MRK 2701 Medierelasjoner - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MRK 2701 Medierelasjoner - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Cecilie Staude

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Vår

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Mål
    Kurset er et grunnleggende innføringskurs i medierelasjoner, med særlig relevans til journalistisk innføring og praktisk medidhåndtering. Gjennom kunnskap om nyhetsjournalistikkens ABC, skal kurset utvikle studentenes evne til å forstå viktigheten av gode medierelasjoner, ulike mediers arbeidsmetodikk og nyhetsvurdering, samt medienes muligheter og begrensninger. Kurset legger stor vekt at studentene blir i stand til å bruke avis-, radio- og TV-intervjuet til å kommunisere sitt budskap.

    Forkunnskaper
    Ingen særskilte.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Harr, Erik. 2006. Medielobbyisme : kunsten at sætte en dagsorden. København : Børsen. 170 sider (Denne boka kan kun skaffes fra en Akademika bokhandel, eller på www.akademika.no)
    Kristensen, Aina L.L., Øystein Bonvik, Anders Cappelen. 2007. God PR : norsk markeds-PR i praksis. Oslo : Kommunikasjonsforaget


    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Apeland, Nils M. 2007. Det gode selskap : omdømmebygging i praksis. Høvik : Hippocampus
    Stewart, Sally. 2004. Media training 101 : a guide to meeting the press. Hoboken : Wiley
    Øystein Bonvik og Peggy Simic Brønn. 2010. Virksomhetens Stemme. 1. utg. Gyldendal Akademiske forlag


    Emneoversikt
    • Kommunikasjonsfunksjonen og viktigheten av gode medierelasjoner
    • Hvordan media jobber og hvordan nyhetsbildet blir til
    • Hva er en nyhet, og hvordan blir nyheter til?
    • Nyhetskriteriene og praktisk anvendelse av disse
    • Kommunikasjonskanaler og mediestrategier
    • Krisekommunikasjon
    • I medias søkelys - intervjusituasjonen
    • Hvordan du kan og bør håndtere henvendelser fra media

    Dataverktøy


    Gjennomføring
    Gjennomføres over 30 timer, fordelt på forelesning og medietrening med kamera. I tillegg kommer individuell veiledning i forbindelse med obligatoriske innleveringer.


    Eksamen
    Karakter i kurset baserer seg på prosjektoppgave som skrives individuelt eller i gruppe på 2 studenter.

    Eksamenskode(r)
    MRK 27011 - Prosjektoppgave teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 2701 Medierelasjoner, 6 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt.

    Kontinuasjon
    Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Deretter tilbys kontinuasjonseksamen hvert semester tom. våren 2013.


    Tilleggsinformasjon