsstrategier, Etablering og utvikling av og konkurransefortrinn med vekt på konseptutvikling, innovasjon og nye løsninger Etablering og utvikling av konkurransefortrinn basert på menneskelige ressurser (strategisk HRM), kunderelasjoner og relasjonsmarkedsføring (CRM), effektive vareforsyningssystemer (SCM) samt kalkulasjon og pris Lokaliserings- og stedsvalg Kriterier for valg av ulike lokaliseringsformater Handelssentra, kjøpesentra, formater og styringsmodeller Kvantitative analyser av demografi og markedsforhold Sortimentsopplevelsen Selgende sortiment, utvalg av varer og tjenester Bransjeglidning, lønnsomhet og tilpasning til forbrukers mentale målkategorier Etablering og vedlikehold av ulike sortimentslinjer, innkjøpsplanleggingssystemer og leverandørvalg Space Management Category Management Prisopplevelsen Markedskommunikasjon med vekt på profilbygging og salgsfremming Dataverktøy Studentene trenger tilgang til internett. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver. Arbeidskrav Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre 2 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.
Arbeidskrav Innlevering og godkjenning av 1 av 2 løsningsforslag på øvingsoppgavene. Det kreves at arbeidskravet er godkjent for å få avlegge eksamen i kurset. Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) VHL 35521 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3552 Retail I, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI