NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse Kursansvarlig Arne Osvik Institutt Institutt for markedsføring Semester Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse er ett av flere selvstendige kurs innenfor BIs etter-og videreutdanning i varehandel og service. De fleste delbransjer innen detaljhandelen er avhengig av dyktige og motiverte medarbeidere som kan gi kundene god rådgivning og service i butikk. I en tid hvor fysiske butikker også konkurrerer med nettbutikker er det viktigere enn noen sinne at butikkselgerne er dyktige på å gjennomføre salget. Det er butikksjefen som har hovedansvaret for at salgsfunksjonen i en butikk. I større butikker og varehus vil det være avdelingsledere og mellomledere som kan utøve deler av denne funksjonen, men butikksjefen er likevel den mest sentrale kulturbæreren i en detaljhandelsvirksomhet. Forståelsen av betydningen av denne rollen som kulturbærer er underutviklet i de fleste butikk- og servicekjeder. Læringsmål Målet med kurset er å få salgsansvarlige i en butikk kunnskapsmessig og praktisk være i stand til å planlegge og iverksette en prosess som gir større motivasjon hos de butikkansatte og skaper et mer prestasjons- og teamorientert salgsmiljø. Dette skal i neste hånd føre til økte salgsresultater og mer fornøyde kunder. Kunnskapsmål
Ferdighetsmål Kunne ta i bruk ulike coaching-verktøy med sikte på å skape en innovativ og prestasjonsorientert salgskultur. Gjennom case-oppgaver og rollespill få øvelse i salgstrening - og derved senke terskelen for å iverksette treningsaktiviteter hos medarbeiderne. Kunne ta i bruk ledelsesverktøy og sjekklister både i gjennomgripende (radikal) og trinnvis (inkrementell) fornyelse av butikk-, prestasjons- og salgskulturen. Holdningsmål
Forkunnskaper Deltakerne bør ha praktisk erfaring fra salg eller service og i tillegg noe ledererfaring. Obligatorisk litteratur Bøker: Berg, Petter A. 2009. Salgsledelse : om coaching av selgere. 2. utg. Cappelen akademiske. 292 sider Vik, Sigurd. 2007. Prestasjonskultur og prestasjonsledelse. Universitetsforlaget. 298 sider Artikkelsamling: Artikkelsamling, 139 sider Annet: Kurskompendium m/ øvingsoppgaver: Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse. 2009. BI Varehandel. 135 sider Anbefalt litteratur Bøker: Hammond, Richard. 2011. Smart retail : practical winning ideas and strategies from the most successful retailers in the world. 3rd ed. Prentice Hall Johansen, Jon Ivar & Frode Engh. 2006. NoXcuse : ta kontroll - eller bli kontrollert. Hegnar Media Rackham, Neil. 1988. De store ordrene : målrettet salg av kapitalvarer. Norsk management forlag Emneoversikt
Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres over 45 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift. Det må regnes med ca 200 timer egen ressursinnsats fra studentene. Ressursbruk: Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver 36 timer Gjennomgang og tilbakemeldinger på hjemmeoppgaver 9 timer Totalt 45 timer Gjennomføringsform: Undervisningen gjennomføres gjennom samlinger i regi av BI bedrift. Det vanligste er å strekke kurset over ett semester, med undervisning 4 timer en ettermiddag i uken i 11 uker - eller 6 hele dager ca annen hver uke. Kurset kan også gjennomføres modulbasert, for eks. med tre samlinger over to dager. Eksamen Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer - og en skriftlig individuell tre timers eksamen Eksamenskode(r) NVH 38031 - Prosjektoppgave; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3803, 7,5 studiepoeng. NVH 38032 -Tre timers skriftlig eksamen; teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset NVH 3803, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen NVH 38032: Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen ved neste ordinære gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon Fullført og bestått NVH 3803 Prestasjonsorientert salgs- og serviceledelse kan godkjennes inn i en Bachelor of Management grad ved Handelshøyskolen BI. |
© Copyright Handelshøyskolen BI