MRK 3433 Markedskommunikasjon 3.0
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
MRK 3433 Markedskommunikasjon 3.0
Kursansvarlig
Cecilie Staude, Morten William Knudsen
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kommunikasjon er hjertet i de fleste organisasjoner. Med et medialandskap i endring står virksomheter overfor nye utfordringer når det gjelder å nå frem til og bygge relasjoner til sine målgrupper. Den tradisjonelle måten å tenke markedskommunikasjon på utfordres nå av nye kanaler som gir flere mennesker bedre muligheter for å delta og ytre seg. Derfor er det viktigere enn noen gang at den som planlegger dagens og fremtidens markedskommunikasjon har en helhetlig forståelse av kommunikasjonen som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjonsaktivitetene.
Læringsmål
Studentene skal tilegne seg forståelse for at i et nytt medialandskap blir det viktigere å jobbe inn mot et helhetssyn på virksomhetens markedskommunikasjon. Det handler om integrering og parallellitet som sikrer et godt samspill mellom markeds- og kommunikasjons-aktivitetene. Det være seg den organisasjonsdrevne merkevare- og omdømmebyggingen, de betalte markedsaktivitetene så vel som de ubetalte der brukerne i økende grad blir premissgiver for innholdet.
Kunnskapsmål
- Etablere kunnskap om at et fragmentert medialandskap stiller nye krav til en virksomhets kommunikasjonsprosesser
- Forstå samspillet mellom digitale/sosiale og tradisjonelle mediakanaler
- Kjenne til planleggingsprosessen for kommunikasjonskampanjer, herunder beskrive elementene i kommunikasjonsmiksen
- Kunne anvende relevant kommunikasjonsteori for å bidra til at virksomheten når sine kommunikasjonsmål
- Kunne redegjøre for de ulike mediakanalenes egenart og særtrekk
- Kunne bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av virksomhetens kommunikasjonsprosesser
Holdningsmål
Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer, vurdere konsekvenser og legge vekt på rederlighet og etiske forsvarlige valg i planleggingen og gjennomføringen av markedskommunikasjon.
Forkunnskaper
Det stilles ingen krav til forkunnskaper.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fill, Chris. 2011. Essentials of marketing communication. Prentice Hall
Artikkelsamling:
Cecilie Staude. Artikkelsamling til MRK 3433 Markedskommunikasjon 3.0. (Oversikt over artikler som inngår i artikkelsamlingen vil bli publisert på Its learning)
Anbefalt litteratur
Bøker:
Barker, Melissa S. [et al.]. 2013. Social media marketing : a strategic approach. South-Western / Cengage Learning
Emneoversikt
- Endringer i mediavaner, betydningen av big data
- Kartlegge og forstå virksomhetens interessenter
- Kommunikasjonsstrategi, budskapsutvikling og planlegging
- Markedskommunikatørens tradisjonelle verktøykasse
- Mediakanaler, særtrekk og egenskaper
- Effektmåling
Dataverktøy
Kurset vil forutsette bruk av undervisningsverktøy ”It`s learning” og Internett generelt.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, gruppearbeid, case-/og oppgaveløsning. Kursets Facebookside vil bli brukt som pedagogisk læringsarena gjennom hele semesteret.
Tidbruk fordeler seg som følger:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisning | 40 |
Forberedelser til forelesning / lese litteratur | 100 |
Caseoppgaver / studentengasjement på Facebook | 60 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Fire (4) timers individuell skriftlig eksamen teller 100% av karakteren.
Eksamenskode(r)
MRK 34331 – Skriftlig eksamen teller 100 % i kurset MRK 3433, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjon avholdes hvert semester.
Tilleggsinformasjon