MAN 5051 Strategisk ledelse
MAN 5051 Strategisk ledelse
Bedrifter – private så vel som offentlig, står i dag overfor store strategiske utfordringer. Økt konkurranse, dynamiske omgivelser, større grad av internasjonalisering, og et stadig økende krav om kostnadseffektivitet krever da også en tilsvarende økt strategisk forståelse.
God strategisk ledelse handler derfor om å systematisk kartlegge signaler og trender, avdekke mønstre og se retningene som utvikler seg – noe som krever en dyp og analytisk forståelse av indre og ytre krefter som påvirker organisasjonene. Det handler også om evnen til å ta riktige beslutninger på rett tidspunkt, og ikke minst handler det om endringsvillighet siden konsekvensen av denne økte dynamikken ofte dreier seg om å gjennomføre større endringsprosesser som kan være både utfordrende og komplekst å lede.
Målsetningen med dette programmet er derfor å kunne gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en grundig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Programmet legger vekt på å presentere både analysemodeller og teorier som skal utvikle deltakernes evner til å se virksomheten i et helhetlig og strategisk perspektiv, og som kan være til hjelp under hele strategiprosessen fra oppstart til gjennomføring.
Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en sentral del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen.
Etter å ha gjennomført programmet skal studentene ha inngående kunnskap innenfor:
- fagområdet strategi og kunne anvende denne kunnskapen på nye problemstillinger
- fagområdets metodiske og teoretiske tilnærminger
- innholdet i en strategiprosess herunder strategisk analyse, strategiske valg og strategiimplementering,
- ulike teoretiske perspektiver i strategifaget, og kunne anvende disse i et strategiprosjekt
- klassiske strategiske temaer slik som forretningsmodeller, oppkjøp, strategiske allianser, internasjonalisering, digitalisering av forretningsmodeller, omstillingsprosesser, samt etiske og bærekraftsmessige utfordringer knyttet opp til strategiske valg
Etter gjennomført program skal studentene kunne:
- formulere og analysere et strategisk problem basert på en grundig situasjonsanalyse av bedriften/organisasjonen.
- anvende sentrale analysemodeller og kunne vurdere hvilke som egner seg til ulike strategiske problemer og virksomheter.
- gi strategiske råd som er basert på dokumentert kunnskap
- oppøve ferdigheter i å se virksomheten i et helhetlig strategisk perspektiv.
- gjennom et forskningsprosjekt anvende relevante metoder og teorier under veiledning og innenfor rammene av forskningsetiske retningslinjer
Etter gjennomført program skal studentene kunne:
- forstå at strategiske valg ofte handler om å balansere ulike interessenters behov og ønsker.
- forholde seg reflektert og kritisk til fagets fokus og innhold
- anvende kunnskapen tilegnet i kurset på nye strategiske problemstillinger
- bidra til endringsprosesser som skaper innovasjonsevne og nytenkning i bedrifter og organisasjoner
1. samling
Strategibegrepet og de strategiske fundamentene. Strategisk analyse herunder intern analyse av ressurser og ekstern analyse av konkurransearenaen.
30 timer fysisk tilstedeværelse.
2. samling
Strategisk analyse ekstern/intern - omgivelser, verdiskaping, ressurser og konkurransestyrke. Interessenter. Strategiske valg, etiske- og bærekraftsmessige problemstillinger. Forretningsmodeller
Samlingen vil bestå av 24 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.
3. samling
Gjennomgang av ulike konkurransestrategier herunder organisk vekst gjennom kunnskapsutvikling, fusjoner, oppkjøp, outsourcing/konkurranseutsetting. Konsernstrategier. Strategi i offentlig sektor, internasjonal strategi og strategiske allianser.
Samlingen vil bestå av 24 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.
4. samling
Strategiimplementering, strategisk kontroll og strategisk lederskap.
Samlingen vil bestå av 24 timer fysisk tilstedeværelse (3 dager). Resterende 8 timer vil bestå av digitalt innhold som blir distribuert til studentene på forhånd. Disse, samt case og artikler vil være utgangspunkt for diskusjon og gruppearbeid gjennom de tre dagene.
5. samling
Ulike strategiske emner: Innovasjon i offentlig sektor, tillit, digitalisering og nye forretningsmodeller.
30 timer fysisk tilstedeværelse.
Programmet gjennomføres med fem samlinger over to semestere, totalt ca. 150 timer.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 48 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 50511 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 48 Time(r) Kommentar: Individuell 48 timers hjemmeeksamen, teller 40% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 50512 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 150 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 150 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 500 Time(r) | Selvstudium, arbeid med prosjektoppgave og eksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.