MAN 5191 Managing Customer Experience

MAN 5191 Managing Customer Experience

Kurskode: 
MAN 5191
Institutt: 
Markedsføring
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Anders Gustafsson
Carlos Velasco
Kursnavn på engelsk: 
Managing Customer Experience
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive Master of Management
Semester: 
2022 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Master
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Ledelse av kundeopplevelser har lenge vært på agendaen i mange bedrifter, men hva er det, og hvordan det kan brukes for å styrke oppfatningen av merkevaren, kundetilfredshet og/eller inntjening? Kunder vil alltid ha opplevelser tilknyttet et «tilbud», noe annet er unngåelig. Målet med dette kurset er å fordype seg i kundeopplevelser som fagområde, og gi deg som deltaker verktøy for å skape og forstå kundeopplevelser.

Nesten alle kjøp og salg gjennomføres via møter med kunden på ulike kontaktflater (f.eks. fysiske, digitale eller via lyd). Tilsammen utgjør disse møtepunktene kundereisen, eller den prosessen som kunden opplever i møtet med bedriften. Det sentrale i disse møtene er samhandlingen mellom kunden, den ansatte, teknologien og ikke minst andre kunder. Det kundene opplever i disse møtene må ledes og ivaretas profesjonelt og med god kvalitet – derav ledelse av kundeopplevelser. Kundeopplevelser på sin side er et sammensatt fenomen som inkluderer kognitive, emosjonelle, atferdsmessige, sensoriske og sosiale dimensjoner (Lemon and Verhoef, 2016).

Målet med kurset er å gi deg et rammeverk for ledelse av både digitale og fysiske kundeopplevelser, og de ulike komponentene som inngår i disse (f.eks. kanaler, møtepunkt, kundereiser/og samhandling). Du vil lære å bruke etablerte verktøy for å måle kognitiv aktivitet, samt nyere verktøy som måler følelsesmessig respons (f.eks instrument som galvanisk måler reaksjoner i huden  og øye-bevegelser). Vi vil også fokusere på det sensoriske aspektet ved kundeopplevelser (duft, berøring og syn), samt ledelse av kundeopplevelser på tvers av kanaler.

Kunnskapsmål
  • Kritisk refleksjon av begrepet ledelse av kundeopplevelser
  • Analyse av det teoretiske grunnlaget for å forstå og evaluere kundeopplevelser.
  • Få en dypere forståelse for kunden og kundens opplevelser samt kundens smerte- og behag.
  • Utvikle en god forståelse for hvilken rolle følelser og multisensoriske sider ved varemerket og varemerkenes møtepunkt spiller i kundenes evaluering og valg av produkter.
  • Tilegne deg kunnskap om hvordan bedrifter styrke sine konkurransefortrinn gjennom ledelse av kundeopplevelser.
  • Kritisk analyse av viktige komponenter for å skape kundeopplevelser tilknyttet tjenester..
  • Forstå og evaluere det endrede landskapet for digitale møtepunkt og rollen digital teknologi spiller i en hybrid virkelighet (offline og online) av kundeopplevelser.
  • Kritisk tenkning rundt etiske implikasjoner ved ledelse av kundeopplevelser.
Ferdighetsmål
  • Kritisk refleksjon rundt kundeopplevelser
  • Forstå, kunne bruke og forklare vanlige teorier innenfor området kundeopplevelser
  • Kunne ta i bruk verktøy for utvikling av kunde-personas og kartlegging av kundereiser.
  • Dybdeforståelse av ulike metoder for å evaluere kundeopplevelser og hvorfor disse metodene er nyttige.
  • Lære hvordan man håndterer samspillet mellom de fysiske og digitale møtepunktene på tvers av kanaler.
  • Gjennomføre dybdeanalyser kundeopplevelser gjennom bruk av rammeverk, strategier og verktøy innen området.
  • Forstå sammenhengen mellom forskjellige møtepunkt og ulike kanaler i kundereisen.
  • Utvikling av opplevelser i en hybrid virkelighet
  • Kunne presentere ideer og løsninger for utfordringer relatert til kundeopplevelser, samt være i stand til å utvikle en plan for utvikling og forbedring.
Generell kompetanse
  • Lede kundeopplevelser (f.eks. gi et bilde av kundereisen, identifisere viktige KPI-er, utvikle nye løsninger) på tvers av flere flater og kanaler.
Kursets innhold

Modul 1 – grunnlag for styring/håndtering av kundeopplevelser

  1. Introduksjon til kundeopplevelser
  2. Møtepunkter og mål
  3. Kundereiser
  4. Opplevelsesrommet
  5. Design og innovasjon av opplevelser

Modul 2 – Måling av kundeopplevelser

  1. Måling og forståelse av kognitiv aktivitet
  2. Hva er følelser og hvordan kan de måles.
  3. Kognitive, sanselige og sosiale måleverktøy
  4. Verktøy for nevrovitenskap

Modul 3 – Digital kundeopplevelse

  1. Kundeopplevelse i en digital markedsførings-kontekst.
  2. Digital multisensorisk markedsføring
  3. Menneske - computer interaksjon og interaksjonsdesign
  4. Etikk

Modul 4 – Bruke kunnskapen

Prosjektoppgave

Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres over to fysiske kursmoduler og en online modul på læringsplattformen Insendi. Totalt er det 75 undervisningstimer over ett semester.

Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell

Studentene evalueres gjennom ett antall mindre prosjektoppgaver som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

Prosjektoppgavene inngår i gradens selvstendige arbeid, jf. Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 9 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra alle gjennomførte program.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Kvalifikasjoner

Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.

Forbehold 

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
60
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakter.
Eksamenskode: 
MAN 51911
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
40
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Kommentar: 
Hjemmeeksamen, teller 40% av totalkarakter.
Eksamenskode: 
MAN 51912
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
45 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
100 Time(r)
Digitale læringsressurser
30 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
100 Time(r)
Innlevering(er)
125 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.