SØK 3525 Makroøkonomi for økonomer
SØK 3525 Makroøkonomi for økonomer
Makroøkonomi er studiet av et lands økonomi som helhet. Faget dreier seg om fenomener som vedvarende økonomisk vekst, konjunkturbevegelser fra år til år, arbeidsledighet, prisstigning og underskudd eller overskudd i utenriksøkonomien. Analyser av hvordan myndighetene kan påvirke den makroøkonomiske utviklingen gjennom finanspolitikk og pengepolitikk står sentralt i dette faget.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha kunnskap om:
- Sentrale makroøkonomiske begreper og sammenhenger mellom makroøkonomiske variabler.
- Makroøkonomiske indikatorer som inneholder informasjon om den aktuelle konjunktursituasjonen.
- Faktorer som forklarer økonomisk vekst og hva som menes med bærekraftig vekst.
- Sentrale målsettinger og virkemidler i den økonomiske politikken og bakgrunnen for den økonomiske politikken som føres av Regjeringen og Norges Bank.
- Hvordan digitalisering og ny teknologi kan påvirke etterspørselen etter arbeidskraft
- Hvordan økonomisk politikk virker i en liten åpen økonomi med fleksibel valutakurs.
- Hvordan norsk økonomi påvirkes av internasjonale forhold.
- Sentrale vurderinger som ligger til grunn for utøvelsen av pengepolitikken og finanspolitikkens mål og virkemidler.
- Forskjellen mellom deskriptive og normative utsagn.
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:
- Avgjøre hvilken makroøkonomisk teori som er mest relevant for å drøfte en bestemt problemstilling i en konkret situasjon
- Samle inn relevante oppdaterte makroøkonomiske data og indikatorer og for eksempel benytte dem til å vurdere om et land er i en høy- eller lavkonjunktur.
- Drøfte grunnleggende makroøkonomiske sammenhenger og ha utviklet en kritisk sans som gjør at de kan skille mellom riktige og gale utsagn om makroøkonomi og makroøkonomisk politikk.
- Gjennomføre drøftinger av mulige effekter av endringer i økonomisk politikk ved hjelp av både matematiske og grafiske modellresonnementer.
- Forstå forskjellen mellom inflasjonsmål for pengepolitikken og alternative nominelle anker.
- Forklare skillet mellom realøkonomi og nominelle størrelser.
- Identifisere mulige målkonflikter i finanspolitikken.
Studentene skal være etisk bevisst de grunnleggende interessekonflikter og målkonflikter som er knyttet til økonomisk politikk. Studentene skal være bevisst viktigheten av at bærekraftig ressursbruk. De skal kunne vurdere en makroøkonomisk problemstilling fra forskjellige synsvinkler når det gjelder ulike gruppers økonomiske interesser. Studentene skal videre oppøve en kritisk sans til mulige avvik mellom erklærte politiske mål og ambisjoner og de sannsynlige, faktiske virkninger av økonomisk politikk.
- Introduksjon til makroøkonomi
- Nasjonalregnskap og økonomiske indikatorer
- Befolkningsutvikling og nasjoners velstand
- Produktivitet, økonomisk vekst og ulikhet
- Arbeidsmarkedet: institusjoner og arbeidsledighet
- Penger, kreditt og valuta
- Konjunkturer
- Aktivabobler og finanskriser
- Inflasjon, forventet inflasjon og produksjonsgap
- Penge- og finanspolitikk
Kurset gjennomføres med 39 timer forelesninger og 6 timer oppgavegjennomgang i plenum.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Dette kurset krever forkunnskaper i matematikk (MET 2910), statistikk (MET 2920), og mikroøkonomi (SØK 3520).
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: SØK35251 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 128 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 24 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.