MRK 2601 Reklameutforming - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MRK 2601 Reklameutforming - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Even Johan Lanseng

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Høst

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning


Mål
Kurset skal etablere en kritisk, men konstruktiv forståelsesramme som gjør studentene bedre egnet til å fatte beslutninger om reklamebransjens forslag til kreative løsninger.
Kurset skal bygge bro mellom nyere teori og hvordan praktikere tenker.

Forkunnskaper
Kurset representerer en perspektivutvidelse i forhold til pensum i kursene MRK 2780 Forbrukeradferd, MRK 2531 Markedskommunikasjon og MRK 2304 Merkevarebygging. Det forutsettes at studentene er fortrolige med empirisk responsforskning og de tradisjonelle affektive og kognitive teorier og modeller.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Selfors, Stein Erik ... [et al.]. 2004. Annonsen : en bok om reklamefaget og verdens mest benyttede reklameform. Oslo : Abstrakt forlag. 320 sider. Kapittel 7 utgår.

Artikkelsamling:
Stein Erik Selfors. 2008. Artikkelsamling: Reklameutforming. Oslo: Handelshøyskolen BI. 5 artikler.
1. Kover og Goldberg, “Creativity vs. effectiveness? An integrating classification for advertising.”, Journal of Advertising Research, 1995
2. Kover, “Why copywriters don´t like advertising research.” Journal of Advertising Reseearch, 1996
3. McCracken, “Advertising: Meaning or information?”, Advances in Consumer Research, 1986
4. Smith og Yang, “Toward a general theory in advertising.”, Marketing Theory, 2004
5. Phillips og McQuarrie, “Beyond visual metaphor.”, Marketing Theory, 2004


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
  • Reklamefagets historie
  • Teori og praksis
  • Påvirkning, kommunikasjon og kreativitet
  • Meningspåvirkning og kontekst
  • Semiotikk og reklamens retorikk
  • Kommunikasjonsformer, mediestrukturer og reklamesjangre
  • Printreklame
  • Lyd og film
  • Reklamefilm

Dataverktøy
Ingen

Gjennomføring
Kurset foreleses over 36 kurstimer.


Eksamen
Fire timers eksamen, med alle hjelpemidler tillatt. Oppgaven vil gå ut på å resonnere og ta selvstendig stilling til en konkret og aktuell problemstilling. Vi vil altså måle studentenes evne til å reflektere og bruke det de har lært.

Eksamenskode(r)
MRK 26011 Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 2601 Reklameutforming, 6 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™ er tillatt.
Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


Kontinuasjon
Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

Tilleggsinformasjon