NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse

Kursansvarlig
Arne Osvik

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester


Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse er ett av flere selvstendige kurs innenfor BIs etter-og videreutdanning i varehandel og service.

De fleste delbransjer innen detaljhandelen er avhengig av dyktige og motiverte medarbeidere som kan gi kundene god rådgivning og service i butikk. I en tid hvor fysiske butikker også konkurrerer med nettbutikker er det viktigere enn noen sinne at butikkselgerne er dyktige på å gjennomføre salget.

Det er butikksjefen som har hovedansvaret for at salgsfunksjonen i en butikk. I større butikker og varehus vil det være avdelingsledere og mellomledere som kan utøve deler av denne funksjonen, men butikksjefen er likevel den mest sentrale kulturbæreren i en detaljhandelsvirksomhet. Forståelsen av betydningen av denne rollen som kulturbærer er underutviklet i de fleste butikk- og servicekjeder.

Læringsmål
Målet med kurset er å få salgsansvarlige i en butikk kunnskapsmessig og praktisk være i stand til å planlegge og iverksette en prosess som gir større motivasjon hos de butikkansatte og skaper et mer prestasjons- og teamorientert salgsmiljø. Dette skal i neste hånd føre til økte salgsresultater og mer fornøyde kunder.

Kunnskapsmål
  • Få forståelse for ulike typer personlig salg og service, derunder forbrukervarer og bedriftsvarer, dagligvare- og faghandel og tradisjonell fysisk butikk kontra e-handel og multikanal tilnærming til markedet.
  • Kjenne til modeller for læring som i best mulig grad skal sikre varige resultater basert på koordinert innsats i kjeden.
  • Kjenne til forskning på salg i butikk og modeller for kunde- og salgsorientering og betydningen av ”empowerment” (bemyndigelse) for en servicemedarbeider.
  • Kunne redegjøre for ulike kulturbegreper som er relevante i varehandelen, som kjedekultur, butikkultur, prestasjonskultur og salgskultur.
  • Kjenne til begrepet ”salgscoaching” hvor butikksjef / salgsleder benytter coaching-prinsipper på å følge opp sine salgsmedarbeidere og samtidig er dyktig til å stille krav til medarbeiderne.
  • Deltakerne skal være fortrolig med ulike arenaer for å utøve salgscoaching og kjenne til ulike verktøyer for hver av disse arenaene.
  • Kjenne til viktige måleparametere og nøkkeltall for prestasjonsmål samt forstå for hva som ligger i begrepet benchmarking.
  • Forståelse av ulike former for innovasjon og butikkutvikling.

Ferdighetsmål

Kunne ta i bruk ulike coaching-verktøy med sikte på å skape en innovativ og prestasjonsorientert salgskultur.

Gjennom case-oppgaver og rollespill få øvelse i salgstrening - og derved senke terskelen for å iverksette treningsaktiviteter hos medarbeiderne.

Kunne ta i bruk ledelsesverktøy og sjekklister både i gjennomgripende (radikal) og trinnvis (inkrementell) fornyelse av butikk-, prestasjons- og salgskulturen.

Holdningsmål
  • Bli bevisstgjort den skvis ledere i detaljhandelen ofte befinner seg i – det være seg butikksjefer i klemme mellom daglige driftsoppgaver, kjederelaterte oppgaver og oppfølging av egne medarbeidere – eller regionsjefer som både skal stille krav på vegne av kjedekontoret og samtidig være en hjelper og samarbeidspartner for butikker og varehus.
  • Utvikle et positivt syn på medarbeiderne som ressurser.
  • Utvikle et positivt syn på at innovasjonsprosesser er noe ledelsen og medarbeiderne i organisasjonen gjennomfører i fellesskap.
  • At butikkledere reflektere over mulige dilemmaer mellom å vektlegge etiske aspekter i forhold til kunden i salgssituasjon og samtidig stille ambisiøse resultatkrav til salgsmedarbeiderne.

