MRK 3690 Bacheloroppgave i markedskommunikasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MRK 3690 Bacheloroppgave i markedskommunikasjon


Kursansvarlig
Elisabeth Falck

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Bacheloroppgaven inngår som en obligatorisk del av studiet Bachelor i markedskommunikasjon. Oppgaven skrives i gruppe på fra en til tre studenter, som samarbeider om oppgaven.

Læringsmål
Det overordnede målet for bacheloroppgaven i markedskommunikasjon er at studentene skal få dokumentert sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger knyttet til å arbeide med en markedskommunikasjonskampanje. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvordan man planlegger og utvikler hele kampanjer, totale markedskommunikasjonskampanjer. For Bacheloroppgaven skal studentene velge et enkeltemne for fordypning, disse emnene kan for eksempel være målgruppekartlegging, budskapsananlyse, mediestrategi for å nevne noen."

Kunnskapsmål:
Det forventes at studentene kan gjøre rede for både begreper og sammenhenger, samt teorier og modeller som er sentrale innen markedskommunikasjon. Studenten skal vise til at denne kunnskapen blir anvendt i bacheloroppgaven.

Arbeidet med bacheloroppgaven skal gi studentene trening i å planlegge og gjennomføre et selvstendig utredningsoppdrag innen et bestemt tidsrom. Resultatet skal leveres i form av en bacheloroppgave som skal oppfylle vitenskapelige krav til form og innhold. Studentene skal bygge Bacheloroppgaven på kunnskapen fra kurset Kampanjeutvikling. Hensikten er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og holdninger til utvikling av integrerte kommunikasjonskampanjer. Derved utvikle de kunnskaper som er nødvendig for å sikre kvaliteten i utredningsarbeid og konsulentoppdrag inne faget kommunikasjon.

Ferdighetsmål:
Det forventes at studentene, foruten å kunne redegjøre for begreper og teorier, også skal vise at de kan anvende den kunnskapen de tilegnet seg i kurset Kampanjeutvikling. En vesentlig del av arbeidet med Bacheloroppgaven er å vise til ferdigheter som samarbeid med andre og kommunikasjon med andre grupper enn studenter.

Holdningsmål:
Gjennom besvarelsen skal studentene vise til refleksjon og etisk bevissthet. Studenten skal kunne drøfte perspektiver innen faget markedskommunikasjon, samt belyse alternative synsvinkler.

Forkunnskaper
Studentene må ha inngående kunnskaper innen sitt spesialiseringsområde markedskommunikasjon. De må også ha grunnleggende kunnskaper i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, samt gjennomgått opplæring i dataprogrammet JMP.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Saunders, Mark N.K., Philip Lewis, Adrian Thornhill. 2012. Research methods for business students. 6th ed. Pearson

Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Studentene er selv ansvarlig for å finne emne eller problemområde som er egnet for deres bacheloroppgave. Men som påpekt under punktet om læringsmål, skal bacheloroppgavens tema naturlig høre inn under problemstillinger knyttet til utvikling av markedskommunikasjonskampaner i bred forstand.

Dataverktøy
Det vil bli tilbudt opplæring i litteratursøk på biblioteket.

Læreprosess og tidsbruk
Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning.

Studentene skal fylle ut et registreringsskjema hvor det valgte tema oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Kurset gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning. Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.

Undervisningen omfatter 4 seminarer. Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller levere inn materiale på forhånd.
Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring.Dette gjelder den studenten som ikke har deltatt på seminarene, ikke nødvedigvis hele gruppen.

Det tilbys inntil 3 timer individuell veiledning for hver studentgruppe.

Anbefalt tidsbruk for studentene:

Aktivitet
Tidsbruk
Deltakelse i introduksjonsforelesning (alle)
2
Deltakelse i bibliotekets informasjon (alle)
2
Forberedelse til seminarer
40
Deltakelse i seminarer, 4 x 2 timer (4-5 oppgaver)
8
Delta på søkeverksted i biblioteket
4
Arbeid med oppgaven
341
Individuell veiledning
3
Totalt anbefalt tidsbruk
400


Oppgaven vil bli bedømt med vekt på følgende kritérier i uprioritert rekkefølge:
  • Problemdefinisjon og problemforståelse
  • Faglig integrasjon
  • Struktur og disposisjon
  • Teorivalg og teorianvendelse
  • Metodevalg og metodeanvendelse
  • Presentasjon, tolkning og diskusjon av data
  • Presentere resultater
  • Originalitet, kreativitet og selvstendighet i forslag til tiltak
  • Bruk av kilder og referanser


Eksamen
Kurset avsluttes med innlevering av en Bacheloroppgave. Evaluering av bacheloroppgaven teller 100 %. Oppgaven kan besvares individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Det anbefales at oppgaven løses i grupper.

Eksamenskode(r)
MRK 36901 Bacheloroppgave i markedskommunikasjon, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 3690, 15 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.

Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon