ORG 3410 Stress, motivasjon og selvledelse
ORG 3410 Stress, motivasjon og selvledelse
Kandidaten skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap om sentrale arbeidsmiljømessige forhold, og betydningen av motivasjon i en arbeidsmiljøkontekst. Den skandinaviske arbeidsmiljøtradisjon, og
den historiske kontekst som går helt tilbake til Hawthorne-studiene på 1920-tallet blir belyst. Disse trendene bidro til utvikling av de psykologiske jobbkrav og økt vektlegging av demokrati på arbeidsplassen. Videre bør kandidaten ha nyansert viten om betydningen av autonomi og medbestemmelse, samt andre forhold som bidrar til bærekraftige arbeidsplasser som ivaretar både velvære og helse. Viktige organisasjonsmessige mål som nærvær, prestasjoner og hjelpeatferd ivaretas.
Motivasjon utgjør et sentralt punkt innen arbeidsmiljø, og er sentralt i forhold til organisasjoners effektivitet og produktivitet. Studenten skal ha bred kunnskap rundt effekten av ulike typer motivasjon, forbindelsen mellom motivasjon og jobbengasjement, og forhold som trigger og hemmer motivasjon på en arbeidsplass. Kandidaten bør ha god kjennskap til at motivasjon er et sentralt i forhold til empowerment (myndiggjøring) av medarbeidere, og sannsynligheten for at effektiv selvledelse kan implementeres. Faktorer som fasiliterer selvledelse bør studenten kjenne til, ikke minst betydningen av autonomi på arbeidsplassen.
Stress er også en viktig del av det moderne arbeidsliv. Kandidaten bør kjenne til ulike former for stress, herunder utbrenthet (burnout), ha en nyansert forståelse av forholdet mellom stress og mestringskontroll, og forhold som utløser sykdomsfremmende stress. Kandidaten bør også ha kjennskap til empiri rundt tiltak som kan motvirke stress.
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg kunnskaper om:
- Ulike typer motivasjon, herunder jobbengasjement
- Ulike typer stress, herunder utbrenthet
- Selvledelse, autonomi og empowerment
- Hvordan arbeidsmiljø påvirker motivasjon, stress og selvledelse
Etter endt kurs skal studentene ha ferdigheter i å:
- Optimalisere arbeidsmiljøet med tanke på å redusere stress og legge til rette for optimal motivasjon og selvledelse
- Sette sammen en elementene i en organisasjonsanalyse (arbeidsmiljøundersøkelse)
- Lede seg selv.
Studentene skal utvikle sin evne til å reflektere rundt arbeidsmiljømessige forhold, og hvordan disse forholdene er forbundet. Kunnskap om disse forbindelsene vil møtes med respekt og ydmykhet. Denne kunnskapen vil kunne styrke grunnlaget for å opptre som en moderne, personalorientert leder.
- Forskningsbasert kunnskap om sentrale arbeidsmiljømessige forhold
- Betydningen av motivasjon i en arbeidsmiljøkontekst
- Den skandinaviske arbeidsmiljøtradisjon, og den historiske kontekst med Hawthornestudiene, psykologiske jobbkrav og demokrati på arbeidsplassen
- Betydningen av autonomi og medbestemmelse
- Ivaretakelse av viktige organisasjonsmessige mål som nærvær, prestasjoner og hjelpeatferd
- Effekten av ulike typer motivasjon, forbindelsen mellom motivasjon og jobbengasjement, og forhold som trigger og hemmer motivasjon på en arbeidsplass
- Betydningen av empowerment og selvledelse.
- Betydningen av ulike typer stress, herunder utbrenthet (burnout)
- Tiltak som kan motvirke stress
- Hvordan ivareta eller styrke arbeidstakere sin helse og velvære
- Forhold som bidrar til den fullt forsvarlige arbeidsplass
Kurset vil bestå av en kombinasjon av forelesninger og aktiv læring gjennom gruppediskusjoner, oppgaveløsing og aktuelle problemstillinger fra arbeidslivet. Det vil også legges vekt på egen refleksjon rundt stoffet.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Kommentar: 4 timers skoleeksamen Eksamenskode: ORG 34101 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | Variert klasseromsundervisning med kombinasjon av forelesning, gruppeaktivitet, oppgaveløsning og eventuelle andre pedagogiske klasseromsaktiviteter. |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) | Eksamensforberedende undervisning |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 154 Time(r) | Egen forberedelse til forelesninger og eksamen |
Eksamen | 4 Time(r) | Skriftlig skoleeksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.