MRK 3464 Branding
MRK 3464 Branding
MARKEDSFØRING
I starten av kurset vil studentene få en introduksjon til markedsføring. Innføringen skal gi studentene et godt utgangspunkt for markedsføringsfagene de tilbys første og andre semester.
Pensum, som er kapittel 1 i boken om markedsføringsledelse av Philip Kotler og Kevin L. Keller, gir en meget god og kortfattet oversikt over hovedtema i et stort fagområde som markedsføring.
Tema for innføring i markedsføring:
- Hva er markedsføring?
- Hva er det som markedsføres?
- Hvem markedsfører?
- Marked; de fem grunnleggende markedene
- De viktigste kundemarkedene
- Kjernebegrep innen markedsføring
- Markedsføring i praksis
- Helhetlig markedsføring
- Oppgaver innen markedsføringsledelse
BRANDING
Resten av kurset blir forbeholdt bygging av merkevarer.
Branding eller merkevareutvikling er et fagområde som angår nær sagt alle som jobber i privat og offentlig sektor. Merkevareutvikling handler mye om forståelse av posisjonering og verdiskapning for kunder, med den hensikt å bli en foretrukket leverandør av en vare eller tjeneste. Ettersom stadig flere sektorer innen økonomien blir konkurranseutsatt, innebærer dette at kunder vil ha valg mellom alternative leverandører. I denne situasjonen kan man si at folk flest oppfører seg som kunder som velger mellom ulike merker for tilfredsstillelse av behov.
Dette er et grunnleggende kurs i merkevareutvikling. Det har et vidt fokus, og legger vekt på at det å utvikle merkevarer handler om mer enn å skape reklame. En merkevare skapes av en hel organisasjon, og posisjoneres overfor en målgruppe. Forståelsesrammen som legges til grunn i dette kurset er at en merkevare eksisterer i kundens hode, som en mental representasjon eller posisjon av en foretrukket leverandør. I så måte har dette kurset et sterkt fokus på kunden, og legger verdiskapning for kunden til grunn for strategier i merkevareutviklingen.
Studentene skal
- Kunne beskrive og forstå hvorfor merker eksisterer i markeder, og hvilken verdi og nytte de gir til kunder og merkevareeiere.
- Kunne beskrive, forstå og identifisere sentrale komponenter i en merkevare, herunder merkekjennskap og ulike typer merkekunnskap, og hvordan disse komponenter dannes i markedsaktørenes hukommelse.
- Kjenne til, kunne beskrive og forstå de viktigste teorier og prinsipper for utvikling av merkevareposisjoner på produkt og bedriftsnivå.
- Kjenne til, kunne beskrive og diskutere ulike strategier for merkevarevekst, herunder merkeutvidelser, hierarki og porteføljevalg, merkeelementer, merkesamarbeid, og merkekommunikasjon.
- Kunne reflektere over hva den pågående digitalisering (big data, viralitet, sosiale medier) kan bety for merkevarebygging?
Studentene skal
- Analysere merkets posisjon for å avdekke gap mellom merkets reelle og ønskede posisjon.
- Anbefale merkevarestrategier for å skape vekst for merkevaren; som merkeutvidelser, merkearkitektur, merkesamarbeid, merkeelementer og kommunikasjon.
- Kunne anvende kunnskaper og teori om merkevareutvikling på tvers av kontekster: varer, tjenester, offentlig og privat virksomhet, produkt og bedriftsnivå.
Sterke merkevarer har sentrale roller i mange markeder. Studentene skal ha opparbeidet seg en forståelse for at merkevarer må bygges på en bærekraftig måte og at virksomheter som tar samfunnsansvar på alvor skaper merverdi for virksomheten. Ledere av merkevarer har et ekstra ansvar for å bidra til å nå FNs bærekraftsmål, blant annet ved å stimulere til en bærekraftig produksjon gjennom hele verdikjeden.
- Introduksjon til branding som fag og beslutningsområde
- Merkekjennskap og merkekunnskap
- Merkeverdikjeden, merkevarepyramiden
- Merkeelementer
- Merkeutvidelser, arkitektur og porteføljestyring
- Merkekommunikasjon - målsetninger og planlegging
- Merkesamarbeid
- Hvordan merkevaren skapes av hele organisasjonen
- Merkevarer i den digitale tidsalderen
Læringsmålene skal nås gjennom en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper med oppgaver som inngår som arbeidskrav, og selvstudium. De innleverte gruppeoppgavene skal danne utgangspunkt for diskusjoner i klassen.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen spesielle forkunnskapskrav.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 3 | 2 | Totalt tre arbeidskrav. Første arbeidskrav er en individuell kunnskapstest. I tillegg vil to cases deles ut i løpet av semesteret (tidspunkt angitt på kursets side på itslearning). Disse skal løses i grupper av minimum to, maksimum tre studenter og innleveres etter nærmere angitte datoer. Det blir gitt tilbakemelding i klassen på arbeidskrav 2 og 3. Individuell innlevering vil kun unntaksvis kunne godkjennes etter søknad til kursansvarlig. To arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til avsluttende eksamen. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MRK 34641 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | |
Webinar | 4 Time(r) | Diskusjoner og tilbakemelding på arbeidskrav 2 og 3 i to nasjonale webinarer. |
Forberedelse til undervisning | 43 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 55 Time(r) | Arbeid med arbeidskrav |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 55 Time(r) | Lese litteratur og eksamensforberedelser |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
32 timer; branding