MRK 3481 Forbrukerpsykologi
MRK 3481 Forbrukerpsykologi
Kunnskap om forbrukerpsykologi er avgjørende for at bedrifter, offentlige institusjon og ideelle organisasjoner skal lykkes med sin markedsføring og dermed nå sine strategiske mål. Kurset gir deg en grunnleggende innføring i faget forbrukerpsykologi, der det legges vekt på faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsføreren kan dra nytte av disse. Tema som bærekraftig forbruk, teknologi, sosialpsykologi og atferdsøkonomi er sentralt. I tillegg har kurset til hensikt å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester og hvilken beslutningsprosess som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste. En sentral del av kurset handler om hvordan du kan anvende forbrukerdata for økt kundeinnsikt i markedsføring. Det legges også vekt på at du skal ha et kritisk blikk til hvordan kunnskap om forbrukerpsykologi anvendes i praksis.
Etter fullført kurs skal studentene:
- ha innsikt i hvordan forbrukerinformasjon kan anvendes i markedsføring
-
ha bred kunnskap om hvilke faktorer som påvirker en forbrukers atferd
-
ha kjennskap til bærekraftig forbruk
-
ha kjennskap til hvordan teknologi brukes og påvirker forbrukerens atferd
Etter fullført kurs skal studentene:
- kunne anvende forbrukerinnsikt til å påvirke forbrukerens atferd
- kunne vurdere og anvende relevant data til å utarbeide tiltak for å påvirke forbrukernes atferd
Etter fullført kurs skal studentene evne å:
- reflektere og foreslå tiltak for mer bærekraftig forbruk
- forstå samspillet mellom forbrukerrettet markedsføring og samfunnet som helhet
- reflektere over ulike etiske dilemma knyttet til hvordan forbrukerpsykologi kan brukes til å påvirke forbrukernes beslutninger
- Hva er forbrukerpsykologi?
- Segmentering og målgrupper
- Forbrukerens beslutningstaking
- Vanebaserte valg og nudging
- Motivasjon
- Følelser og rasjonalitet
- Teknologi og forbrukeratferd
- Bærekraftig forbruk
- Personlighet og innflytelse på atferd
- Persepsjon og sensorisk markedsføring (art. om sansing?)
- Forbrukerlæring
- Forme og endre forbrukernes holdninger
- Sosial klasse, kultur og referansegrupper
- Negativ forbrukeratferd og etikk
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, webinarer og aktiviteter i læringsplattformen. Gjennom kurset vil studentene øve seg på å anvende teorier innen forbrukerpsykologi knyttet til praktiske case.
Det vil i tillegg bli tilgjengeliggjort materiale som hjelper studentene mot eksamen. Ressursen vil inneholde podcast, eksamensoppgaver, tester, cases, videoer, m.m.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Ingen.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 3 | 2 | Tre arbeidskrav. To av tre må være godkjent for å få lov til å gå opp til eksamen. • 1) Case-aktivitet • 2) MC-test • 3) MC-test |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK 34811 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 34 Time(r) | Deltakelse i undervisning, gruppearbeid og veiledning |
Webinar | 2 Time(r) | Webinarer - 2 ganger á 1 time, med Nasjonalt kursansvarlig |
Digitale læringsressurser
| 10 Time(r) | Jobbe med arbeidskrav + forberedelser |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 154 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Tre-timers, individuell, skoleeksamen.