MAN 5180 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
MAN 5180 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Kurskode | Semester |
---|---|
MAN 5181 | 2023 Høst |
MAN 5182 | 2024 Vår |
Kurset er rettet mot skole- og barnehageledere, og gir inngående kunnskap, ferdigheter og kompetanse på endringsledelse og utviklingsarbeid i skoler og barnehager. Kurset bygger videre på innføring i endringsledelse og utviklingsarbeid i andre kurs, og gir skole- og barnehageledere en bredere og mer nyansert forståelse av organisatoriske, styrings- og ledelsesmessige forutsetninger for vellykket endring og utvikling, samt konkrete ledelsesverktøy for å få dette til. Innholdet i kurset omhandler blant annet planlagt endring og forbedringsledelse, involverende endringsledelse, lærende ledelse (‘open to learning’), mellomledelse, motivasjon og målorientering, utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og læringskultur, ledelse i team og teamutvikling, refleksjon og fasilitering av utviklingsprosesser, og implementering av endrings- og utviklingsprosjekter. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger på BI og gruppebaserte treningssamlinger fasilitert av erfarne skole- og barnehageledere. Hensikten med kurset er dermed å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og barnehagen, samt forbedre skole- og barnehagelederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet.
Kandidaten:
- Har avansert kunnskap om begreper og perspektiver knyttet til endringsledelse og utviklingsarbeid generelt og til skole- og barnehagevirksomheter spesielt
- Har avansert kunnskap om organisatoriske, styrings- og ledelsesmessige betingelser som hemmer/fremmer endring og utvikling i skoler og barnehager
- Har inngående kunnskap om prinsipper om lærende ledelse i endrings- og utviklingsarbeid
- Kjenner til relevante metoder for å innhente, analysere og implementere data og erfaringer fra endrings- og utviklingsarbeid
Kandidaten:
- Kan anvende eksisterende teorier, metoder og fortolkninger for å planlegge, gjennomføre, evaluere og implementere endrings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon
- Kan bruke relevante metoder og verktøy for å engasjere og involvere medarbeidere i endrings- og utviklingsarbeid, blant annet gjennom lærende samtaler
- Kan gjennomføre et avgrenset utviklingsprosjekt i egen virksomhet
- Kan reflektere over egen og andres praksis i utviklings- og endringsarbeid
- Kan anvende og kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder til å gjennomføre endrings- og utviklingsarbeid i egen virksomhet
Kandidaten:
- Kan planlegge, gjennomføre, evaluere og implementere endrings- og utviklingsarbeid i egen skole eller barnehage
- Kan anvende prinsipper i planlagt organisasjonsendring og lærende ledelse for å få til reell forbedring av blant annet pedagogisk praksis
- Viser evne til kritisk forståelse og refleksjon rundt begreper og verktøy vedrørende endrings- og utviklingsarbeid
Samling 1: Identifisere utvikling- og endringsbehov
Mål:
- Å få et overblikk over sentrale begreper og perspektiver innenfor endringsledelse og utviklingsarbeid
- Å bli kjent med egen og andre skole/barnehagelederes tenkning og ferdigheter knyttet til endrings- og utviklingsarbeid
- Å begynne å øve på kritisk refleksjon rundt eget og andres utviklingsarbeid
Tema:
- Introduksjon av kurset og dets hovedinnhold
- Perspektiver på endrings- og utviklingsarbeid: instrumentelt, kulturelt og myteperspektiv
- Utvikling av læringskultur og profesjonelle læringsfellesskap i skoler og barnehager
- Prinsipper om utvikling og oversettelse av kunnskap
- Inndeling i basisgrupper, samt presentasjon av prosessdesign for prosjektoppgave og arbeid mellom samlingene
Treningssamling 1
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 1, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 2: Planlegge og lede utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å forstå prinsipper og modeller for planlagt endring, generelt og i skoler og barnehager spesifikt
- Å forstå muligheter for involvering og engasjering av ansatte i endrings- og utviklingsarbeid, herunder hvordan arbeide med motstand mot endring som en ressurs for endring
- Å forstå prinsipper for lærende ledelse, herunder gjennomføring av og refleksjon rundt hvordan gjøre utfordrende samtaler til konstruktive og lærende samtaler
Tema:
- Planlagt endring og forbedring
- Motstand mot endring
- Involverende endringsledelse
- Lærende ledelse
Treningssamling 2
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 2, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 3: Å være endringsleder
Mål:
- Forstå egen rolle som leder i endring- og utviklingsarbeid
Tema:
- Mellomledelse og ‘street-level management’: Hvordan ta mulighetsrom for endring og utvikling i krysspresset mellom roller, aktører og forventninger
- Håndtering av motsetninger og spenninger mellom drift og utvikling og mellom styring og ledelse
- Motivasjonsorientering og HR-arbeid i utviklings- og endringsprosesser
Treningssamling 3
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 3, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 4: Å lede felleskap
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter i å skape gode strukturer og prosesser for samhandling
Tema:
- Profesjonelle læringsfellesskap og lærende møter
- Psykologisk trygghet og læring
- Ledelse i team og teamutvikling
- Fasilitering av endrings- og utviklingsprosesser
Treningssamling 4
Refleksjon over egen og andres læring fra samling 4, samt arbeid med kandidatenes prosjektoppgave
Samling 5: Evaluere utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter knyttet til evaluering og implementering av endringsarbeid
Tema:
- Evaluere utviklings- og endringsarbeid
- Implementering av endringer
- Kunnskapsoverføring og oversetterkompetanse
- Oppsummering av kurset
I tillegg til disse fem kurssamlingene vil kurset bestå av fire treningssamlinger i grupper (se undervisnings- og læringsaktiviteter).
Kurset gjennomføres over fem samlinger på BI og fire treningssamlinger i basisgrupper, totalt ca. 75 timer.
Samlingene på BI gjennomføres som kombinasjoner av forelesning, trening i verktøy for endrings- og utviklingsarbeid, samt praksisnære oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.
Treningssamlingene vil bestå av refleksjon rundt egen og andres læring i samlingene samt i utviklingsprosjektet. Treningssamlingene foregår digitalt, gjennomføres mellom hver kurssamling og fasiliteres av erfarne skole- og barnehageledere. Kandidatene vil bes om å sende inn et refleksjonsnotat før hver samling, for å bidra til egen læring samt utgangspunkt for diskusjon i samlingene.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på utviklingsprosjektet som kandidatene gjennomfører gjennom modulen. Arbeid med prosjektoppgaven vil foregå både samlingene på BI og på treningssamlingene. Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: MAN 51803 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: 72 timers individuell hjemmeeksamen. Eksamenskode: MAN 51804 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med individuell 72 timers hjemmeksamen. |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven |
Forberedelse til undervisning | 96 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 130 Time(r) | Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, individuelt utviklingsarbeid osv. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.