Forkunnskaper
Deltakerne bør ha praktisk erfaring fra salg eller service og i tillegg noe ledererfaring.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Berg, Petter A. 2009. Salgsledelse : om coaching av selgere. 2. utg. Cappelen akademiske. 292 sider
Vik, Sigurd. 2007. Prestasjonskultur og prestasjonsledelse. Universitetsforlaget. 298 sider


Artikkelsamling:
Artikkelsamling, 139 sider

Annet:
Kurskompendium m/ øvingsoppgaver: Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse. 2009. BI Varehandel. 135 sider


Anbefalt litteratur
Bøker:
Hammond, Richard. 2011. Smart retail : practical winning ideas and strategies from the most successful retailers in the world. 3rd ed. Prentice Hall
Johansen, Jon Ivar & Frode Engh. 2006. NoXcuse : ta kontroll - eller bli kontrollert. Hegnar Media
Rackham, Neil. 1988. De store ordrene : målrettet salg av kapitalvarer. Norsk management forlag


Emneoversikt
  • Hva er spesielt med salg og salgsledelse i detaljhandel sammenlignet med andre selgerintensive bransjer?
  • Utviklingen innen salg til bedriftskunder (B2B) og salg til forbruker (B2C) og påvirkningen av IT og internett på kjøpsatferd og salgsplanlegging i butikk.
  • Butikkleders dilemma – i klemme mellom å lede de ansatte, delta i salg og kundeservice og håndtere den løpende butikkdriften.
  • Betydningen av gode medarbeidere som fronter butikken overfor kundene.
  • Strategisk plattform for butikken: Kjedestrategi, servicestrategi og lokal konkurransekraft.
  • Ulike utfordringer for erfarne og for nye butikksjefer. Lederrollen. Butikksjefen som coach.
  • Hvordan rekruttere ”de riktige medarbeiderne”? Samspill med kjedeledelsen.
  • Kultur i kjeden og på butikknivå. Potensiale for hente ut større gevinster ved samarbeid. Prestasjonskultur.
  • Større kulturendringer – intern markedsføring og organisasjonsutvikling.
  • Den kontinuerlige oppfølgingen av salgsmedarbeiderne: De seks arenaene for salgscoachen: 1. Hyppige samtaler med salgsmedarbeiderne. 2.Læring. 3.Trening/praktisering. 4.Problemløsning. 5.Sette mål. 6.Planlegging.
  • Verdier og etiske holdninger.
  • Kundepleie, Customer Relationship Management (CRM).
  • Måling av prestasjoner og evaluering av tiltak.
  • Smart retail: Involvering av salgsmedarbeiderne i en kontinuerlig og kreativ forbedringsprosess.


Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over 45 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift. Det må regnes med ca 200 timer egen ressursinnsats fra studentene.

Ressursbruk:
Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver 36 timer
Gjennomgang og tilbakemeldinger på hjemmeoppgaver 9 timer
Totalt 45 timer

Gjennomføringsform:
Undervisningen gjennomføres gjennom samlinger i regi av BI bedrift. Det vanligste er å strekke kurset over ett semester, med undervisning 4 timer en ettermiddag i uken i 11 uker - eller 6 hele dager ca annen hver uke.
Kurset kan også gjennomføres modulbasert, for eks. med tre samlinger over to dager.


Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer - og en skriftlig individuell tre timers eksamen

Eksamenskode(r)
NVH 38031 - Prosjektoppgave; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3803, 7,5 studiepoeng.
NVH 38032 -Tre timers skriftlig eksamen; teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3803, 7,5 studiepoeng.


Hjelpemidler til eksamen
NVH 38032: Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen.

Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av eksamen.

Tilleggsinformasjon
Fullført og bestått NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse kan godkjennes inn i en Bachelor of Management grad ved Handelshøyskolen BI.