MRK 9620 Kultur og medieanalyse - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MRK 9620 Kultur og medieanalyse - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Berit von der Lippe, Gerhard E Schjelderup

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Høst

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Mål
    Målet med kurset er å gi studenten forståelse av de ulike retoriske virkemidler mediene gjør bruk av for å nå oss - som lesere, seere og kunde. Fokus vil med andre ord være på både ord og bilder, altså den visuelle kulturen vi i økende grad omgis a via mediene. Retorikken vil inngå som en vesentlig del av det teoretiske grunnlaget i faget, men også andre kulturteoretiske perspektiver, hentet først og fremst fra det man kaller "cultural studies" vil inngå. Søkelys blir rettet hen mot samspillet mellom det vi ser og hører i dagens kommersielle medieverden og kulturen/samfunnet denne er en del av og bør ses i lys av (sosiokulturelle konteksten). Særlig vekt vil legges på medienes konstruksjoner av identiteter: individuelle, subkulturelle, kollektive, kjønnede, religiøse og etniske.

    Å forstå eller lese kulturen vi alle er en del av bidrar til å utvide både egen kulturforståelse, samt å gi studentene en bredere forståelse av den kulturelle konteksten de vil arbeide innenfor.

    Forkunnskaper
    Kurset bygger på kursene Medier og kommunikasjon, Markedskommunikasjon og Påvirkning og overtalelsesteori.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Oslo : Spartacus

    Annet:
    Berit von der Lippe. 2007. Kompendium i MRK 9620 Kultur og mediaanalyse. Oslo: Handelshøyskolen BI.
    Kompendiet har følgende innhold:
    - Berit von der Lippe. 2006. Images of Victory: Images of Masculinity. Nordicom Review. 27 (1). pp. 63-79.
    - Gallagher, V; Zagacki, K.S.. 2005. Visibility and rhetoric: The power of visual Images in Norman Rockwell's Depictions of Civil RIghts. Quarterly journal of speech. 91, nr 2. Routledge. 175-200.
    - Jørgensen, Marianne Winther og Louise Phillips. 1999. Diskursanalyse som teori og metode. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag : Samfundslitteratur. Kapittel 3, Kritisk diskursanalyse (ss.72-104).
    - Neumann, Iver B. 2001. Mening, materialitet, makt : en innføring i diskursanalyse. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 5: Utgangspunkter-tekst, hendelse, gjenstand, subjektposisjon, institusjon (ss.100-133).
    (Det kan komme ytterligere artikler i tillegg).



    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Jensen, Jens F., Tove Arendt Rasmussen & Jørgen Stigel, red. 1993. Reklame - kultur. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag

    Emneoversikt
    · Retorikk
    · Diskursanalyse
    · Kulturproduksjon, nyheter, reklame og propaganda
    · Reklame og politisk markedsføring
    · Kjønn og identitetsproblematikk i massemedier

    Dataverktøy
    Dataverktøy benyttes ikke i dette kurset.

    Gjennomføring
    Undervisningen gjennomføres med 36 kurstimer og består av en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid. Tidlig i forelesningsrekken vil det deles ut en prosjektoppgave som det skal arbeides med gjennom semesteret. Prosjektoppgaven vil inneholde oppgaver om konkrete kultur og mediefenomener som det både vil bli forelest over, og som skal danne grunnlag for diskusjon i plenum. Det forutsettes at studentene er godt forberedt til kurstimene og det legges stor vekt på aktiv deltakelse. Prosjektoppgaven skal ikke leveres inn for sensur, men ved aktiv jobbing med denne, vil man ha et godt grunnlag for den avsluttende fagoppgaven.


    Eksamen
    Eksamensoppgaven går over en uke. Fagoppgaven skrives individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.

    Eksamenskode(r)
    MRK 96201 - Fagoppgave, teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset MRK 9620 Kultur og medieanalyse, 6 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

    Tilleggsinformasjon